زگیل رشد لايه فوقانی پوست (اپيدرم) يا مخاط بعلت عفونت ويروسی می باشد. در واقع برآمدگی پوستی‌.....

 

زگیل رشد لايه فوقانی پوست (اپيدرم) يا مخاط  بعلت عفونت ويروسی می باشد. در واقع برآمدگی های پوستی‌ توپری‌ به ابعاد حدود ٢ تا چند میلیمترهستند كه‌ ممکن است به صورت متعدد وحتی خوشه‌ای باشند.از نظر ظاهری زگيل ، زبر و ناصاف است و برنگ های تيره يا هم رنگ پوست می باشد. زگيل ها بدليل ويروسی بودن شديداْ مسری هستند.

انواع زگيل

  • زگيل معمولی
  • زگيل کف پا
  • زگيل صاف
  • زگيل تناسلی(قبلا" توضیح داده شده است)

زگيل معمولی

معمولاْ پشت دست، پا، انگشتان و اطراف ناخن بوجود می آيد. ويروس  از طریق خراشيدگی و يا هر ضايعه ای که پوست سطحی آسيب ببيند وارد پوست شده و تکثير پيدا می کند و زگيل را بوجود می آورد.
 

زگيل کف پا

همانگونه که از نامش پيداست، در کف پا بوجود می آيد و بيشتر بصورت دسته دسته با تعداد زياد ديده ميشود. در کف پا برعکس زگيل معمولی که برجسته هستند اين زگيل ها به طرف عمق رشد می کنند. بر روی زگيل کف پا نقاط تيره رنگی ديده ميشود که همان مويرگ های خونی است که تغذيه زگيل را به عهده دارند و اين می تواند از نظر ظاهری وجه افتراق اين زگيل ها از ميخچه باشد. زگيل های کف پا اغلب دردناک هستند.

 زگيل مسطح يا صاف

زگيل های کوچک، سطحی و متعدد هستند. در کودکان بيشتر روی صورت ديده می شوند. در آقايان در محل ريش و در خانم ها ذر ساق پا بيشتر ديده ميشوند که بدليل آسيب سطحی در نتيجه اصلاح کردن و موم انداختن است.

زگيل تناسلی

زگيل های کوچک و معمولاْ مسطح در ناحيه تناسلی هستند. سطح آنها زبر نيست و صاف ديده ميشود. در خانم ها اين زگيل ها ممکن است داخل مهبل يا گردن رحم، فرشيت يا قسمت مو دار را درگير کنند. در آقايان اين زگيل ها ممکن است آلت، بيضه و يا اطراف را درگير کنند. در هر دو جنس ممکن است زگيل در اطراف مقعد، و حتی راست روده ديده شود. اگر زگيل در اطراف مهبل وجود داشته باشد بايد از نظر درگيری گردن رحم و اگر اطراف مقعد وجود داشته باشد از نظر درگيری راست روده فرد مورد معاينه قرار گيرد. زگيل های تناسلی ميتوانند داخل دهان، حلق و حنجره نيز گسترش يابند. بنظر می رسد زگيل های گردن رحم با سرطان گردن رحم رابطه داشته باشد.

علت ابتلا به زگيل

1- از طريق تماس مستقيم و يا بوسيله وسايل آلوده منتقل می شود.

2- خراش خيلی سطحی پوست

3- زگيل اطراف ناخن.(به خصوص کودکانی که ناخن خود را ميجوند بيشتر دچار ميشوند)

4- افرادی که سيستم ايمنی ضعيفی دارند مانند افرادی که عضو پيوندی دارند وداروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند ویا کسانیکه به ایدزمبتلا هستند بيشتر از افراد سالم دچار زگيل ميشوند.

آيا زگيل نياز به درمان دارد؟

در کودکان، معمولاْ زگيل بدون درمان و پس از طی دوره ای چند ماهه تا چند ساله ناپديد می شود ولی چون احتمال گسترش زگيل به نواحی ديگر و يا انتقال به افراد ديگر دارد بايد درمان صورت گيرد. در مواقعی که زگيل دردناک باشد و يا اطراف ناخن باشد که احتمال صدمه به ناخن می رود هر چه سريعتر بايد درمان انجام گيرد. در زگيل های تناسلی چون خطر ابتلا به سرطان وجود دارد درمان بايد بلافاصله انجام شود. در خانم ها با در گيری گردن رحم نه تنها بايد سريعاْ زگيل را درمان نمود بلکه بايد بعد از درمان بطور منظم آزمايش پاپ اسمير انجام گيرد.(در مقاله ی زگیل تناسلی بطور مفصل توضیح داده شده است)

 درمان

بسته به سن بيمار، نوع و محل زگيل درمانهای متنوعی وجود دارد.

1- زگيل های معمولی در کودکان را می توان با استفاده از داروی ساليسيليک اسيد با غلظت کمتر از شش در صد بطور روزانه درمان کرد.

2- استفاده از داروهای کراتولیتیک (مانند ترتينوئين )

3- در بزرگترها می توان از کوتر (سوزاندن) و يا کرايو (يخ درمانی) استفاده نمود. احتمال ايجاد جوشگاه در محل زگيل بعد از کوتر بيشتر از کرايو می باشد.

4- ليزر راه ديگر درمان زگيل است که از هزینه بیشتری برخوردار است.

5- چسب های ضد زگيل (به خصوص در زگیل های کف پا) زگيل های کف پا به درمان مقاومند چون معمولاْ عمق زيادی دارند. و درمان بايد تا مدتها استعمال شود.

 چرا زگيل عود می کند؟

چون زگيل يک عامل ويروسی دارد و ويروس توانائی تکثير زيادی دارد و قبل از مشاهده زگيل، ويروس می تواند سلولهای بنظر سالم اطراف خود را درگير کرده باشد لذا بعد از درمان زگيل های موجود، سلول های آلوده می توانند رشد کنند و زگيل جديدی را بوجود آورند. برای جلوگيری از گسترش زگيل بايد زگيل های بوجود آمده را با سرعت درمان نمود تا ويروس توانائی آلوده کردن ديگر سلول ها را از دست بدهد. بايد توجه داشت که بعد از هر درمان زگيل می تواند عود داشته باشد. و گاهی نياز است که چند روش درمانی برای درمان آن استفاده نمود.

درمان طب گیاهی :

(موارد ذیل صرفا" جهت اطلاع رسانی است و به معنای تجویز یا تکذیب خواص دارویی آنها نیست)

1- استفاده از شیره انجیر که از انتهای برگ آن در موقع قطع آن از شاخه بدست می آید. دو نوبت در روز از آن شیره فقط در محل زگیل مالیده شود.

2- لیمو ترش را سوراخ نموده و در سرکه بگذارید تا زمانیکه سرکه به خوبی به خورد لیمو رود سپس  هر روزی یک قاچ از لیمو آغشته به سرکه را بر روی ضایعه بمالید.

تهیه وتنظیم :گروه سلامت سیمرغ ـ  دکتر سمیرا سرخوش
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health