مضرات الکل بر تحریک‌ پذیری قشر مغز
محققان با انجام پژوهشی جدید دریافتند، در نوجوانانی که به مدت طولانی الکل‌ مصرف می‌کنند، تحریک‌پذیری قشر مغز و ارتباطات و اتصالات عملکردی مغزی تغییر پیدا می‌کند

در یک تحقیق جدید مشخص شده که مصرف الکل نه تنها عوارض جانبی بر مصرف‌کنندگان بر جا می‌گذارد بلکه استفاده از الکل در دوران نوجوانی، باعث تغییر تحریک‌پذیری قشر کورتیکال مغز در افراد می‌شود، که نشان می‌دهد مضرات مصرف الکل بیش از آن چیزی است که قبلا تصور می‌شده.

گروهی از محققان دانشگاه استرن فنلاند و بیمارستان دانشگاهی کوپیو، این تغییرات جسمی و روانی را طی تحقیقی در همین زمینه مشاهده کردند.

آنها گفته‌اند یافته‌هایشان نشان داده که پالس‌های پاسخ قشر مغز به تحریک مغناطیسی ترنسکرانیال (TMS)، در میان کسانی بیشتر بود که الکل‌های قوی استفاده می‌کردند. در تحقیقاتت  آنها نشان داده شده که عملکرد الکتریکی بیشتر در کورتکس مغزی، با فعالیت بیشتر اسید آمینوبوتیریک گاما (GABA) در سیستم انتقالی اعصاب همراه بوده است.

محققان با بررسی اثرات نوشیدن الکل در سنین نوجوانی بر فعالیت الکتریکی و تحرک قشر مغز اشاره کرده‌اند که مصرف الکل در این سنین باعث تغییرات قابل توجهی در هر دو اعصاب انتقالی شیمیایی و الکتریکی مغز شرکت‌کنندگان در این مطالعه شده است، اگرچه که در هیچ‌کدام از آنها معیارهای تشخیصی مبنی بر وجود اختلال سوءمصرف در نظر گرفته نشده بود.

در یافته‌های این مطالعه که مجله بیولوژی اعتیاد (Addiction Biology) آن را منتشر کرده همچنین به صراحت اشاره شده است: «برای جوانان که مغزشان در حال رشد است، استفاده از الکل بشدت مضر است».

علاوه بر این یافته‌ها درباره مصرف الکل سنگین در سنین رشد مغز و مضراتی بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد، به طور کلی مصرف الکل عوارض جانبی زیادی بر جا می‌گذارد که محققان گفته‌اند زمان می‌برد تا این اثرات در طول زندگی اشخاص آشکار شود.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir