در طول این سالها بسیاری از بیماران بخت برگشته ، به داشتن رابطه با شیطان ، جن ها یا سایر موجودات عجیب و غریب و نامریی متهم می شدند....
 
 
یك روز بعد از ظهر در شهر "آخن" ( Aachen ) در سال 1374 گروهی از مردم دست به دست هم داده و حلقه وار به رقصیدن و آواز خواندن پرداختند .

صدای آواز خواندن آنها دیگران را نیز از خانه ها ی مجاور بیرون كشید و خیابان ها به زودی پر از مردان ، زنان و كودكانی شد كه دست به دست هم داده و ازسویی به سوی دیگر می رقصیدند .

مورخی می گوید :

 (( دهقانان گاوآهن خود ، آهنگران كارگاه خود ، زنان كارهای خانه خود را رها كردند تا به این سرور جنون آمیز بپیوندند . دختران وپسران كلاسهای درس خود را ترك كردند تا با شركت در رقصهای آن مردم تفریح كنند )).

در آن زمان تنها توضیح و تفسیر برای آن رفتار عجیب و غریب آن بود كه شیطان به بدن آن افراد وارد شده است !.

جنون رقص آمیز از شهر آخن در "لیژ" (liege  ) به "اوترخت" (Utrecht ) و "كلنی"( cologne ) و "متس" ( metz ) گسترش پیدا كرد .

در هرجا پزشكان و اعضای انجمن شهر و سایر خانواده ها مات و مبهوت به كسانی كه در طول خیابانها چرخ می زدند می نگریستند .

در "استراسبور" انجمن شهر تصمیم گرفت كه اقدامات شدیدی را بر ضد این جنون شیطانی ، اتخاذ كند .

آنها كسانی را كه می رقصیدند بازداشت كرده وبه دسته های كوچكتر تقسیم كردند ، سپس ، آنها را به كلیسای "سن ویتوس " saint vitus  بردند و در آن مكان كشیشها تلاش كردند تا با انجام مراسم مذهبی ، این افراد را معالجه كنند .

اما تمام این تلاشها بی فایده بود .

در ایتالیا گمان می كردند كه جنون رقص در اثر گزیدن عنكبوت ایجاد می شود .

اما آیا این نوع رقصیدن یك پیام از سوی شیطان بود ؟ یا یك بیماری ؟

سالها زمان سپری شد تا پزشكان در سایه تلاش و با روشهای تحقیقاتی علمی بسیاری از بیماری ها را كشف كرده و راه درمان آنها را شناختند .

اما در طول این سالها بسیاری از بیماران بخت برگشته ، به داشتن رابطه با شیطان ، جن ها یا سایر موجودات عجیب و غریب و نامریی متهم می شدند .

جنون رقص "سن ویتوس" ، چیزی بود كه سالها بعد ، نام "كره" ( corea ) را به خود گرفت .

كره یك بیماری عصبی است و تا به حال مكانیسم دقیق ایجاد آن مشخص نشده است .

البته نظریات مختلفی در مورد این بیماری وجود دارد و آسیب به برخی از مراكز اعصاب مغزی را در بروز این بیماری موثر می دانند .

انواعی از بیماری كره می توانند به صورت ارثی و یا در اثر حاملگی یا برخی از داروها ایجاد شوند .

داروهایی مانند فنی تو ئین ، لوودوپا ، لیتیم ، و برخی از داروهای رونگردان می توانند این عارضه را ایجاد كنند .

كره می تواند در زمینه برخی از اختلالات مانند هیپو كلسمی ( كاهش كلسیم خون ) ، هیپومنیزیمی ( كاهش منیزیم خون ) و یا هیپرناترمی ( افزایش سدیم خون ) ایجاد شود .

و همچنین در زمینه برخی از بیماریها مانند پلی سایتمی ورا ، سیروز كبدی ، ویلسون دیده می شود .

اختلالات عروق مغزی مانند سكته های مغزی ، التهاب عروق مغزی یا "واسكولیت " و هماتوم ساب دورال ( وجود لخته خون در زیر ناحیه سخت شامه ) هم می توانند كره را ایجاد كنند .

اما یكی از علتهای مهم ایجاد كره در انسانهایی كه بیماری زمینه ای و ارثی ندارند ، بیماری تب روماتیسمی است .

بیماری تب روماتیسمی در اثر واكنش سیستم ایمنی بدن انسان نسبت به یك باكتری به نام "استرپتوكوك همولیتیك گروه A " ایجاد می شود .

بیماری های ناشی از باكتری استرپتو كوك در جامعه نسبتا شایع است و می تواند علایم سرماخوردگی یا التهاب و احساس وجود زخم در گلو ، تب ، آبریزش از بینی ، سردرد را ایجاد كند .

در برخی از موارد بیماری ناشی از این باكتری می تواند كلیه را نیز درگیر كند .

بیماری تب روماتیسمی بیشتر از همه اعضا برای قلب خطرناك بوده و می تواند تمام لایه های قلب را درگیر كند و حتی بیمار را دچار اختلالات دائمی قلبی نماید .

بنابر این اگر كودك شما دچار علایم سرماخوردگی شد ، برای درمان مناسب و پیشگیری از بروز بیماری تب روماتیسمی عوارض ناشی از آن ، این علایم را جدی بگیرید و به پزشك مراجعه كنید.

  تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ ـ دكتر حامد تركمان
اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health

  
مطالب پیشنهادی:
 
خاطرات پس از مرگ از زبان هنرپیشگان
بازسازی انسان
NLP
تصور کنید;خوب می‌شوید!!
با سرطان هم می‌توان مبارزه کرد!(یک تجربه واقعی)