عادت های تسریع کننده پیری که باید کنار بگذارید
برخی عادت های روزانه روند پیری را تسریع می کنند که باید تا حد ممکن از آن ها اجتناب کنید.

عادت هایی که روند پیری پوست را تسریع می کنند

 از جمله عادت‌هایی که روند پیر شدن را تسریع می‌کنند و باید به طور قطع ازانجام آن‌ها خودداری کرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


عادت های تسریع کننده پیری، عصبانی شدن

عصبانی بودن پیامدهای منفیِ بیرونی و درونی را متوجه فرد می‌کند. مطالعه انجام گرفته در سال ۲۰۱۱ حاکی از ارتباط خشم با افزایش ترشح هورمون‌های استرس است. زمانیکه میزان ترشح این هورمون‌ها در یک بازه زمانی طولانی از وضعیت تعادل خود خارج شود فرد را دچار استرس مزمن می‌کند که می‌تواند روند فرسوده شدن سلول‌ها را سرعت داده و احتمال ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل آلزایمر را افزایش دهد.


عادت های تسریع کننده پیری،  خودداری از اجتماعی بودن

درحالیکه نقش فعالیت جسمی در کمک به حفظ سلامت بدن در سنین بالاتر به خوبی مورد تایید قرار گرفته به گفته کارشناسان فعالیت‌های فکری اغلب نادیده گرفته می‌شوند. افرادی که در تنهایی خود باقی می‌مانند و منزوی می‌شوند در برابر زوال عقلی آسیب‌پذیرتر هستند. تعامل با دیگران نوعی ورزش برای مغز است که می‌تواند آن را فعال سازد و به فعالیت وادار کند.


حذف چربی از رژیم غذایی

پیر و جوان

به گفته پزشکان وجود مقدار مشخصی از چربی در رژیم غذایی لازم است. اسیدهای چرب امگا ۳ که برای سلامت قلب مفیدند در روغن ماهی و برخی از خشکبار یافت می‌شوند و علاوه بر آنکه برای پوست مفیدند می‌تواند وضعیت سلامت قلب و مغز را هم بهبود بخشند.

از طرف دیگر،‌ مواد قندی افزودنی به تسریع روند پیر شدن پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، باید در حد امکان از مصرف غذاهای فراوری شده خودداری کرد یا میزان مصرف آن‌ها را کاهش داد.


عادت های تسریع کننده پیری، دیر خوابیدن

هنگام خواب، بدن جهت دفع گلبول‌های قرمز و سلول‌های مغز مرده عمل می‌کند و شرایط را برای جایگزین کردن سلول‌های جدید خون و مغز فراهم می‌سازد.

پزشکان داشتن خواب کافی را برای جلوگیری از سیاهی دور چشم، خشک شدن پوست و افزایش چین و چروک توصیه می‌کنند. همچنین، دیر خوابیدن خطر نارسایی متابولیک و مرگ زود هنگام را افزایش می‌دهد.


عادت های تسریع کننده پیری، استعمال سیگار

سیگار می‌تواند نشانه‌هایی از فرسودگی را در بخش‌های مختلف بدن همچون ریه‌ها، دندان و پوست نمایان سازد. علاوه براین، افراد غیر سیگاری که در معرض دود سیگار نیز قرار دارند با خطر فرسوده شدن بافت‌های بدن روبرو هستند.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir