آوا و موسیقی سالها قبل از آن كه بشر كلام و بیان را بیاموزد وجود داشته است. پرندگان، درخت، دریا، حیوانات و حتی پاییز، هر جایی از طبیعت، یك....
 

 

آوا و موسیقی سالها قبل از آن كه بشر كلام و بیان را بیاموزد وجود داشته است. پرندگان، درخت، دریا، حیوانات و حتی پاییز، هر جایی از طبیعت، یك موسیقی منحصر به فرد و مخصوص به خود را دارد .

شما با شنیدن یك موزیك شاد، خوشحال می‌شوید و با شنیدن یك موزیك غمگین ممكن است ناراحت شوید، آیا موسیقی می‌تواند در بروز یا بهبود بیماریها در انسان موثر باشد ؟

تحقیقات نشان داده است كه موسیقی به شدت بر جسم و روان انسان تاثیر گذار است.

در حقیقت یك شاخه جدید از علم به نام موسیقی درمانی، معرفی شده است كه در آن از موسیقی برای درمان بیماریها استفاده می‌شود.

موسیقی درمانی به خصوص در مورد بیماران مبتلا به سرطان، كودكان مبتلا به بیش فعالی و سایر بیماریها موثر بوده است و برخی از بیمارستانها از موزیك برای كمك به كنترل درد، از بین بردن افسردگی و كاهش تنش در عضلات استفاده می‌كنند .

این موضوع عجیب و پیچیده ای نیست و موسیقی می‌تواند از راههای مختلفی بر بدن انسان اثر بگذارد . برخی از آنها عبارتند از :

موسیقی و امواج مغزی :

تحقیقات نشان داده است كه موسیقی می‌تواند امواج مغزی را با خود همراه كند بطوریكه هر نوع از موسیقی، باعث می‌شود كه امواج مشابه با آن در مغز ایجاد شود .

ضربه‌های تندتر در موزیك باعث افزایش دقت و تمركز می‌شوند و گامهای آهسته تر باعث آرامش بیشتر می‌شوند.همچنین مشخص شده است كه اثر موسیقی بر مغز انسان حتی پس از قطع شدن آن نیز ادامه دارد .

موسیقی و تنفس و ضربان قلب :

با ایجاد تغییر در امواج مغزی، عملكرد سایر اعضای بدن نیز تغییر می‌كند . این تغییرات توسط سیستم اعصاب خودكار ( سمپاتیك و پارا سمپاتیك ) اعمال می‌شود. و این نوع دستگاه عصبی می‌تواند تنفس و ضربان قلب را تند تر یا كند تر كند .
 بنابراین موسیقی می‌تواند از آثار مزمن استرس ها بر بدن پیشگیری كند .

اثر بر ذهن انسان :

موسیقی می‌تواند باعث ایجاد تفكر مثبت در ذهن انسان شود و به همین دلیل می‌تواند در درمان افسردگی و اضطراب موثر باشد .
موسیقی می‌تواند جلوی آثار مخرب استرس را بر بدن بگیرد و می‌تواند قدرت خلاقیت و خوش بینی را افزایش دهد .

آثار دیگر موسیقی :

موسیقی می‌تواند آثار مهم دیگری نیز بر بدن انسان داشته باشد مانند كاهش دادن فشار خون ( ‌با كاهش دادن فشار خون خطر سكته های مغزی و سایر عوارض آن كاهش می‌یابد )، افزایش ایمنی انسان، كاهش تنش در عضلات و اینكه موسیقی به ایجاد و حفظ سلامتی در انسان كمك می‌كند .

در یك تحقیق كه در سال 2006 در كشور آمریكا انجام شد مشخص شد كه موسیقی می‌تواند درد ناشی از آرتروز مفاصل را نیز كاهش دهد : نشریه تخصصی پرستاری آمریكا شماره 54 صفحه 553

the Journal of Advanced Nursing (June 2006; Volume 54, Page 553).

نتیجه :

تحقیقات وسیعی كه در این زمینه انجام شد، باعث شد كه از موسیقی به عنوان یك ابزار قدرتمند در درمان برخی از بیماریها استفاده شود .
درمان با موسیقی هم می‌تواند از طریق شنیدن موسیقی باشد و هم از طریق نواختن آن .
در روش نواختن موسیقی اجباری نیست كه موسیقی نواخته شده، دارای قابلیت بالا و یا كلاسیك باشد نكته مهم این است كه این موسیقی برخاسته از قلب و احساسات شما باشد .
یك موسیقی مناسب می‌تواند بین ذهن و جسم شما تعادل برقرار كند و از سوی دیگر یك موسیقی منفی یا نامناسب می‌تواند شما را سرشار از نفرت كند و به شما آسیب روحی و جسمی‌بزند .

برخی از موسیقی ها می‌توانند حالات ترس را در انسان القا كنند و این حالت ایجاد شده می‌تواند جسم انسان را دچار آسیب و یا عدم تعادل بكند .( مانند موسیقی هایی كه در فیلم‌‌های ترسناك از آنها استفاده می‌شود )

برخی از صداها مانند صدای مته ها می‌تواند دستگاه شنوایی انسان را دچار آسیب بكند .موسیقی های ناموزون و شعر هایی كه حس نفرت را در انسان ایجاد می‌كنند و یا صدا های ناموزون می‌توانند به جسم و روح انسان آسیب بزنند .

ما باید مراقب اثرات منفی صداهای خشن و موسیقی های منفی باشیم و با این نوع از صداها با موسیقی مثبت و ایجاد كننده احساسات فراتر از عشق باشیم .

سلامت جسم ما، با روان ما گره خورده است .

 موسیقی یك ابزار قدرتمند بهبودی و سلامت انسان است . چون با درونی ترین و اصلی ترین مفهوم انسانیت ارتباط برقرار می‌كند، با روان انسان .با موسیقی ما می‌توانیم ارتباط خود را با خالق قدرتمند و شفا دهنده خود به یاد آوریم .ما می‌توانیم با آوای شفا بخش موسیقی از سلامتی و زندگی خود لذت ببریم .

لازم به ذكر است كه موسیقی، یك علم گسترده بوده و برای تحقیق و اظهار نظر در مورد اثرات آن بر سلامتی انسان ما نیازمند همكاری نزدیك بین اساتید موسیقی و علوم پزشكی هستیم .و نكته جالب این است كه متن فوق از یكی از سایت های معتبر دنیا از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه شده است .

 تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حامد ترکمان
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health
مطالب پیشنهادی:
ایمان و درمان بیماریها
تصور کنید;خوب می‌شوید!!
رایحه درمانی (1)
همیوپاتی درمان جسم وروان بیمار
از بدن خود انرژی بگیرید!!