تعرق شبانه و عرق سرد و دلایل آن
تعریق شبانه یا عرق سرد، اشاره دارد به عرق کردن ناگهانی که در اثر گرما یا فعالیت نباشد و در اصطلاح پزشکی به آن عرق سرد، (تعریق) می گویند
  • علائم عرق سرد کدام است؟

عرق سرد معمولاً به علت واکنش بدن به استرس رخ می دهد. عرق سرد همچنین می تواند نشانه یک بیماری یا آسیب دیدگی جدی باشد که باید تشخیص و درمان لازم انجام گیرد تا علائم از بین برود. علائمی که می تواند با عرق سرد رخ دهد، معمولاً در رابطه با سایر علائم رخ می دهد. این علایم بسته به علل عرق سرد و هر یک از بیماری های زمینه ای، متفاوت است.

 

علایم شایع عرق سرد عبارتند از:

  • استرس یا اضطراب

  • درد یا خارش

  • سرگیجه

  • لرز

  • پوست رنگ پریده

  • ضعف

  • تهوع یا استفراغ

 

گاهی اوقات عرق کردن در شب اتفاق می افتد، زمانی که بیمار در تلاش در به خواب رفتن است. این است که اغلب به عنوان "تعریق شبانه" نامیده می شود، اما تفاوت واقعی بین تعریق شبانه و عرق سرد وجود ندارد. همه تعریق هستند و به یک مشکل بزرگتر اشاره می کنند.

 

علل عرق سرد چیست؟

عرق سرد معمولاً به عنوان یک نتیجه از مبارزه و پاسخ بدن در هنگام برخورد با استرس، رخ می دهد. عرق سرد واکنشی طبیعی است به شرایط زیر:

درد

یک بیمار مبتلا به درد شدید به دلیل شکستگی، قطع عضو و یا حتی یک میگرن می تواند عرق سرد را تجربه کنند.

استرس، اضطراب و یا ترس

ترس و اضطراب در هر کسی به خصوص در سبک زندگی و یا نگرانی در امور مالی، شغل یا روابط اجتماعی، می تواند استرس زا باشد. در پاسخ به استرس بدن عرق سرد می کند.

کمبود اکسیژن

اکسیژن کمتر در جریان خون می تواند ناشی از تنگی نفس شدید باشد. این کمبود، باعث می شود که مغز به دنبال اکسیژن بیشتری باشد و یک پاسخ به این استرس در سراسر بدن، به صورت عرق سرد رخ می دهد.

قند خون پایین

کاهش قند خون در بیماران دیابتی و همچنین در افرادی که سوء تغذیه دارند و به اندازه کافی و یا اغلب غذا نمی خورند، رخ می دهد. این افت میزان قند خون سبب علائمی شامل سرگیجه، لرزش، تاری دید و عرق سرد می شود.

فشار خون پایین

فشار خون طبیعی ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود. اما زمانی که فشار خون، به ۹۰/۶۰ و یا حتی پایین تر افت پیدا کند، این فشار خون پایین است. تعدادی از علل عبارتند از، افت قند خون مانند موارد سوء تغذیه، از دست دادن خون و کم شدن آب بدن و علائم آن، رنگ پریده گی پوست، سرگیجه و عرق سرد می باشد.

شوک

هنگامی که جریان خون به مغز و سایر اندام های حیاتی به طرز خطرناکی کاهش یابد، این موضوع منجر به، رفتن بدن به شوک می شود. شوک یک اتفاق تهدید کننده برای زندگی است و معمولاً به دلیل آسیب دیدگی شدید یا بیماری حاد ایجاد شده و نیاز به توجه فوری پزشکی دارد. عرق سرد از علائم شایع شوک هستند.

یائسگی

یائسگی، معمولاً در زنان بالای چهل سال تجربه می شود و نشانه ی پایان چرخه قاعدگی طبیعی است و می تواند سبب تعدادی از علائم شود. این علائم عبارت از بی خوابی، گر گرفتگی و عرق سرد می باشد.

میگرن

میگرن، تکرار سردردی مزمن است که به طور معمول در یک طرف سر آغاز می شود و می تواند به علت های مختلفی، از جمله رژیم غذایی و استرس شروع شود. علائم این بیماری شامل تهوع، سرگیجه و عرق سرد است

 داروها

عرق سرد می تواند در اثر مصرف داروهای خاص رخ دهد، آنتی بیوتیک ها و داروهای فشار خون می توانند باعث ایجاد عرق سرد در برخی از افراد شود. برخی از داروهای بدون نسخه خاص و مکمل های گیاهی نیز می توانند سبب عرق سرد شوند.

حمله قلبی

یکی از شدید ترین علت های عرق سرد، حمله قلبی است که در جریان آن، خون به قلب در اثر انسداد عروق خونی، کاهش می یابد. درد قفسه سینه، درد بازو و عرق کردن بیش از حد و یا عرق سرد نشانه هایی از یک حمله قلبی می باشند.

بیماریهای دیگر

دیگر شرایط پزشکی و بیماری ها، می توانند سبب عرق سرد شوند. این شرایط شامل اختلالات گردش خون، آنفولانزا، عفونت های ویروسی و اختلالات ایمنی بدن می باشند. لرز، ضعف و سرگیجه نیز از علایم معمول این شرایط است که می تواند با عرق سرد همراه باشد.

 

چه زمانی باید به دنبال کمک درمانی باشید؟

عرق سرد می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی باشد. زمانی که علایم جدی تر و یا تهدید کننده زندگی را مشاهده میکنید، باید به دنبال مراجعه فوری به پزشک باشید. این علائم عبارتند از:

تغییر در رفتار یا وضعیت روانی مانند هذیان، بی حالی، گیجی، یا توهم

تغییر در سطح هوشیاری و یا از دست دادن هوشیاری

تنفس مشکل، خس خس سینه

درد، فشار، یا تنگی در قفسه سینه، فک، شانه، بازو و یا قسمت فوقانی پشت

تب بالا ( بیش از ۱۰۱ درجه فارنهایت )

تشنج

تپش قلب

لب، ناخن یا پوست، خاکستری یا آبی بی رنگ شود

گرفتگی گلو

ورم صورت، دهان و یا زبان

درد شدید

خونریزی غیرقابل کنترل

مدفوع خونی، خونریزی از رکتوم، یا استفراغ خونی

 

در اغلب موارد، عرق سرد به دلیل اضطراب است، اما اگر شما هر یک از علائم فوق را دارید باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irannurse.ir