چرا نباید قوز کنیم، مشکل به ستون فقرات محدود نمی شود
لطفا قوز نکنید. قوز کردن به فشار روی ستون فقرات شما می‌افزاید. قوز کردن فشار یا کششی را روی استخوان‌ها، عضله‌ها و مفاصلی به وجود می‌آورد که برای حفظ تعادل ستون فقرات موردنیاز هستند

 توصیه‌هایی برای حالت بهتر بدن و قوز نکردن

حالت نامناسب بدن، فقط برای کمر و پشت شما بد نیست. قوز کردن همیشگی به اندام‌های درون بدن شما نیز فشار می‌آورد و فعالیت را برای ریه‌ها و روده‌های شما سخت‌تر می‌سازد. باگذشت زمان، قوز کردن باعث می‌شود که هضم غذا برای شما سخت‌تر شود و به هنگام تنفس هوای کافی را وارد بدن خود نکنید.

صاف و راست بایستید. یک شیوه بسیار عالی برای جلوگیری از مشکلات مربوط به حالت بدن این است که صاف و راست بایستید. وقتی‌که صاف و راست می‌ایستید احساس و ظاهر بهتری خواهید داشت و لاغرتر به نظرخواهید رسید. برای اینکه صاف و راست بایستید فرض کنید که پشت خود را به یک دیوار چسبانده‌اید تا قد شما را اندازه بگیرند. در این حالت باید سر خود را صاف نگه‌دارید و چانه خود را تو دهید و گوش‌های شما باید روی وسط شانه‌های شما قرار بگیرند. شانه‌های خود را عقب دهید، زانوهای خود را صاف نگه‌دارید و شکم خود را تو دهید. همچنین باسن خود را خیلی بیرون ندهید.

پشت میز خود فرو نروید. وقتی‌که پشت میز می‌نشینید قوز کردن برای شما راحت می‌شود و حتی ممکن است که باسن خود را جلوی صندلی قرار داده و قوز کمرتان را با لم دادن در داخل صندلی، بیشتر کنید. وقتی‌که پشت میز می‌نشینید چنین حالتی را باید غدغن کنید. به‌جای چنین حالت بدنی پشت باسن خود را به صندلی تکیه دهید و یک حوله لوله شده کوچک یا یک کوسن مخصوص کمر پشت قسمت میانی کمر قرار دهید تا انحنای طبیعی ستون فقرات شما حفظ شود. زانوهای خود را با یک زاویه قائم خم‌کنید و در همان ارتفاع یا اندکی بالاتر از سطح باسن‌های خود نگه‌دارید و کف پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید.

مراقب درد مزمن ستون فقرات ناشی از پیشرفت تکنولوژی (TexNeck ) باشید. آیا در تمام طول روز گوشی هوشمند شما در دستانتان است؟ یک دقیقه از وقت خود را به کش دادن گردن خود اختصاص دهید.وقتی‌که سر خود را به سمت پایین کج می‌کنید تا پیام‌های دریافتی را بخوانید به ستون فقرات شما فشار وارد می‌شود. در طول یک روز یا یک سال این فشار وارده بر ستون فقرات شما افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از چنین مشکلی توصیه می‌شود که بجای پایین آوردن سرخود تلفن همراه خود را بالا بیاورید و چشم‌های خود را حرکت دهید.

به هنگام رانندگی لم ندهید. در طول یک رانندگی طولانی‌مدت، لم دادن یک حالت راحت برای راننده است، اما چنین کاری می‌تواند به حالت مناسب بدن لطمه بزند. به‌جای لم دادن توصیه می‌شود که صندلی خود را به فرمان نزدیک کنید. سعی کنید که پاهای خود را به هم قفل نکنید و زانوهای خود را اندکی خم‌کنید. زانوهای شما باید هم‌سطح با باسن‌های شما یا اندکی بالاتر از آن‌ها باشند. فراموش نکنید که پشت خود یک بالشتک یا یک حوله لوله‌کرده به‌عنوان تکیه‌گاه قرار دهید.

برای مهمانی‌ها یا گردش طولانی‌مدت از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده نکنید. استفاده مکرر و طولانی‌مدت از چنین کفش‌هایی برای حالت بدن شما مناسب نیست. پوشیدن کفش‌های بدون پاشنه و کفش‌های ژیمناستیک باعث می شو که بنیان ستون فقرات شما به سمت جلو سوق داده شود و درنتیجه قوس ستون فقرات بیشتر می‌شود. افزایش قوس ستون فقرات باعث می‌شود که استخوان‌های ستون فقرات دستخوش تغیر شوند و فشاری روی عصب‌ها وارد شود که کمردرد را ایجاد می کند. علاوه بر این، کفش‌های پاشنه‌بلند فشار بیشتری را روی زانوهای شما وارد می‌کنند. توصیه می‌شود که برای استفاده روزانه خود، کفشی را انتخاب کنید که پاشنه‌اش کمی کوتاه‌تر و پهن تر باشد.

به شیوه مناسب بخوابید. حتی زمانی که چرت می‌زنید هم باید مراقب شیوه خوابیدن خود باشید. توصیه می‌شود که از تشک‌های نرم و گود افتاده نکنید. یک تشک سفت را انتخاب کنید که به حفظ شکل طبیعی ستون فقرات شما کمک کند. اگر به پهلو می‌خوابید زانوهای خود را اندکی خم‌کنید و آن‌ها را بغل نکنید. بالشتی را زیر سر خود قرار دهید تا سرتان هم‌سطح با ستون فقرات شما باشد. افرادی که به پشت می‌خوابند نباید از بالشت‌های خیلی کلفت (بلند) استفاده کنند، بلکه باید بالشت‌های کوچکی را انتخاب و زیر گردن خود قرار دهند.

ورزش کنید و عضلات شکمی را قوی کنید. چربی بیش‌ازحد در اطراف شکم شما، فشار روی ستون فقرات را افزایش می‌دهد. برای فراهم آوردن یک تکیه‌گاه قوی برای ستون فقرات خود، به عضله‌های قوی نیاز دارید. یک برنامه تمرین بدنی باعث می‌شود که بدن و ستون فقرات شما شکلی عالی داشته باشند. یک نکته مهم را که باید گفت این است که تمرین‌های بدون تاثیر(non-impact exercises) مانند تائی چی نیز در حفظ حالت مناسب بدن موثر هستند.

مشکلات بدن خود را بررسی کنید. به‌ احتمال‌ زیاد، خودتان می‌دانید که قوز می‌کنید یا نمی‌کنید. اگر از وضعیت بدنی و قوز کردن خود مطمئن نیستید، می‌توانید از یک روش سریع استفاده کنید. پشت به یک دیوار بایستید. پاشنه پای خود را از دیوار کمی فاصله دهید. باسن و پشت شانه های شما باید دیوار را لمس کند و قسمت گودی کمر و گردن شما باید 5 الی 6 سانت از دیوار فاصله داشته باشد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: sepidonline.ir