درمان زوال عقل با یادگیری زبان جدید
اگر از زوال عقل می ترسید و بدنبال درمانی برای زوال عقل هستید، بهتر است هرچه زودتر یادگیری زبان را شروع کنید. افراد دوزبانه نسبت به دیگران شانس بیشتری در مقابله با زوال عقل دارند

یادگیری یک زبان خارجی برای درمان زوال عقل

برای بهبود عملکرد حافظه می توانید شروع به فراگیری زبان دوم کنید. بخش‌های مختلفی از مغز با یادگیری زبان دوم تحریک خواهند شد.

 

یادگیری یک زبان خارجی بدون شک می‌تواند مایه افتخار انسان باشد. خواه از این زبان فقط در سفرهای خارج از کشور استفاده کنید، خواه برای کارهای ضروری‌تر و روزانه. زبان دوم می‌تواند شما را نسبت به کنار آمدن با محیط جدید و درک فرهنگ‌های متفاوت متبهر کند. فواید یادگیری زبان دوم، فراتر از سفارش یک غذا یا گرفتن آدرس در خارج از کشور است. براساس تحقیقات انجام شده، یادگیری زبان جدید، سلامت مغز را افزایش داده و با تحریک چندین بخش از مغز به طور همزمان، باعث دور کردن زوال عقل در سنین بالا می‌شود.

یادگیری زبان دوم، با انجام فعالیت‌های فیزیکی برابری می‌کند. مغز را مانند یک ماهیچه تصور کنید. اگر به صورت مرتب و کافی با آن کار کنید، می‌توانید آن را قوی کنید. به گفته دکتر توماس باک، عصب‌شناس دانشگاه ادینبورگ، این قیاس از آنچه شما تصورش را می‌کنید هم فراتر می‌رود و به درمان زوال عقل نیز کمک می کند. او معتقد است که برای استفاده بهینه از مغز و جلوگیری از زوال عقل، زبان‌آموزان باید ۵ ساعت در هفته، درست برابر با زمانی که به فعالیت فیزیکی اختصاص می‌دهیم، به یادگیری و تمرین زبان جدید اختصاص دهند. حتی اگر شده این زمان کوتاه و روزانه باشد، بهتر از هیچ است. درست همانند ورزش فیزیکی، ثبات داشتن بهترین تأثیر را تقویت عقل دارد.

یادگیری زبان دوم، بخش‌های مختلفی از مغز را تحریک می‌کند. زمانی که صحبت از یادگیری یک زبان دیگر است، فقط به خاطر سپردن قواعد، واژگان و تلفظ مورد بحث نیست بلکه شما در حال درگیر شدن با یک کار چند جانبه هستید. براساس مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۱، افراد دوزبانه، در حذف اطلاعات به غیر ضروری، اولویت‌بندی کارها و پردازش‌های ذهنی، بهتر عمل می‌کنند. علت آن، عادت داشتن افراد دوزبانه به سوئیچ کردن از یک زبان به زبان دیگر است. همچنین افراد دوزبانه، در مشاهده و بررسی اطراف بهتر هستند. حتی اگر قادر نباشید مانند زبان مادری خود، به زبان دوم صحبت کنید، ولی حداقل هوشیاری ذهنتان را افزایش و مغزتان را پرورش داده‌اید. باک معتقد است که یادگیری زبان دوم، از بازی‌های فکری و حل جدول هم برای پرورش مغز و مقابله با زوال عقل بهتر است. هرچه فعالیت ذهنی، همه جانبه‌تر باشد، برای عملکرد شناختی مغز بهتر است و یادگیری زبان، یکی از بهترین روش‌های تحریک مغز است زیرا: اصوات مختلف، کلمات و مفاهیم مختلف، قواعد گوناگون و مکالمات اجتماعی، همگی محرک بخش‌های مختلفی از مغز هستند.

یادگیری زبان دوم می‌تواند در هر سنی مفید باشد. افراد دوزبانه‌ای که تسلیم زوال عقل شدند، ۴ سال دیرتر از افراد تک‌زبانه دچار زوال عقل شدند. اولین علایم زوال عقل معمولا در سن ۷۱ سالگی بروز پیدا می‌کند، اما در افراد دوزبانه، به طور متوسط در ۷۵ سالگی نمایان می‌شود. باک معتقد است که یادگیری زبان دوم، صرفا باعث بهبود عملکرد حافظه نمی‌شود، اما استفاده از آن را بالا برده و از مرگ تدریجی سلول‌های مغز جلوگیری می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که افراد دو زبانه، سریعتر می‌توانند پس از سکته مغزی، سلامت خود را باز یابند. سن، منعی برای یادگیری زبان دوم محسوب نمی‌شود. این یک باور غلط است که اگر در کودکی زبان دوم را نیاموزید، دیگر نخواهید آموخت. بلکه به گفته باک، حتی سنین بالاتر برای یادگیری زبان دوم بهتر است. جالب است بدانید که شیوه یادگیری زبان دوم در هر فردی، با دیگری متفاوت است و به سبک یادگیری طبیعی او بستگی دارد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com