شش واقعیت در مورد کبد
کبد یکی از بزرگترین و مهمترین ارگان های بدن انسان است. کبد بسیاری از عملکرد های بیولوژیک مهم بدن را انجام می دهد که بدن ما را سالم و متناسب نگه می دارند

واقعیت هایی در مورد کبد

این ارگان یک بخش چند وظیفه ای است که بیش از ۲۰۰ عملکرد را در بدن به طور همزمان انجام می دهد. در اینجا بعضی از جالب ترین واقعیت ها را در مورد این ارگان مهم ارائه می کنیم

 

عامل سم زدایی

کبد عامل سم زدایی  و پاکسازی بدن ماست. این ارگان بزرگ بدن، نه تنها خونمان را تصفیه می کند بلکه مواد شیمیایی و فلزات سنگین که در بدن وجود دارد را از بین می برد. این عمل را سم زدایی کبد می نامند. ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﻫﻮﺍﯼ ﺷﻬﺮﯼ، ﺁﺏ ﺷﯿﺮ ﻭ ﺗﺮﮐﯿﺒﺎﺕ ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﯾﯽ، ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪﺷﺪﻩﯼ ﺁﻟﻮﺩﮔﯽ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﻤﻮﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ .

 

کارخانه شیمیایی

متخصصان سلامتی عملکرد کبد را معمولاً “کارخانه ی شیمیایی” می نامند چرا که بیش از ۵۰۰ عملکرد شیمیایی را در بدن انسان انجام می دهد. این فعالیت ها برای سلامتی و عملکرد صحیح بدن بسیار واجب و ضروری می باشد.

 

کمک به التیام و لخته شدن خون

خونریزی به دلیل جراحت و بریدگی قسمتی از بدن ایجاد میشود. اگر خون در این قسمت ها لخته نشود خونریزی متوقف نخواهد شد. کبد عامل اصلی ساخت مواد لازم برای لخته شدن خون میباشد که باعث بند آمدن خون میشود. نبود عامل های لخته کننده ی خون به خون ریزی های نا معمول منجر می شود.

 

سازنده ی صفرا

صفرا مایعی سبز رنگ است که توسط کبد ساخته می شود. این ماده ساخته شده توسط کبد، در دیگر بخش های بدن، مثل کیسه ی صفرا و روده ی کوچک ذخیره و استفاده شده و به هضم چربی های موجود در روده ی کوچک نیز کمک می کند. این عضو در بدن نقش مهمی را ایفا می کند که اختلال در کار آن باعث تشکیل سنگ در کیسه صفرا و به وجود آمدن مشکلاتی برای افراد می شود که در مواقعی نیز برای درمان نیاز به انجام دخالت جراحی جود دارد.

 

باتری بدن

کبد برای بدن همانند باتری است. این ارگان، قند را ذخیره کرده و آن را به هنگام نیاز بدن استفاده می کند. به کلام ساده ، کبد مقدار قند در بدن را تنظیم می نماید.

 

انبار مواد مغذی

در کبد هورمون ها ، ویتامین ها، مواد معدنی که مورد نیاز بدن است ذخیره می شود. زمانی که بدن ما دچار کمبود یکی از این مواد شود، کبد آن ها را از طریق جریان خون به به سراسر بدن می رساند.

 

بیشتر بدانید : سلامت کبد را با رعایت چند نکته مهم تضمین کنید

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir