چگونه با دوش گرفتن روزمان را با انرژی شروع کنیم
شما در حدود ۴۰۰۰ ساعت از زندگی بزرگسالی خود را صرف دوش گرفتن خواهید کرد، احتمالاً بیشتر از زمانی که صرف خواندن، ورزش و یا تماشای تلویزیون می‌کنید. ولی امکان دارد که آن را اشتباه انجام دهید

با دوش گرفتن زندگی خود را تنظیم کنید

صبح‌ها دوش می‌گیرید و احتمالا فکر می‌کنید که انرژی شما را برای شروع یک روز افزایش می‌دهد، اما در واقع می‌تواند اثر معکوس داشته باشد.

در واقع، یک دوش با آب داغ یا حمام چیزی است که بسیاری از پزشکان برای افرادی که در به خواب رفتن مشکل دارند توصیه می‌کنند تا به آن‌ها کمک کند به خواب بروند. دلیل: بیرون آمدن از دوش آب گرم به هوای سرد کاهش ناگهانی درجه حرارت بدن را به ارمغان می‌آورد که منجر به یک حالت آرامش ذهنی می‌شود.این زمانی که شما به دنبال به خواب رفتن هستید نه قبل از اینکه روز خود را شروع کنید.

 

دوش گرفتن صبحگاهی

اگر هدف شما این است که در حمام صبحگاهی خود بیدار شوید پس به یک تنظیم ۹۰ ثانیه‌ای احتیاج دارید. این راز در مقابل شماست. نحوه انجام این کار: 

1- هنگامی که حمام کردن عادی را تمام کردید، شیرآب را تا سردترین دمای آب ممکن بچرخانیدو در زیر آب حدود ۳۰ ثانیه بایستید. اگر کمک می‌کند، راحت فریاد بزنید (برخی می‌گویند کمک می‌کند).

2- پس از ۳۰ ثانیه، آب را تا حدی گرم کنید که ولرم باشد و برای ۳۰ ثانیه دیگر زیر آن بایستید. این کار مویرگ‌ها را باز می‌کند، جریان خون را افزایش می‌دهد و تمام حس تحریکی اطراف را فراهم می‌کند.

3- در نهایت، آن را با یک چرخه  دیگر از  آب یخ به اتمام برسانید. همیشه با آب سرد آن را به پایان برسانید.

4- مراقب باشید: این کار را فقط در صورتی که مشکل قلبی و عروقی ندارید، می توانید انجام دهید.

شما ممکن است بپرسید، “چرا به عنوان اولین اتفاق در صبح، خودم را در معرض چنین ناراحتی و سختی قرار دهم؟” چون جواب می‌دهد! آب درمانی سرد و گرم هزاران سال است که استفاده می‌شود.

در فنلاند، سونا و انجام این سیکل، یک چیز لوکس نیست؛ بلکه یک ضرورت است. این کشور خانه ۲ میلیون سونا است (برای جمعیت ۵ میلیونی) و ۹۹ درصد از فنلاندی‌ها که از مزایای کاهنده‌ی استرس سونا حداقل یک بار در هفته لذت می‌برند.

مطالعات نشان داده‌اند که این کار هماهنگی کامل بدنی را فراهم می‌کند، از جمله:

 

کاهش استرس

در یک مطالعه بر روی رادیکال های آزاد، ۱۰ نفر از افراد سالم مورد مطالعه به طور منظم در آب سرد شنا کردند و انطباق با استرس اکسیداتیو و سخت شدن (افزایش مقاومت به تنش) را نشان دادند. هنگام ایجاد یک کسب و کار، مبارزه با استرس برای دستیابی به یک وضوح ذهنی حیاتی است.

 

سیستم ایمنی قوی‌تر

مطالعه دیگری نشان داد که استفاده روزانه از دوش سرد تعداد سلول‌های سفید خون برای مبارزه با بیماری را افزایش می‌دهد. بدن در تلاش برای گرم کردن خود، سرعت سوخت و ساز را افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی را فعال کرده، سلول‌های سفید خون بیشتری را آزاد می‌کند.

 

بهبود گردش خون

در هنگام قرارگیری در معرض آب سرد، شریان‌ها و رگ‌های ما تنگ می‌شوند. این تنگی موقت اجازه می‌دهد تا خون در فشار بالاتر جریان یابد که برای سلامت قلب و عروق عالی است.

 

افزایش توانایی سوخت چربی

تحقیقات نشان می‌دهد که نتایج جذب گلوکز ناشی از سرما باعث ایجاد سلول‌های چربی قهوه‌ای می‌شود که باعث ایجاد گرما، سوزاندن انرژی و لاغر نگه داشتن شما می‌شود.

 

کمک به مبارزه با افسردگی

یک بررسی در سال ۲۰۰۸ نشان داد که دوش آب سرد مناسب، باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک و افزایش سطح بتا-اندروفین در خون می‌شود که سطح بالایی از تکانه‌های الکتریکی را از انتهای اعصاب محیطی به مغز ارسال می‎‎‎‎‎‌کنند که می‌تواند یک اثر ضد افسردگی تولید کند.

هنگام استفاده از این روتین جدید، شما به طور کامل باید انتظار ناراحتی و سختی اما به همان اندازه آمادگی برای شروع روز خود با احساس طراوت و شادابی بیشتر نسبت به همیشه را داشته باشید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamati.ir