چرا ادرار انسان گرم است
اکثر مردم می‌دانند که ادرار گرم است، اما اورولوژیست‌ها می‌گویند مرزی میان دمای ادرار و احساس‌های دیگر همچون سوزان بودن آن وجود دارد.

علت سوزش ادرار

اورولوژیست‌ها معتقدند که با مطلع بودن از تفاوت میان گرمای ادرار و احساس سوزش هنگام ادرار کردن می‌توان به میزان سلامت خود پی برد. همه انسان‌ها ادرار می‌کنند اما مشخصات ادراری در اغلب آنها ممکن است بر اساس بو و حتی احساسی که در جریان ادرار کردن در بدن به وجود می‌آید تفاوت‌هایی داشته باشد و نشانه‌ای از وضعیت سلامتی بدن را برای شخص هویدا کند.

اکثر مردم می‌دانند که ادرار گرم است، اما اورولوژیست‌ها می‌گویند مرزی میان دمای ادرار و احساس‌های دیگر همچون سوزان بودن آن وجود دارد که در یکی ممکن است هیچ دلیلی برای نگرانی وجود نداشته باشد و در دیگری حاکی از نشانه‌ای جدی و نگران‌کننده از وضعیت سلامت جسمی فرد باشد.

دکتر فردی مارایز متخصص اورولوژی در کیپ‌تاون می‌گوید: اصولا ادرار باید گرم باشد. گرمای ادرار ناشی از ذخیره شدن آن در مثانه و متعادل شدنش با درجه حرارت بدن است که ۳۷ سانتی‌گراد دمای معمول آن دانسته می‌شود. پروفسور کیت بار استاد یار زیست‌شناسی ورزشی در دانشگاه کالیفرنیا معتقد است که عوامل خارجی دیگر می‌توانند بر این میزان دما اثر بگذارند و ادرار را گرم‌تر کنند: برای نمونه، ورزش شدید باعث گرم شدن بدن و ارگان‌های داخلی می‌شود و به احتمال زیاد گرمای ادرار را نیز افزایش می‌دهد.

اما از سوی دیگر، میان گرمای ادرار و احساس سوزش ناشی از گرم‌تر یا حتی داغ به نظر رسیدن آن تفاوتی وجود دارد. دکتر مارایز اضافه می‌کند: احساس گرما همان چیزی است که یک فرد سالم حین ادرار کردن دارد، در حالی که داغ به نظر رسیدن آن احساسی ناخوشایند است که افراد بیمار حین دفع ادرار متوجه آن می‌شوند.

این افراد حتی ممکن است حین دفع، متوجه احساسی نزدیک به سوزن‌سوزن‌شدن یا تخلیه دردناک در حین عبور ادرار از مسیرهای مثانه و آلت شوند. در این صورت سوزش ادرار را تحت هر شرایطی نباید نادیده گرفت، زیرا ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به بیماری‌های جدی‌تری چون ابتلا به بیماری‌های مقاربتی عفونی باشد.

از جمله بیماری‌های مقاربتی عفونی که ادرار کردن را توام با احساس سوزش و یا حتی درد می‌کنند، می‌توان به کلامیدیا و سوزاک اشاره کرد. بیماری‌های غیر عفونی مثل دیابت هم می‌توانند بر پیش آمدن این وضعیت اثرگذار باشند، با این حال، اغلب موارد سوزش ادرار معمولا ناشی از وجود عفونت باکتریایی در دستگاه ادراری فرد است.

عفونت دستگاه ادراری می‌تواند تمام یا قسمتی از این دستگاه را آلوده کند. علائم، دوره و شدت عفونت به تعاملی بستگی دارد که بین سیستم ایمنی بدن فرد با باکتری‌ها برقرار می‌شود. این‌که کدام قوی‌تر ظاهر شوند بر شدت و حدت این احساس هم اثرگذار است.

عفونت‌های ادراری در دستگاه ادراری زنان گاهی شایع‌تر از مردان است، و به دلیل تفاوت دستگاه تناسلی آنها، به نظر می‌رسد که ۲۵ تا ۳۰ درصد از زنان بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال به احتمال خیلی زیاد دچار عفونت‌های دستگاه ادراری شوند.

پزشکان توصیه می‌کنند نه تنها مردان، بلکه بویژه زنان باید با دقت بر میزان گرمای ادرار خود و حفظ دقیق بهداشت در این نواحی بدنشان هر گونه احساس سوزش، سوزن‌سوزن‌شدن، درد، ترشح و تغییری را همچنین در رنگ آن جدی بگیرند و با معاینه پزشکی از سلامت خود مطمئن شوند. 


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir