چرا زنانی که نازا بودند چند قلو به دنیا می آورند؟
یک متخصص زنان و زایمان گفت: چند قلوزایی خود یکی از عوارض بارداری محسوب می شود،که این امر دلایل مختلفی دارد

دلابلی که باعث دوقلو یا چندقلوزایی مادران می شود

نوش آفرین ستاری متخصص زنان و زایمان گفت: داروهایی که برای تحریک تخمک گذاری تجویز می شود به شدت باعث چند قلوزایی می شود.علت دیگر،روش های پیشرفته ی بارداری مانند IVF  و IUI است که در این روش ها برای اینکه شانس بارداری بیشتر شود ،چندین تخمک را به رحم مادر انتقال می دهند که احتمال چند قلوزایی را افزایش می دهد.

چند قلوزایی خود یکی از عوارض بارداری محسوب می شود. از دید متخصصان زنان اقدام برای دوقلو بودن برای افراد عادی چیز خوبی به نظر نمی آید چون احتمال:

  1. سقط جنین
  2. زایمان زودرس
  3. فشارخون 
  4. دیابت بارداری

را افزایش می دهد و از افراد درخواست می شود که تمایلی به دو قلو یا چند قلوزایی نداشته باشند. بالا رفتن سن مادر با چندقلوزایی ارتباط دارد. در این سن فعالیت تخمدان ها کم می شود و هورمون تحریک کننده فولیکول بیشتری آزاد می کند، که افزایش سطح این هورمون نشانه از کار افتادگی تدریجی تخمک ها و کاهش میزان باروری است، در نتیجه هر چند احتمال باردار شدن زنان مسن کمتر می شود اما اگر باردار شوند احتمال اینکه صاحب دوقلو شوند بیشتر است.

وراثت نقش مهمی را در دوقلو زایی ایفا میکند، داشتن سابقه خانوادگی در خانواده ی مادری این شانس را افزایش می دهد، درصورتی که سابقه خانوادگی پدری چندان تاثیری بر وقوع دوقلو زایی ندارد.


بیشتر بدانید : 5 علامتی که نشان می دهد دوقلو باردارید!!



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.ir