الكل از دیرباز در بسیاری از تمدنها به عنوان نوعی نوشیدنی استفاده می‌شده است. الكلی كه برای نوشیدن استفاده می‌شود در اصل همان ماده....

 

الكل از دیرباز در بسیاری از تمدنها به عنوان نوعی نوشیدنی استفاده می‌شده است. الكلی كه برای نوشیدن استفاده می‌شود در اصل همان ماده شیمیایی " اتانول " است .

اتانول از تخمیر قند‌ها ایجاد می‌شود. هر گرم اتانول در حدود 7 كالری دارد .كالری الكل شاید به ظاهر پایین باشد اما این كالری به همراه خود هیچ ماده مفید غذایی مانند ویتامین، مواد معدنی یا پروتئین ندارد .

نوشیدنی های الكلی، بسته به نوع آنها و ماده‌ای كه از آن تهیه می‌شود دارای مقادیر متفاوتی از الكل می‌باشند و اسامی‌ متفاوتی هم دارند اما چیزی كه در پزشكی اهمیت دارد مقدار الكل خالص موجود در هر نوع نوشیدنی الكلی است .

به طور مثال هر سیصد گرم آبجو در حدود چهار درصد الكل و 150 كالری دارد.نوشیدن الكل بر روی دستگاه عصبی شما تاثیر می‌گذارد و اندكی اثر مسكن و ضد درد دارد. الكل به دستگاه عصبی انسان آسیب می‌زند. استفاده از این ماده می‌تواند باعث وابستگی شود .

در كشورهای پیشرفته ، الكل از علل شایع تصادف است چون زمان پاسخ دهی عصبی را كاهش می‌دهد.استفاده زیاد از الكل می‌تواند به كبد آسیب بزند و ایجاد هپاتیت الكلی باشد و یا بیماری كبد چرب را ایجاد كند.

یك كبد چرب می‌تواند به سیروز كبدی تبدیل شود و سیروز كبدی مرحله نهایی بیماری كبد است كه در آن كبد عملكرد خود را از دست می‌دهد.

الكل ، ریسك ابتلا به سرطانهای مری، گلو، حنجره، دهان و سینه را افزایش می‌دهد. نوشیدن الكل می‌تواند به مخاط روده باریك و معده آسیب بزند و این آسیب می‌تواند توانایی بدن را در جذب مواد غذایی تحت تاثیر قرار دهد.

الكل می‌تواند توانایی جنسی را در انسان تحت تاثیر قرار داده و آن را كاهش دهد . خانمهای باردار نباید الكل بنوشند. نوشیدن الكل در دوران بارداری می‌تواند جنین را به سندرم چنین الكلی مبتلا كند.

استفاده بیش از اندازه الكل علاوه بر اینكه انسان را به كمبود ویتامین ب-1 ( تیامین ) مبتلا می‌كند، باعث آسیبهای مغزی برگشت ناپذیر هم می‌شود .

در افرادی كه از الكل استفاده می‌كنند یكی از مشكلات این است كه این افراد سیگاری باشند، استفاده همزمان از سیگار و الكل باعث چند برابر شدن خطر ابتلا به سرطال مری می‌شود.

برخی از منابع پزشكی معتقدند كه استفاده مداوم از الكل برای دستگاه قلب و عروق انسان مفید است اما این موضوع كاملا ثابت نشده است و اگر بخواهیم فایده الكل و زیانهای آن را با هم مقایسه كنیم هنوز هم مشخص نیست كدامیك بر دیگری برتری دارد.

توصیه پزشكان این است كه اگر با دانستن تمام آسیب‌های ناشی از الكل، شما تصمیم به خوردن الكل گرفته‌اید، در خوردن آن زیاده روی نكنید و خود را با الكل مسموم نكنید .از نظر مقدار، شما نباید بیشتر از یك گیلاس الكل از هر نوع را روزانه مصرف كنید .

مسمومیت با الكل، به خصوص در مواردی كه فرد مقادیر زیاد اتانول را خورده باشد اتفاق می‌افتد و می‌تواند به راحتی انسان را بكشد .

( این مقاله صرفا از نقطه نظر پزشكی غرب و با هدف افزایش آگاهی عمومی‌ به بررسی زیانها و اثرات الكل پرداخته است و واضح است كه دیدگاههای مذهبی و یا فرهنگی، می‌توانند با برخی از مطالب ترجمه شده در تضاد باشند )

با تشكر از توجه شما

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ ـ دكتر حامد تركمان
    seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ