وضعیت بیماری عباس کیارستمی
 آخرین وضعیت عباس کیارستمی و گزارش داشتن یا نداشتن سرطان به روایت اهالی سینما، وزارت بهداشت، تیم پزشکی و کارشناسان

بیماری عباس کیارستمی سرطان دستگاه گوارش است یا پولیپ روده؟

خبر هنوز بال و پر نگرفته بود. انگار هنوز کسی نمی‌خواست باور کند بعد از شوک پیام نوروزی استاد شجریان و تحلیل‌های پزشکی و غیرپزشکی که ادامه داشت، خبر دیگری هم در راه باشد؛ خبری از یک اسطوره دیگر، اسطوره‌ای که این بار به جای لبخند ژکوندوارش با چشم‌های پنهان پشت سیاهی عینکش و به جای ایستادن روی فرش قرمزی که برایش پهن شده، بی‌لبخند، بی‌عینکی سیاه بر چشم‌هایش، فاصله گرفته از آن ابهت راست‌قامتش و روی تخت بیمارستان است، نه به بیداری، که در خواب، در بیهوشی، در خواب مصنوعی.

خبر هنوز بال و پر نگرفته بود که ترجیع‌بند «برایش دعا می‌کنیم» بال و پر داد به خبر، به نگرانی‌ها و به جدیت –نمی‌خواهیم بگوییم به وخامت- احوال عباس کیارستمی، چهره بین‌المللی سینمای ایران، کسی که هر جای دنیا که می‌خواست، جایش بود ولی اینجا بود، در موطن خودش‌، و در بیمارستان مشق درد می‌کرد، مشقی که او می‌کرد و دردش را بسیاری می‌کشیدند، با این تصور که «اگر این خاموشی طولانی شود؟!» همچنان خبرها نگران‌کننده بودند.

ضد و نقیض بودند، مثل ضربان ناآرام قلبی که بالا و پایین می‌رفت. یکی می‌گفت سرطان، دیگری تکذیب می‌کرد، دیگری تایید می‌کرد، دیگری تکذیب می‌کرد، آن هم به فاصله چند ساعت و گاهی به ساعت هم نمی‌رسید. هنوز هم خبرها در همین حوالی هستند-و با اینکه گویا تصمیم گرفته شده در خبررسانی - و احوال‌رسانی- دقت بیشتری شود، همچنان واقعیتی که اتفاق افتاده و دارد می‌افتد، روشن نیست.

واقعیتی که حقیقت بزرگ نگرانی همه ما برای سلامت عباس کیارستمی سایه‌ای بر آن دارد و امیدی بسیار به بهبود کوچه‌های تنگ و باریکش روشن می‌کند.  به امید گذشتن از بادهای مخالف و دوباره ایستادن کارگردان بزرگی که هر اثرش به قول حجت‌ا... ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، «گلستانی از تصویرهای زیبای انسانی» است.


حال عباس کیارستمی به روایت سخنگوی وزارت بهداشت

قائم مقام وزیر بهداشت و سخنگوی وزارت بهداشت, دکتر ایرج حریرچی در اولین نشست خبری خود در سال جدید در پاسخ به سوال خبرنگار «سلامت» در مورد آخرین وضعیت جسمانی عباس کیارستمی، کارگردان نام‌آشنای کشورمان گفت: «وزیر بهداشت, دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی روز 13 فروردین آقای کیارستمی را ویزیت و با پزشکان معالج و خانواده ایشون به طور جداگانه صحبت کردند. در همان زمان هیاتی تشکیل شد متشکل از دکتر ظفرقندی و دکتر فاضل به عنوان جراح و من و دکتر پایدار، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران تا پیگیر وضعیت درمان آقای کیارستمی باشیم.

یکی از اقدامات ما در این هیات، تامین تجهیزات و مراقبت‌های لازم از آقای کیارستمی بود که در این راستا یک تیم بزرگ برای مراقبت از ایشان تشکیل شد. همچنین ما جلساتی با تیم پزشکی و خانواده کیارستمی برگزار کردیم و هر روز پیگیر روند درمان ایشان هستیم.» دکتر ایرج حریرچی در ادامه با بیان اینکه درمان‌های پزشکی در تمام دنیا عوارض ایجاد می‌کنند، توضیح داد: «عوارضی برای آقای کیارستمی ایجاد شد و شرایط جسمانی‌شان در روز 13 و 14 فروردین مساعد نبود ولی الان بهتر شده‌اند.»

وی در مورد بیماری آقای کیارستمی و شایعاتی که قصور پزشکی را در این زمینه دخیل می‌داند، گفت: «بیماری جزو اسرار بیمار است. اینکه برخی از دوستان در مورد بیماری دیگران سوال می‌کنند، شاید پسندیده نباشد و نباید در مورد آن سوال شود. در مجموع نتیجه پاتولوژی نشان می‌دهد ضایعه بدخیم نبوده و حتما نیازمند عمل جراحی بوده است و انشاا... این مرحله را هم رد کنند. امیدواریم حال ایشان بهبود یابد.»

اما آخرین خبرها تا لحظه تنظیم این گزارش، حاکی از روند رو به بهبود حال عمومی آقای کارگردان دارد و گفته می‌شود او از خواب مصنوعی خارج شده و به تدریج هوشیاری‌اش را به دست خواهد آورد.


حال کیارستمی به روایت جیرانی، میرکریمی و تیم پزشکی

خبر بیماری و وضعیت عباس کیارستمی و شیوه اطلاع‌رسانی درباره آن را می‌توان یکی از پرالتهاب‌ترین خبررسانی‌های این سال‌های اخیر درباره هنرمندان دانست. با اینکه وضعیت چهره‌های معروف و اتفاق‌هایی که برای آنها می‌افتد، همیشه در‌ هاله‌ای از شبهه‌های خبری و اظهارنظرهای عجولانه و غیرکارشناسی بیان می‌شود، در این مورد خاص می‌توان گفت این روند شدت بیشتری داشت.

خصوصا اینکه در تقابل با شیوه اعلام خبر بیماری استاد آواز ایران بود. کسی که خود با چهره‌ای جدید بر قاب دوربین نشست و با تبریک گفتن سال نو از مهمانی 15 ساله خبر داد که دستور به کوتاهی موهایش داده و او هم منتظر تفاهم با مهمان است و برگشت به ایران. هر چند وضعیت عباس کیارستمی را می‌توان با استاد شجریان مقایسه کرد اما نوع برنامه‌ریزی و مدیریت در خبررسانی باعث شد التهاب، شایعه‌سازی و گنگ بودن اتفاقی که افتاده برای استاد آواز ایران، کمتر و برای استاد سینمای ایران و جهان، بیشتر شود.


فریدون جیرانی: من نگفتم کیارستمی سرطان دارد!

فریدون جیرانی، کارگردان، از اولین افرادی بود که درباره وضعیت عباس کیارستمی اظهارنظر کرد. او در گفت‌وگویی‌ تصریح کرده بود: «حدود 4 روز پیش با دوستی که بر بالین ایشان رفته بود، صحبت کردم و او گفت بعد از عملی که کیارستمی داشته، دچار خونریزی شدید شده و به کما رفته‌، اما پس از مراقبت‌هایی که از او شده از کما درآمده.» جیرانی وضعیت کیارستمی را رو به بهبود دانسته بود و درباره بیماری او گفته بود: «به احتمال زیاد به سرطان روده مبتلاست

اما همان روز در گفت‌وگویی‌ دیگر اعلام کرد: «گفت‌وگویی که یکی از رسانه‌ها امروز با وی منتشر کرده و به نقل از وی درباره آخرین وضعیت بیماری عباس کیارستمی اطلاع‌رسانی کرده مورد تاییدش نیست.» جیرانی گفت: «شنیده‌های من حاکی از آن است که حال آقای کیارستمی خوب است و از بیمارستان مرخص شده‌اند و قطعا دقیق‌ترین اطلاعات از وضعیت عباس کیارستمی را می‌توان از خانواده‌اش پرسید و من هم مطلبی که به نقل از من در یکی از سایت‌ها منتشر شده تایید نمی‌کنم و درباره بیماری آقای کیارستمی هم منابع موثق باید نظر بدهند، نه من.»


رضا میرکریمی: شایعه نسازید! علایم بهبود حاصل شده!

دومین فردی که درباره وضعیت کارگردان خانه دوست اطلاع‌رسانی کرد، رضا میرکریمی، کارگردان بود. او که یک روز بعد از عمل جراحی کیارستمی -12 فروردین- به عیادت ایشان رفته بود،  گفت: «آقای کیارستمی پیش از عید به دلیل مشکل گوارشی‌ای که داشتند، تحت عمل جراحی قرار گرفتند و روند درمانی‌شان را سپری می‌کردند تا اینکه بعد از مدتی اختلالی در روند درمان ایشان به‌وجود آمد که باعث شد، روز 12 فروردین تحت عمل جراحی مجدد قرار بگیرند.»

او با بیان اینکه وزیر بهداشت و تیم پزشکی روز 13 فروردین ماه به بیمارستان آمدند و روند درمانی ایشان را مورد بررسی قرار دادند، اعلام کرد: «خوشبختانه علائم بهبود حاصل شده و –ایشان-در حال عبور از شرایط بحران است.» مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به اینکه آیا شایعه سرطان این کارگردان صحت دارد؟ هم گفته بود: «این‌گونه نیست و من خواهش می‌کنم از ترویج این شایعات جلوگیری شود و از همه می‌خواهم که برای سلامت ایشان دعا کنند.»


کیوان کثیریان: سفیدنمایی بی‌دلیل می‌کنیم که چه بشود؟

اما خبرها درباره وضعیت عباس کیارستمی و واکنش نشان دادن به آن از جایی شدت بیشتری گرفت که کیوان کثیریان، روزنامه‌نگار، منتقد سینما و از اعضای شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با نوشتن مطلبی تحت عنوان «کیارستمی احوال خوشی ندارد، وزیر بهداشت مسوول است» دست از سفیدنمایی بی‌دلیل –به قول خودش - برداشت و درباره وضعیت کارگردان بزرگ سینمای ایران گفت:

«چرا پنهانکاری می‌کنیم؟ چرا بیخود و بی‌دلیل درباره یکی از مفاخر فرهنگی کشورمان واقعیت را نمی‌گوییم؟ سفیدنمایی بی‌دلیل می‌کنیم که چه بشود؟ واقعیت این است که حال عباس کیارستمی خوب نیست. چهره جهانی سینمای ایران، همین حالا در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری است. حال و روز خوشی ندارد و لحظات بحرانی را سپری می‌کند. من نه پزشکم و نه اطلاعاتش را دارم که بتوانم درباره عمل‌های جراحی که اخیرا روی کیارستمی انجام شده و کیفیت خدمات پزشکی که به او داده‌‌اند، اظهارنظر کنم، اما می‌دانم اگر عباس کیارستمی در هرگوشه دیگر جهان بود، مجهزترین بیمارستان آن کشور و زبده‌ترین تیم پزشکی ممکن در خدمت درمان او قرار می‌گرفت. عباس کیارستمی سرمایه ملی کشور است و بی‌شک جزو چهره‌های ماندگار سرزمین ما. سیستم پزشکی کشور و شخص وزیر بهداشت و درمان باید تمام اهتمام خود را برای ارائه خدمات پزشکی به او به کار می‌بستند و حالا که ظاهرا این اتفاق به‌طور کامل نیفتاده، باید پاسخگو باشند و مسوولیت بپذیرند. طبعا دستگاه بهداشت و درمان در مقابل جان تک‌تک ایرانیان مسوول است و کوتاهی در نجات جان یک انسان یا درمان او بخشودنی نیست ولی مسلما درباره نخبگان و سرمایه‌های تکرار‌نشدنی مانند کیارستمی، حساسیت بیشتری وجود دارد. عباس کیارستمی اعتباری ویژه در دنیای سینما دارد و بخش بزرگی از جایگاه سینمای ایران در دنیا مرهون وجود اوست. بهبود و سلامت او می‌تواند بهترین خبر این روزها باشد


سخنگوی تیم پزشکی: عفونت تا حدود زیادی برطرف شده است

بعد از این اطلاع‌رسانی بود که روز شنبه -چهاردهم فروردین- اعلام شد وزارت بهداشت تیم درمانی مجربی از دانشگاه علوم‌پزشکی ایران را برای ادامه روند درمانی عباس کیارستمی مستقر کرده. عباس زارع‌نژاد، مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این‌باره گفت: «آقای کیارستمی در شرایط سختی به سر می‌برند و وزیر بهداشت شخصا و روزانه پیگیر روند درمان استاد کیارستمی هستند و خودشان نیز از او عیادت داشتند. با این حال تیم درمانی مجربی از دانشگاه علوم‌پزشکی ایران به سرپرستی معاون درمان این دانشگاه روزانه پیگیر روند درمانی کیارستمی هستند.»


اولین گزارش پزشکی: دومین جراحی با موفقیت انجام شد

اولین گزارش پزشکی از روند درمان عباس کیارستمی هم همان روز منتشر شد. در این گزارش سخنگوی تیم پزشکی عباس کیارستمی اعلام کرد: «دومین جراحی کیارستمی با موفقیت به انجام رسیده و عفونت تا حدود زیادی برطرف شده است.» همچنین نماینده وزارت بهداشت در بیمارستان حاضر شد و ضمن نظارت بر روند درمانی گزارش مکتوب و روزانه را در اختیار وزارت بهداشت قرار داد. در این گزارش آمده بود: «تیم پزشکی امیدوارند تا فردا اخبار خوبی از روند بهبود فیلمساز برنده نخل طلایی جشنواره کن را با توجه به شیوه عملکرد ساختار فیزیولوژیک در اختیار رسانه‌ها قرار دهند


دومین گزارش پزشکی: بیماری ایشان پولیپ روده است

پانزدهم فروردین، دومین گزارش پزشکی هم از وضعیت عباس کیارستمی منتشر شد. دکتر رضا پایدار، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران و مسوول رسیدگی بر درمان عباس کیارستمی با بیان اینکه طبق آخرین پاتولوژی، تاکنون بیماری سرطان برای او گزارش نشده‌، گفت: «خوشبختانه حال عباس کیارستمی رو به بهبود و در حال خروج از وضعیت بحرانی‌ است. امروز هم جلسه‌ای درباره روند درمان کیارستمی برگزار شد.

وزیر بهداشت در این زمینه دستور دادند عده‌ای از استادان مجرب، کار درمان این کارگردان ارزنده کشورمان را پیگیری کنند.» او با بیان اینکه خوشبختانه آقای کیارستمی در حال خروج از وضعیت بحرانی و رو به بهبود است، اضافه کرده بود: «خبر ابتلای این کارگردان به سرطان دستگاه گوارش درست نیست و طبق آخرین پاتولوژی، سرطان گزارش نشده، بلکه بیماری ایشان پولیپ روده است. بر این اساس، قسمتی از روده که دارای یک زائده بوده، برداشته شده و بنابراین بدخیمی در کار نبوده است.»


مسوول رسیدگی به پرونده پزشکی عباس کیارستمی، برخی شایعات مبنی بر رخ دادن قصور پزشکی در عمل جراحی اول کیارستمی را هم تکذیب کرد. سخنگوی تیم پزشکی عباس کیارستمی هم از کنترل وضعیت قلب و فشارخون کیارستمی خبر داده و گفته بود: «خوشبختانه برخلاف پیش‌بینی‌های قبلی، نیازی به عمل جراحی جدید ندارد و ادامه روند درمانی او با دارو امکان‌پذیر است و در حال حاضر درمان با آنتی‌بیوتیک‌تراپی ادامه دارد.» سخنگوی تیم پزشکی عباس کیارستمی در مورد دوره نقاهت این فیلمساز اظهارنظر نکرد و طول مدت نقاهت را منوط به ثبات شرایط درمانی دانست و گفت: «در حال حاضر کیارستمی برای کنترل شرایط تنفسی تا ۴۸ ساعت آینده در خواب مصنوعی خواهد ماند


سومین گزارش پزشکی: عفونت ریه مهار شده است

سومین گزارش تیم پزشکی عباس کیارستمی منتشر شد. گزارشی که خبر از پیشرفت روند درمانی این فیلمساز برجسته کشورمان می‌دهد.
دوشنبه -شانزدهم فروردین- هم سومین گزارش منتشر شد و در خلال آن به این موارد اشاره شد؛ عفونت ریه مهار شده و پزشکان وضعیت قلبی و فشارخون را تحت کنترل و در وضعیت ثابت نگه داشته‌اند.

دکتر مازیار پارسا، متخصص عفونی اما گفته بود: «به نظر من عفونت ریه هنوز کاملا برطرف نشده، ولی با بررسی وضعیت بیمار معلوم شد روند درمان به درستی پیشرفت کرده و تصمیم گرفته شد همان داروهایی که تجویز کرده بودند را ادامه دهیم.» تیم پزشکی اعلام کرده بود: «تا زمانی که پزشکان معالج از وضعیت داخلی این فیلمساز برجسته مطمئن نشوند، اقدام به جدا کردن دستگاه تنفسی نخواهند کرد

 


 فروردین سال گذشته، عباس کیارستمی و آیدین آغداشلو –دوستان قدیمی 60 ساله-پای گفت‌وگویی‌ با همدیگر نشستند و از روزهایی که گذرانده بودند، گفتند. خواندن قسمتی از این گفت‌وگو در این روزها جالب است:


کیارستمی: من زمان فوت مرتضی-ممیز- ایران نبودم. وقتی به ایران برگشتم، گفتند مرتضی فوت کرده. قبل از رفتنم به من گفت: «کی قرار است بروی ژاپن؟» گفتم: «قرار نیست بروم.» اما چون مریض‌احوال بود، متوجه جوابم نشد و گفت: «صبر کن با هم برویم. برای اینکه کارهایی دارم که نمی‌توانم به کسی واگذار کنم.» همسرش و یک‌ نفر دیگر هم آنجا بودند. ما به هم نگاه کردیم و گفتیم: «این نمی‌داند!»


• آغداشلو: می‌دانست اما به قول معروف «سر خودش را گول می‌‌مالید!»

• کیارستمی: علی حاتمی هم داستان بامزه‌ای داشت...

• آغداشلو: روزهای آخر علی را دیدم...

• کیارستمی: یک هفته قبلش می‌گفت امروز رفتم پیش دکتر نباتی و در راه‌پله ـ که حدس می‌زنم باید باریک و آجری بوده باشد ـ بهرام ری‌پور را دیدم. بهرام ری‌پور در راه‌پله سرش را روی شانه علی گذاشته و گریه کرده و گفته بود: «دیدی به چه روزی افتادیم؟» البته فکر می‌کنم منظورش خودش بوده.

• آغداشلو: مردن امر پیچیده و حساسی است. اینکه آدم باوقار بمیرد، گریه و زاری نکند و آویزان نشود و نگوید نجاتم بدهید!

کیارستمی: فکر نمی‌کنم ما به این روز بیفتیم. یک بخشی از این، نه به‌ دلیل خِرد، بلکه به خاطر کودکی است. ممیز به خاطر اینکه سن و بیماری‌اش را قبول نمی‌کرد، باورش نمی‌شد قرار است بمیرد. مگر بچه‌ها بیماری و سن را قبول می‌کنند؟ به این دلیل فکر نمی‌کنم این خطر ما را تهدید کند که به التماس بیفتیم. البته ما که رفتنی نیستیم. مرگ مال همسایه است...


سارا جمال‌آبادی
مینا کاهه
پرنیان پناهی


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir