فعالیت های جالبی که در خواب برای شما اتفاق می افتند!!
بدن در خواب فرصت کافی برای استراحت و بازسازی پیدا می کند. البته در طول خواب، فعالیت های جالبی نیز در بدن رخ می دهد.

فواید خواب برای بدن

شاید بتوان خواب را یکی از پیچیده ترین و جالب ترین فرآیندهای حیاتی دانست. بدن در خواب فرصت کافی برای استراحت و بازسازی پیدا می کند. البته در طول خواب، اتفاقات جالبی نیز در بدن رخ می دهد. هفت فعالیت بدن در هنگام خواب را با هم بررسی می کنیم.

 

کاهش دمای بدن درخواب

قبل از به خواب رفتن، دمای مرکزی بدن شروع به کاهش می کند. درجه حرارت بدن حدود ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد، به پایین ترین حد خود می رسد. بنابراین بهتر است در صورت نیاز، قبل از خواب دمای اتاق را کمی افزایش دهید.

 

کاهش وزن در خواب

در طول شب از طریق تعریق و تنفس، آب بدن کاهش می یابد. این اتفاق در طول روز نیز رخ می دهد، اما به دلیل اینکه در روز نوشیدنی و مواد خوراکی مصرف می کنیم، وزن بدن کاهش نمی یابد. حداقل هفت تا هشت ساعت خواب شبانه، تا حدی منجر به آب شدن چربی های شکم می شود.

 

بلندتر شدن قد در خواب

دیسک های ستون فقرات که به عنوان ضربه گیر بین استخوان ها قرار دارند، در موقع خواب جذب آب کرده و بزرگ تر می شوند و اندکی قد شما را افزایش می دهند، زیرا بر خلاف موقعیت ایستاده، وزن بدن بر آن ها فشار وارد نمی کند. البته این بلندی قد موقت و تا زمانی است که فشار به مهره ها باعث فشرده شدن آنها نشده است. توصیه میکنیم که از تشک سفت استفاده کنید و به پهلو و مانند یک جنین بخوابید. این کار باعث می شود فشار بر روی دیسک های ستون فقرات، بیشتر کاهش یابد و بدین ترتیب به دیسک های ستون فقرات خود امکان استراحت بدهید.

 

کاهش فشار خون و ضربان قلب در خواب

در هنگام خواب، بدن دیگر نیازی به کار و فعالیت شدید ندارد. بنابراین میزان پمپاژ قلب و ارسال خون به اندام ها نیز کاهش می یابد. فشار خون نیز به همین ترتیب کاهش خواهد یافتبه همین دلیل است که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید حداقل هفت ساعت در طول شب بخوابند. این کار خطر بروز بیماری های قلبی در آنها را کاهش می دهد.

 

حرکت کششی و ناگهانی چشم ها در خواب

در طول خواب رِم (آخرین مرحله از خواب) چشم ها به طور سریع به چپ و راست حرکت می کنند. منظور از REM حرکات سریع چشمی است که از زیر پلک ها قابل رویت می باشد.

 

اسپاسم بدن در خواب

بیش از 70 درصد افراد، حرکت تند و ناگهانی سراسر بدن در شروع خواب را تجربه کرده اند که، البته امری طبیعی است. برخی از کارشناسان معتقدند، این فرایند ناشی از اضطراب و نامنظم بودن خواب است، اما بسیاری دیگر معتقدند که اسپاسم (گرفتگی) بدن در شروع خواب، کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر می باشد.

 

افزایش تولید کلاژن پوست در خواب

کلاژن یک نوع پروتئین است کهَ به پوست و عروق خونی خاصیت ارتََجاعی می بخشد. در هنگام خواب که ناشتا هستیم، هورمون رشد آزاد می شود که تحریک کننده تولید کلاژن است.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com
منبع: tebyan.net