شمع های معطر برای سلامتی شما خطرناک هستند!
 لیمونن ماده ای که عموما  در شمع های معطر, خوشبوکننده های هوا و رایحه محصولات پاک کننده, و همچنین به عنوان طعم دهنده غذا به کار می رود- و وقتی لیمونن با اوزن طبیعی در هوا ترکیب می شود از بی خطر به خطرناک تبدیل می شود.

شمع های معطر و خوشبوکننده های هوا برای سلامتی شما خطرناک هستند!

شمع های معطر , ممکن است یک خطر برای سلامتی شما باشند. شمع های معطر و اسپری های خوشبو کننده اتاق ممکن است سم وارد لایه های زیرین هوا کنند. در یکی از برنامه های بی بی سی با عنوان به من اعتماد کنید، من یک دکتر هستم با یک آزمایش کوچک نشان داده شد که یک گروه از متخصصین شیمی و هواشناسی سطح مواد شیمیایی موجود در هوای شش خانه در بریتانیا را اندازه گیری کردند.


و در اینجا چیزی که آنها کشف کردند: لیمونن (لیمونن Limonineاز نام لیمو (Lemon) برگرفته شده است. پوست لیمو بمانند دیگر مرکبات؛حاوی مقادیر قابل توجهی از این ترکیب است که منجر به بوی آن می‌گردد.)ماده ای که عموما  در شمع های مرکبات, خوشبوکننده های هوا و رایحه محصولات پاک کننده, و همچنین به عنوان طعم دهنده غذا به کار می رود- و وقتی لیمونن با اوزن طبیعی در هوا ترکیب می شود از بی خطر به خطرناک تبدیل می شود.

به طور خاص هر 2 مولکول لیمونن تولید یک مولکول فرمالدهید formaldehyde (فرمالدهید به آسانی از سوخت ناقص ترکیب‌های کربن‌دار به دست می‌آید. آن در دود آتش جنگل‌ها و دود خودروها هم پیدا می‌شود. ) می کند,که یک ماده شیمیایی سرطان زاست و با ایجاد حساسیت پوستی و مشکلات تنفسی مرتبط است.


نکته جالب این که پژوهشگران این آزمایش خانگی را با 4 گیاه آپارتمانی شامل پیچک انگلیسی، خانه عنکبوتی ،درخت اژدها و  حسرت طلایی  برای یک دوره چهار هفته ای انجام دادند به این دلیل که پژوهش قبلی نشان داد که بعضی از گیاهان جاذب مواد شیمیایی هستند. (نمونه های هوازی بعد از چهار هفته گرفته شدند.)از طرف دیگر لایه های  لیمونن افزایش یافت, به احتمال زیاد برای اینکه صاحب خانه ها شمع های سوزان با درب ها و پنجره های محکم بسته شده به دلیل سرمای هوا داشته اند. اما لایه های  فرمالدهيد کاهش یافتند که نشان می دهند گیاهان نقش مهمی داشتند.


غلظت مواد شیمیایی معطر در خانه های مدرن و پرانرژی امروزی خیلی جالب بود. سرپرست تیم تحقیق کننده آلاستر لوییس استاد بخش ملی علوم هواشناسی دانشگاه نیویورک می گوید: " این ترکیبات همیشه وجود داشته اند اما استفاده خانگی مواد معطر رو به افزایش در کنار تبادلات هوایی ناچیز (بسته بودن پنجره ها به دلیل سرمای هوا و...) منجر به تجمع زیاد مواد شیمیایی شده است."

علاوه بر این، او توضیح می دهد که این غلظت "به اندازه ای بالا است که محصولات اکسیداسیون(عمل ترکیب اکسیژن با جسم دیگری) مانند فرمالدئید شروع به معنی دار شدن می کنند."


در حالی که انتخاب محصولات پاک کننده بی بو امن تر است, اما لازم نیست شمع های شیشه ای و یا شمع های مقدس معطر را کنار بگذارید.
لوییس تاکید می کند که مواد خوشبو کننده هزاران سال مورد استفاده قرار گرفته اند و قطعأ ما قصد نداریم بگوییم که از آنها پرهیز کنید اما در خانه ها و ادارات امروزی که تبادل هوایی بسیار محدود است استفاده متعادل از این محصولات و تبادل منظم هوا را توصیه می کنیم تا ایجاد مواد شیمیایی مانند فرمالدهيد را کاهش دهید.


بنابراین این بار اگر خواستید فضای آرامش بخشی را با چند شمع شیشه ای فراهم کنید بهتر است گوشه یک پنجره را هم باز بگذارید.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ