من خسته ام ولی خوابم نمی برد، چرا؟
شاید شما هم جزء افرادی باشید که شب ها خسته هستند ولی خواب شان نمی برد،پس در این صورت این مطلب را بخوانید.

نمی توانم صبح ها راحت از خواب بیدار شوم، چرا؟

گاهی اوقات انواع صداها و زنگ‌های گوشخراش برای بیدار كردن كسی كه خواب سنگینی دارد، كافی نیست! شاید شما هم جزء این دسته افراد بوده و هر روز صبح برای بیدار شدن از خواب دردسر داشته باشید.

 

اختلال كاهش تمركز

اختلال ADHD یا همان اختلال كاهش تمركز، یكی از شایع‌ترین اختلالات، خصوصا در میان كودكان است و می‌تواند تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشد. علائم اصلی آن عدم توانایی در تمركز و توجه و ناتوانی در كنترل رفتار و بیش‌فعالی است. با اینكه دلیل این اختلال هنوز مشخص نیست، ولی كودكانی كه به آن دچار هستند، خیلی سخت از خواب بیدار می‌شوند. آنها از 24 ساعت شبانه‌روز 12- 14 ساعت می‌خوابند و تا زمانی كه كسی از خواب بیدارشان نكند، بیدار نمی‌شوند.

حمله خواب هیچ ارتباطی با اختلال ADHD ندارد.

 

 

سایر افراد

بسیاری از افراد بدون آنكه مشكل یا مسأله‌ای داشته باشند، نمی‌توانند به راحتی از خواب بیدار شوند. خواب این افراد طولانی‌تر از دیگران است. افرادی كه به حبس نفس در هنگام خواب دچارند، افرادی كه برخی اختلالات معمولی خواب مثل اختلال پای بیقرار و بی‌خوابی دارند نیز، به دلیل محرومیت از خواب مناسب، صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می‌شوند. حقیقت این است كه افراد زیادی وجود ندارند كه علی‌رغم داشتن شرایط عادی به راحتی از خواب بیدار شوند.

گاهی اوقات مسائلی مثل افزایش ساعات كاری، تولد یك نوزاد، وجود افراد مسن در خانواده و بیماری آنها و برخی مسائل دیگر باعث بر هم خوردن نظم معمول خواب می‌شود. میانگین خواب مردم آمریكا در چهل سال اخیر، 90 دقیقه كاهش یافته است.

در این میان چیزی كه مردم باید یاد بگیرند، این نیست كه چطور كمی بیشتر بخوابند، مثلا دزدكی بخوابند و كمبود خواب‌شان را با چرت زدن در محل كار یا كلاس درس جبران كنند، بلكه باید شیوه‌های مناسب برای استراحت جسمی و ذهنی را بیاموزند. استراحت كردن نیز مانند غذا خوردن برای بدن ضروری است، فقط باید دقت و فضای بیشتری به آن اختصاص داد.

 

من خسته ام ولی خوابم نمی برد

همه ما گاهی اوقات دچار بی‌خوابی می‌شویم، ولی وقتی این حالت طولانی‌مدت می‌شود، به بی‌خوابی حاد مبدل می‌گردد. در بی‌خوابی مزمن، فرد نمی‌تواند به راحتی به خواب برود، در صورت به خواب رفتن، كیفیت خواب مناسبی ندارد و نمی‌تواند به اندازه كافی خستگی در كند، وقتی از خواب بیدار می‌شود، نمی‌تواند مجددا به خواب برود و صبح‌ها به سختی از خواب برمی‌خیزد.  

این مشكل می‌تواند در اثر مصرف دارویی خاص، مكمل‌های غذایی، خروپف شدید، تغییر برنامه خواب، استرس و تشویش و نگرانی از مجددا به خواب رفتن ایجاد شود

 

علاوه بر این عوامل، عوامل دیگری نیز موجب بی‌خوابی می‌شوند مثل:

حاملگی، ورزش كردن قبل از خواب، عوامل محیطی (مثل گرما و سرمای زیاد، نور شدید و سر و صدای آزاردهنده)، گرسنگی زیاد، مصرف زیاد كافئین، برخی دردها مثل دندان درد، سرفه و ... . 

 

یكی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی خواب، افسردگی است

برخی از علائم افسردگی عبارتند از: احساس درماندگی، بی‌علاقگی‌و بی‌میلی نسبت به همه امور، افكار مربوط به خودكشی، افزایش ناگهانی وزن، كاهش سطح انرژی. 

اگر بی‌خوابی شما در اثر یكی از بیماری‌های ذكر شده به وجود آمده باشد، لازم است به پزشك متخصص مراجعه كنید و سریعا تحت درمان قرار گیرید. كم‌خوابی را هیچ‌گاه نباید مسأله كوچكی انگاشت، زیرا عدم خواب كافی و مناسب هم از نظر فیزیكی، هم روحی و حتی از نظر ذهنی آسیب‌‌های جدی به فرد وارد می‌كند. یكی از رازهای اصلی شادابی و نشاط خواب كافی و با كیفیت است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:دنیای سلامت