تفاوت افراد خلاق و غیر خلاق در خوابیدن
مطالعات انجام شده بر روی افراد مختلف نشان می دهد که افراد خلاق، کمتر از افرادی که خلاق نیستند از خواب با کیفیت و خوب بهره مند هستند، حتی اگر زمان بیشتری بخوابند

استعداد ها و توانایی های تمام انسان ها یکسان نیست و هر کدام از ما توانمندی های خاص خود را داریم که لازم است به درستی آن ها را بشناسیم و به کار بگیریم.در این مطلب قصد داریم به بررسی یکی از خصوصیات افراد خلاق بپردازیم. مطالعات دانشمندان و تحقیقات آن ها بر روی افراد مختلف نشان می دهد افراد خلاق کمتر از افرادی که خلاق نیستند از خواب با کیفیت و خوب بهره مند هستند، حتی اگر زمان بیشتری بخوابند

به گزارش اراند د ورلد، در مطالعه‌ای تازه محققان چگونگی اثرگذاری دو نوع خلاقیت (بصری و کلامی) بر جنبه‌های بیرونی و درونی کیفیت خواب، از قبیل مدت و دوره‌های آن را مورد بررسی قرار دادند.

یافته‌ها حاکی از تفاوت الگوی خواب در هر دو بود. بدان معنا که خلاقیت بصری با مکانیسم‌های مغزی متفاوتی نسبت به خلاقیت کلامی فعال می‌شود.

کسانی که خلاقیت بصری داشتند، اختلالاتی در خواب خود را گزارش داده بودند که منجر به بروز مشکلاتی در عملکردشان طی روز می‌شد، در حالی که افرادی با خلاقیت کلامی، هرچند، ساعات بیشتری می‌خوابیدند، دیر به خواب می‌رفتند و دیرتر هم بیدار می‌شدند.

چنین یافته‌هایی این نظر را نزد محققان تقویت کرد که پردازش و تجلی خلاقیت‌های بصری، طرز کار روانی متفاوتی نسبت به افرادی با خلاقیت کلامی دارد. یکی از توضیحات احتمالی برای چنین تفاوت‌هایی می‌تواند این باشد که «مازاد»ی از خلاقیت بصری، باعث هوشیاری بیشتر می‌شود که به نوبه خود می‌تواند سبب بروز اختلال در خواب فرد باشد. از سوی دیگر، ممکن است ادامه روند خلاقیت در افرادی با خلاقیت کلامی، بر فرایند خواب آنها نیز اثر بگذارد و زمان بیشتری آنها را بیدار نگاه دارد و پس از به خواب رفتن نیز مدت خوابشان را طولانی‌تر کند.

نتایجی که از این مطالعه به دست آمد نشان داد در هر دو گروه افراد خلاق با خلاقیت بصری و کلامی، الگوی خواب، متفاوت از افراد خیر خلاق است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hidoctor.ir