ارتباط باکتری های روده با خستگی مزمن
یک مطالعه جدید نشان داده است که بیماری موسوم به خستگی مزمن می‌تواند با نوع باکتری‌هایی که در روده انسان زندگی می‌کنند ارتباط داشته باشد

محققان دانشگاه کورنل میگویند، انواع مختلفی از باکتری‌ها به‌طور طبیعی در روده ما زندگی می‌کنند که فعالیت آن‌ها نقش مهمی نه‌تنها در فعالیت سیستم گوارشی ما، بلکه در بسیاری از عملکردهای دیگر دستگاه‌های بدن دارند. به این جمعیت باکتریایی میکروبیوم Microbiome میگویند.

بررسی آن‌ها نشان داده که در افراد مبتلابه خستگی مزمن تنوع این باکتری‌ها کمتر از افراد عادی است. همچنین مشخص‌شده که باکتری‌های روده این افراد بیشتر از انواعی هستند که موجب بروز التهاب می‌شوند و جمعیت باکتری‌هایی که التهاب بافتی را کاهش می‌دهند در روده این افراد کمتر از طبیعی است.

محققان میگویند این یافته نشان می‌دهد که بسیاری از موارد خستگی مزمن منشأ روحی و روانی نداشته و علت آن به تغییر در جمعیت و نوع باکتری‌های روده شخص برمی‌گردد. حدود یک درصد مردم به بیماری خستگی مزمن مبتلا هستند. این بیماری موجب بروز علائمی مانند خستگی شدید که با استراحت خوب نمی‌شود، احساس ضعف، درد مفاصل و عضلات، سردرد و مشکلات گوارشی می‌گردد.

محققان با بررسی مدفوع تعدادی از افراد مبتلابه خستگی مزمن، متوجه تغییر در تنوع و نوع باکتری‌های روده در این اشخاص شده‌اند. آن‌ها همچنین با بررسی خون این افراد متوجه بالا بودن مواد شیمیایی شده‌اند که نشان‌دهنده وجود التهاب است. محققان عقیده دارند این التهاب می‌تواند به علت نشت و نفوذ باکتری‌ها از درون روده به جریان خون افراد و به دنبال آن بروز واکنش دفاعی و التهابی بدن ایجادشده باشد.

بررسی‌های قبلی نشان داده است که نوع باکتری‌های روده می‌تواند در احتمال بروز بعضی از مشکلات روحی مانند اضطراب، افسردگی و اوتیسم نقش داشته باشد. نتایج مطالعه ذکرشده در مجله Microbiome منتشرشده است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: behdashtnews.ir