جاودانگی، یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای تمام ما انسان‌هاست اما نمی‌توان در این دنیای فانی جاودانه ماند و زندگی کرد،..

 

 

 امید به زندگی بین مردان ایرانی، 68-58 سال و بین زنان ایرانی، 71-61 سال است. این در حالی است که فقط 5 درصد از مردم ایران یعنی 1 میلیون و 844 هزار و 967 مرد و 2 میلیون و 55 هزار و 846 زن، بیشتر از 65 سال سن دارند. سازمان بهداشت جهانی بیشترین مرگ و میر را در میان مردم کشورهای توسعه?یافته بین سنین 77 تا 81 سالگی و در میان مردم کشورهای درحال توسعه بین 35 تا 60 سالگی اعلام کرده است. جالب است بدانید که بیشترین افراد بالای 100 سال که از نظر پزشکی مورد آزمایش‌های مختلفی قرار گرفته‌اند و صحت کهولت سنشان هم به اثبات رسیده است، اهل کشورهای آمریکا و ژاپن هستند. 

فقط می‌توان با یک برنامه‌ریزی صحیح و تغییر در روش زندگی، کیفیت و طول عمر را افزایش داد. می‌پرسید چطور؟ این مطلب را مطالعه كنید تا متوجه شوید.

ازدواج

ازدواج می‌تواند باعث افزایش طول عمر مردان شود. محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند احتمال رسیدن به سن 70 سالگی و بیشتر در بین مردان متاهلی که حداقل 20 سال از زندگی مشترکشان می‌گذرد، بسیار بیشتر از مردان مجرد و حتی آنهایی است که از همسرشان جدا شده‌اند. ازدواج، نوعی آرامش روانی برای افراد به دنبال دارد و انزوا و افسردگی را از آنها دور می‌کند.

به همین دلیل، مردان متاهل در مقایسه با مجردها کمتر به ناراحتی‌های عصبی و بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و در نتیجه امکان افزایش طول عمرشان هم بالا می‌رود، اما ازدواج‌کردن یا نکردن و طلاق‌گرفتن یا نگرفتن، تاثیر چندانی بر طول عمر خانم‌ها ندارد! خانم‌ها معمولا سالم‌تر از آقایان زندگی می‌کنند و به سلامت جسمی و روانی خود هم اهمیت بیشتری می‌دهند و به همین دلیل کمتر در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها و مرگ زودرس می‌گیرند.

تغذیه

اگر می‌خواهید از مرز 80 سالگی بگذرید و تجربه‌های بیشتری در این دنیا داشته باشید، چاره‌ای جز پیروی از یک رژیم‌غذایی مناسب ندارید. بهتر است برای رهایی از ابتلا به چربی و کلسترول خون و در نتیجه بیماری‌های قلبی، فکر خوردن فست‌فودها، غذاهای چرب و سرخ‌کرده و انواع اسنک‌های شور و پرچرب را از سرتان بیرون کنید. می‌توانید با خوردن روزانه 5 تا 9 واحد میوه‌ و سبزی‌های خام و بخارپز، خطر ابتلا به انواع سرطان و مرگ ناشی از آن را در خودتان کاهش دهید. مصرف منظم و حداقل روزی 3 واحد شیر و لبنیات کم‌چرب و سبزی‌های سبز تیره مانند کلم بروکلی و اسفناج می‌تواند استخوان‌ها را محکم و از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری كند.

ماهی‌های چرب حاوی امگا3 و گردو و مغزهای خام دیگر مانع زوال عقل و ابتلا به آلزایمر در اثر افزایش سن می‌شود. استفاده از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و کانولا، هم از سلامت قلبتان محافظت می‌کند و هم باعث می‌شود لطافت پوستتان از بین نرود.

ژنتیک

پژوهشگران با مطالعه و بررسی بیش از 1000 نفر از افراد بالای 100 سال، به این نتیجه رسیده‌اند که رابطه مستقیمی بین ژنتیک و افزایش طول عمر وجود دارد. یعنی حدود 150 واحد ژنتیکی دست به دست هم می‌دهند تا باعث افزایش طول عمر افراد یک خانواده یا حتی خاندان شوند. به عبارت ساده‌تر، اگر مادر، مادربزرگ، پدر یا پدربزرگ‌تان عمرهای طولانی داشته‌اند، خیال شما هم می‌تواند از بابت طولانی‌بودن عمرتان تا حدی راحت باشد. البته به شرطی که رفتارهای پرخطری مانند استعمال مواد دخانی نداشته باشید و روزی نیم ساعت ورزش کنید.

آموزش

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «ز گهواره تا گور، دانش بجوی»! این جستن دانش نه تنها به بالا رفتن اطلاعات و اعتماد به نفستان کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود کمی هم بیشتر در این دنیا زندگی کنید. پژوهشگران معتقدند اگر افراد بالای 40 یا 50 سال برای آموزش یک زبان دیگر، نقاشی، خط،‌ موسیقی یا حتی سفالگری به کلاس‌های آموزشی بروند و در جمع کودکان و نوجوانان پر از شور و حرارت زندگی قرار بگیرند، چنان روحیه‌ای پیدا می‌کنند که می‌توانند با آن روحیه، برخی از فعالیت‌های مفید و موثر برای افزایش طول عمر مانند ورزش یا پیاده‌روی در پارک را از سر بگیرند.

وزن

اگر از اضافه‌وزن و چاقی رنج می‌برید، احتمال ابتلا به انواع ناراحتی‌های قلبی، سرطان و دیابت هم در شما زیاد است. با این حساب نباید امید چندانی به بالارفتن سنتان داشته باشید. این را برای هوشیار شدنتان گفتیم، نه ترسیدنتان! یک راه برای اینکه عمر طولانی و سالمی داشته باشید این است که شاخص توده بدنی یا همان BMIتان را به زیر 25 برسانید و حتما میدانید که BMI (شاخص توده بدنی) از تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) به دست میآید.

کار

دور کارهای سخت و پر از استرس را خط بکشید، در غیر این صورت توقع یک زندگی طولانی و سلامت نداشته باشید. هرچقدر سختی و استرس کارتان بیشتر باشد، فشارهای روانی اجازه داشتن یک زندگی سالم و طولانی را به شما نخواهند داد. شاید یکی از دلایل طول عمر بیشتر زنان نسبت به مردان، سبک‌‌تربودن کارهایشان باشد. از همین امروز کمی فکر مال دنیا را از سرتان بیرون کنید و با شروع کردن مطالعه یک کتاب یا قدم‌زدن در پارک، درگیری‌های ذهنی مربوط به شغلتان را کاهش دهید.

سلامت

سیگار نکشید، ورزش کنید، درست غذا بخورید و دور مصرف مشروبات الکلی و مخدرها را خط بکشید تا عمر بیشتری داشته باشید. براساس نتایج تحقیقاتی که محققان آمریکایی روی بیش از 17 هزار زن و مرد انجام داده‌اند، شانس افزایش طول عمر در افرادی که این 4 عادت خوب را دارند، بیشتر از دیگران است. آنها می‌گویند اگر از 17 سالگی به بعد، سیگار نکشید و خورد و خوراک مناسبی داشته باشید، امکان مردنتان تا پیش از سن پیری 63 درصد کاهش می‌یابد.

همچنین احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها و ناراحتی‌های قلبی که از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیرها هستند، با داشتن یک زندگی سالم تا 57 درصد کاهش می‌یابد. پیروی از الگوی مناسب در زندگی می‌تواند خطر مرگ‌های پیش از دوران پیری را 63 درصد در خانم‌ها و 62 درصد در آقایان کاهش دهد. 

گرداوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir

مطالب پیشنهادی :
میوه های فیبر دار بخورید!
آیا می دانید فیبر شما را لاغر میکند؟چه خوراکیهایی فیبر دارند؟
فیبر عمر شما را طولانی می کند!
سودمندی فیبر در كاهش عوارض بارداری
آیا مصرف فیبر از چاقی جلوگیری می کند؟