آیا هر بالا بودن قندخون ناشتا نشانه وجود دیابت می باشد
شاید تصور کنید که بالا بودن قندخون ناشتا در هر شرایطی به معنی ابتلا به دیابت می باشد، اما این واقعیت ندارد و بالا بودن قندخون ناشتا می تواند دلایل دیگری داشته باشد.

به دلایل مختلفی امکان دارد که فرد در زمان بیدار شدن از خواب شبانه احساس کند که قندخونش بالاتر از حد نرمال و طبیعی می باشد و اندازه گیری قندخون نیز این امر رانشان دهد.البته هر بالا بودن قندخون ناشتا نشانه وجود دیابت نمی باشد.  چون که دیابت به معنی بالا بودن همیشگی قندخون ناشتا از مقادیر طبیعی آن تعریف می شود.

 

دلایل بالا بودن قندخون ناشتا

پزشکان معتقدند که بالارفتن قندخون در بعضی از افراد سالم می تواند بسیار طبیعی و ناشی از یکی از عوامل سه گانه زیر باشد. همچنین پزشکان این بالا بودن قندخون را ناشی از بروز دیابت نمی دانند.

 

1. نوسان های هورمونی

در واقع میزان حداکثر ترشح هورمون ها در بدن از ساعت 12 شب تا 6 صبح می باشد و بخصوص در بین هورمونها میزان حداکثر ترشح هورمون های رشد و کورتیزول بین ساعت 3 تا 6 صبح بالا می باشد. بنابراین اگر میزان ترشح شبانه هورمون های رشد و کورتیزول در بدن فردی بالا باشند، به دلیل اختلالی که این دو هورمون بر هورمون انسولین ایجاد مبی کنند.، باعث می شوند تا میزان قندخون ناشتا در حالت غیر طبیعی اندازه گیری شود. در زمان هایی که علت مشکل تنظیم قندخون به دلیل مشکلات هورمونی باشد، راه درمان را پزشک می تواند به شما نشان دهد. پس در این مواقع هیچگاه اقدام به خود درمانی نکنید.

 

2. در اثر گرسنگی های شدید شبانه

برخی یافته ها نشان می دهند که اگر فردی، آخرین وعده غذایی روزانه خود یعنی شام را حذف نماید و یا این وعده را محدود استفاده نماید، امکان این که روز بعد دچار نوسانات قندخون شود بیشتر خواهد بود. یکی از راه های شناسایی این حالت که با نوسان قند خون ناشتا همراه است، می توان به سردرد صبحگاهی و در زمانی که فرد از خواب بر می خیزد اشاره کرد. در این مورد توصیه می شود که فرد مبتلا شب قبل یک وعده غذایی کامل استفاده نماید و یا این که حتما قبل از خواب مواد غذایی مغذی میل نماید.

 

3. اتمام انسولین

در برخی موارد حس خالی شدن بدن از انسولین ایجاد می شود. در این مورد که نشانه آن احساس خستگی شدید در هنگام بیدار شدن از خواب شبانه است، باید فرد مبتلا سریعا به پزشک برای درمان این حالتش مراجعه نماید.

 

سخن پایانی

در مجموع، در صورتی که شما یا یکی از بستگان و دوستان شما مبتلا به مشکل بالا بودن قندخون ناشتا می باشد، باید سریعا  علت مشکلش را کشف نمایید و سپس فرد مبتلا را برای درمان قطعی به پزشک معالجش برسانید.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ