چه چیزی باعث سفیدی مو می شود؟
باورهای بسیار زیادی در رابطه با سفیدی مو وجود دارد اما کدام یک از این باورها صحیح می باشد؟

خیال یا واقعیت:

واقعیت: یک عامل آن نژاد است

اکثر افراد وقتی پا به سن 50 سالگی می گذارند باید منتظر این باشند که 50 درصد موهایشان سفید بشود،اما هنگامیکه فردی جوان موی سفیدی،حداقل در قسمتی از موها،می بیند،این جنبه ی نژادی دارد.طبق مطالعه ای که در سال 2005 در" مجله ی پژوهشی پوست " منتشر شد،درافراد سفید پوست در اواسط دهه ی 30 سالگی،موها شروع به سفید شدن می کنند،در آسیایی ها در اواخر دهه ی 30 سالگی اشان،موها کمی جو گندمی می شوند اما در سیاه پوستان به طور کل موها تا اواسط دهه ی 40 سالگی سفید نمی شوند .


خیال : موی سفید قابل برگشت است

وقتی به این فکر می افتید که از سفید شدن مو جلوگیری کنید یا آن را به حالت اول برگردانید،حکایت های بسیاری درباره ی اینکه چه طرفندهایی را بدین منظور به کار بگیرید می شنوید از ماساژ پوست سر با روغن نارگیل و معجون آب لیمو گرفته تا خوردن غذاهای ید دار مانند موز و شستن موها با کره.طبق نظر دکتر شاپیرو،چنین ادعاهایی یک سری خیالات بی پایه و اساسند .وی می گوید:" هیچ چیزی وجود ندارد که بتوان با خوردن یا مالیدن آن به سر دوباره رنگ مشکی موها را برگرداند.دکتر شاپیرو پیشنهاد می کند که دنبال دردسر نگردید و با طبیعت درنیافتید،مگر اینکه با یک قوطی رنگ مو این کار را بکنید .
 

خیال : موی سفید نشانه ی کوتاهی عمر است

کاکل زیبای شما هیچ ارتباطی با طول عمرتان ندارد.دانشمندان کوپنهاگن 20000 نفر را مورد مطالعه قرار دادند تا ارتباط بین طول عمر و علائم پیری مانند سفیدی مو،تاسی و چروک را بیابند .
نتیجه ی مطالعه:موی سفید نشان دهنده ی کوتاهی عمر شما نسبت به هم سن و سالانی که موی سفید ندارند نیست .


خیال: استرس باعث سفیدی مو می شود

دکتر شاپیرو می گوید : " بسیاری از مردم از من می پرسند آیا رئیس جمهور اوباما به دلیل فشارهایی که روی او هست،موهایش زود سفید شده ؟به همان اندازه که کار رهبری یک کشور سنگین است، سفیدی موهای اوباما به خاطر پیری هم هست نه به دلیل برنامه های کاری و قراردادهای او.استرس هیچ ارتباطی با آن ندارد.زمان سفید شدن مو بستگی به ژنتیک دارد.البته استثناها نادرند.

داء الثعلب: یک بیماری خود ایمنی است که باعث از بین رفتن رنگدانه های مو می شود و ظرف دو هفته موهای فرد را سفید می کند.این بیماری ناشناخته است اما دانشمندان فکر میکنند به استرس مربوط می شود .
 

خیال : چیدن مو باعث رشد آن می شود

فکر می کنید دو تا موی سفید در جایی که آن را چیده اید دیده اید؟ممکن است اینطور باشد اما این به خاطر این نیست که آن را کوتاه کرده اید و جلوی زیاد شدن آن را گرفته اید.  چیدن مو رشد موی سفید را متوقف نمی کند. زمانیکه ریشه ی موی سفید را میکنید، فولیکولی که آن را تولید کرده دوباره دقیقاً مثل آن را تولید می کند و به همین دلیل فولیکول سفید می شود و هیچگاه رنگ آن برنمی گردد.سپس به مرور زمان فولیکولهای اطراف به آن می پیوندند .چه آنها را بچینید و چه نچینید.
 

واقعیت: موی سفید سخت رنگ می شود

تا به حال دقت کرده اید که موهای سفید در مقابل رنگ شیمیایی مقاومت می کنند؟ دکتر شاپیرو میگوید: این تصور ذهنی شما نیست:بافت موی سفید ضخامت بیشتری دارد و دارای هسته ی مرکزی هوا است که آن را نسبت به موهایی که سفید نیستند نفوذ ناپذیرتر می کند به همین دلیل است که موی سفید به راحتی رنگ نمی شود.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ