چرا وقتی خواب هستید، دچار حس سقوط می‌شوید؟
آیا تا به حال به خاطر حس سقوط به طور ناگهانی از خواب پریده‌اید؟ آیا حین خواب شبانه جنب و جوش زیادی دارید؟

حس سقوط در خواب، یا سقوط خوابگاهی چیست

عارضه ناگهان از خواب پریدن به خاطر حس سقوط در هنگام خواب، حس سقوط در خواب یا سقوط خوابگاهی نامیده می‌‌شود. سقوط خوابگاهی یک بیماری و نشان‌دهنده اختلال سیستم عصبی نیست. بلکه یک سری پرش‌های عضلانی ناگهانی است که طی دقایق اولیه خواب رخ می‌دهد. لازم به ذکر است که تصورات غلط بسیاری در رابطه با این عارضه وجود دارد.

 

علت بروز سقوط خوابگاهی چیست؟

مطالعات تحقیقاتی زیادی در این رابطه انجام شده، اما علت دقیق آن هنوز ناشناخته مانده است. با این حال، گفته می‌شود که عوامل مختلف بسیاری خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند.

اگر اضطراب دارید و دائما دچار استرس می‌شوید، بیشتر در معرض خطر سقوط خوابگاهی قرار خواهید داشت.

مصرف الکل و کافئین قبل از خواب به افزایش احتمال بروز این عارضه منجر می‌شود. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از خواب از نوشیدن خودداری کنید.

انجام تمرینات سنگین در ساعات پایانی شب نیز می‌تواند به سقوط خوابگاهی منجر شود. این امر به کمبودکلسیم، منیزیم و آهن در بدن نسبت داده می‌شود.

خوابیدن در وضعیت نامناسب یا کمبود خواب نیز باعث افزایش احتمال بروز این عارضه می‌شود. در این شرایط، بخشی از مغز فعال می‌ماند، در حالیکه بدن در حال استراحت است.

استفاده از داروهای محرک بدون نسخه نیز امکان بروز سقوط خوابگاهی را افزایش می‌دهد.

 

عارضه سقوط خوابگاهی چرا و چه موقع اتفاق می‌افتد؟

سقوط خوابگاهی معمولا زمانی رخ می‌دهد که خیلی سریع به خواب می‌روید. در این مرحله از خواب، بخصوص اگر خسته و کوفته باشید، ضربان قلب و تنفس به تدریج کند می‌شود. با این حال هنوز مغز به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از این رو، وقتی عضلات شل می‌شوند، مغز کماکان فعال باقی مانده و حس سقوط را به شما منتقل می‌کند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: alodoctor.ir