تفاوت بواسیر و شقاق، را می‌دانید؟
آخرین بخش دستگاه گوارش بدن رکتوم یا راست روده است که به مقعد منتهی می‌شود. اگر این قسمت به درستی کار خود را انجام ندهد، مواد دفعی در بدن مانده و مسبب عواقب خطرناکی می‌شود

علت های بواسیر وشقاق را بشناسیم

شقاق (فیشر) و هموروئید(بواسیر) دو بیماری متفاوت در ناحیه مقعد هستند که دانستن اختلاف آنها از نظر علائم و تظاهرات و نحوه درمان به‌رغم شباهت‌های فراوان این دوبیماری ضروری است.

 fissure-vs-hemorrhoids-1_copy.jpg

 

هموروئید یا بواسیر

internal-external-hemorrhoids.jpg

هموروئید یا بواسیر یکی از علل شایع خونریزی‌های روده بزرگ است. هموروئیدها اعضای طبیعی قسمت انتهایی روده بزرگ هستند که به دلایل متفاوت دچار عارضه هموروئید می‌شوند. در بروز هموروئید زمینه‌های ارثی و خانوادگی، بیماری‌های غددی، تغذیه، شغل، آب و هوا، مسائل روانی، سن، دارو، عفونت، بارداری، سرفه زیاد، زورزدن، استفراغ و یبوست موثر هستند. هموروئید به دو صورت داخلی و خارجی مشاهده می‌شود.

نوع خارجی اکثرا با درد زیاد و تورم اطراف مقعد مشاهده شده و درصورت وجود درد شدید نیاز به اقدام جراحی اورژانسی دارد در غیر این‌صورت درمان مراقبتی شده و خودبه خود برطرف می‌شود.

هموروئیدهای داخلی اکثرا با خونریزی موقع اجابت که به صورت دفع خون روشن پس از اجابت مزاج سفت است بروز می‌کند. از طرفی ممکن است با بیرون زدگی زائده ای از معقد همراه باشد که با اجابت مزاج بیرون زده و خونریزی می‌کند.

 

شقاق یا فیشر

 analfissure.jpg

شقاق ترک یا زخمی است که در ناحیه ابتدای مقعد رخ می‌دهد که بسیار دردناک بوده و گاهی با خونریزی مختصر موقع اجابت مزاج همراه است. علل ایجاد این زخم متفاوت است ولی در بسیاری از بیماران با تغییر اجابت مزاج از قبیل یبوست یا اسهال شدید همراه است. از نظر فیزیولوژیک مشکلات کاهش خون رسانی در قسمت پشتی مقعد را برای ایجاد شقاق مطرح کرده‌اند و بعضی از محققان افزایش فشار داخل کانال آنال (مقعدی) را از علل فیزیولوژیک آن می‌دانند. شیوع این بیماری در زنان و مردان یکسان است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: alodoctor.ir