برای لکه های صورت چه کنیم؟ + معرفی چند ماسک صورت خانگی
برای لکه های صورت می توانید از برخی ماسک های ساده ای که در خانه دارید استفاده کنید و پوست خود را صاف و درخشان کنید. در ادامه چند ماسک ساده خنگی معرفی می شوند.

برای لکه های صورت چه کنیم؟

بسیاری از لکه های تیره روی پوست به راحتی قابل برطرف شدن هستند تا درخشندگی پوست به حالت اول برگردد. لکه های پوست و دیگر علائم روی پوست صورت ممکن است به دلیل ترشح بیش از حد ملانین بر روی پوست باشد.

عواملی که باعث بروز لکه های پوست می شوند عبارتند از :

  • قرار گرفتن بیش از حد در مقابل نور خورشید
  • عدم تعادل هورمونی
  • باردار شدن
  • مصرف برخی داروها
  • کمبود ویتامین
  • کم خوابی
  • استرس زیاد

لکه های صورت می توانند آزاردهنده باشند یا حتی منجر به کم شدن اعتماد به نفس فرد شوند. خوشبختانه روش های درمانی مخلتفی برای لکه های صورت وجود دارد، از جمله اسیدهای لایه بردار و جراحی با لیزر. روش های طبیعی و ساده خانگی نیز به کمرنگ شدن لکه ها و روشن تر شدن پوست صورت کمک می کنند.

در ادامه به چند روش خانگی برای رفع لکه های صورت اشاره می کنیم.


از بین بردن لکه های صورت با آب لیمو

برای لکه های صورت چه کنیم؟ + معرفی چند ماسک صورت خانگی

یک روش سریع و آسان برای از بین بردن لکه های صورت در آشپزخانه شماست. لیمو دارای ویتامین C است که می تواند لکه های تیره را روی پوست برطرف کند و استفاده از آن نیز ساده است:

-    مقداری آب لیموی تازه را روی کمی پنبه بریزید و مستقیم آن را روی لکه های صورت خود بمالید.

-    اجازه بدهید آب لیمو خشک شود و سپس آن را با آب خنک بشویید.

-    این کار را تا 2 هفته ادامه دهید تا نتیجه مطلوبی به دست اورید.

اگر پوست حساس یا نازکی دارید، می توانید آب لیمو را با آب ساده، گلاب یا عسل حل کنید و محلول به دست آمده را به روش بالا بر روی لکه های صورت استفاده کنید.

نکته : اگر روی صورت خود زخم های باز یا زائده پوستی دارید، از آب لیمو استفاده نکنید. به علاوه بعد از استفاده از آب لیمو روی پوست خود از قرار گرفتن در مقابل نور خورشید اجتناب کنید. در این شرایط حساسیت پوست شما بیشتر است.


از بین بردن لکه های صورت با سیب زمینی

برای لکه های صورت چه کنیم؟ + معرفی چند ماسک صورت خانگی

سیب زمینی به طور طبیعی دارای خواص روشن کنندگی است که می تواند لکه ها، زخم ها و مشکلات پوستی را برطرف کند. نشاسته موجود در سیب زمینی به کاهش رنگدانه ها کمک می کند و آنزیم های موجود در آن به بهبود سلامت پوست کمک می کند.

سیب زمینی به یکی از سه روش زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

1.    سیب زمینی را برش بزنید و برش ها را به طور مستقیم روی لکه های صورت قرار داده و برای چند دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

2.    در روش دوم سیب زمینی را پوست کنده و رنده کنید. 1 قاشق چایخوری عسل به سیب زمینی رنده شده اضافه کنید و ماسک به دست امده را روی لکه های صورت خود استفاده کنید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید.

3.    در روش سوم آب سیب زمینی را گرفته و کمی آب لیمو و مقداری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی لکه های صورت خود استفاده کنید. سپس اجازه دهید خشک شده و بعد آن را بشویید.


از بین بردن لکه های صورت با آلوئه ورا

برای لکه های صورت چه کنیم؟ + معرفی چند ماسک صورت خانگی

آلوئه ورا دارای خواص درمانی زیادی است و برای از بین بردن لکه های صورت فوق العاده است. ژل آلوئه ورا حاوی پلی ساکارید است که باعث رشد سلول های جدید پوست می شود و به کاهش لکه های تیره و بهبود زخم کمک می کند.

تحقیقاتی که در سال 2010 در مورد آلوئه ورا انجام شد تاثیرات آلوئه ورا بر روی پوست را مشخص کرد. طبق یافته های این تحقیق ژل آلوئه ورا می تواند لکه های صورت را از بین برده و پوست را روشن تر کند.

ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید.

-  این ژل را به طور مستقیم روی لکه های صورت استفاده کنید.

-  ژل را به آرامی و به مدت چند دقیقه با نوک انگشت ها روی لکه ها ماساژ دهید.

-  بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه روی صورت بماند و سپس صورت را با آب خنک بشویید.

-  این کار را به مدت چند هفته یک یا دو بار در روز انجام دهید تا لکه های پوست از بین بروند.


از بین بردن لکه های صورت با زردچوبه

برای لکه های صورت چه کنیم؟ + معرفی چند ماسک صورت خانگی

زردچوبه نیز یک عامل روشن کننده دیگر است که می توان برای از بین بردن لکه های صورت از آن استفاده کرد. به علاوه زردچوبه برای رفع لکه های مربوط به خورشید و افزایش سن موثر است.

با استفاده از زردچوبه، مقداری شیر و کمی آب لیمو خمیر آماده کنید و این خمیر را روی لکه های صورت استفاده کنید و بگذارید چند دقیقه روی صورت بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.


از بین بردن لکه های صورت با بادام

برای لکه های صورت چه کنیم؟ + معرفی چند ماسک صورت خانگی

بادام به روشن شدن و سفید شدن پوست کمک می کند و لکه ها و جاهای زخم را از بین می برد. بادام سرشار از ویتامین E، آنتی اکسیدان و چربی های مفید است و به درخشندگی و شفافیت پوست کمک می کند.

8 تا 10 بادام را در آب بخیسانید و بگذارید در طول شب درون آب بماند. روز بعد پوست نازک روی آن را بردارید و بادام را پورد کنید. به پودر بادام مقداری پودر چوب صندل و نصف قاشق چای خوری عسل اضافه کنید. این مواد را هم بزنید تا یک خمیر نازک به دست آورید.

خمیر را روی صورت خود استفاده کنید و بگذارید به مدت 30 دقیقه روی صورت بماند و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. از این ماسک صورت یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

ماساژ پوست صورت با روغن بادام نیز به روشن شدن پوست صورت کمک کرده و شدت آسیب های ناشی از خورشید را کاهش می دهد و لکه های سیاه را از بین می برد. می توانید دو بار در روز از ماساژ روغن بادام استفاده کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان لکه های قهوه ای صورت با برنامه یک روزه، یک هفته و یک ماه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با پوستی که بسیار جوش می زند,لکه های قرمز دارد و خشک است چه کنم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا در سطح پوست تان جوش و لکه های قرمز مشاهده می کنید؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ