خانه شما باعث چاقی تان می شود
گاهی چاقی شما به دلیل اشتباهاتی است که در چیدمان خانه، نوع وسایل و... مرتکب می شوید. در این مطلب به مواردی که عدم رعایت آنها در خانه باعث چاقی شما می شود، اشاره می کنیم.

 خانه شما باعث چاقی تان می شود

خانه تان را با این روش های علمی ثابت شده به محلی که باعث لاغری شما می شود، تغییر دهید.

 

یک محیط مسموم

گذشته از کار، شما بیشتر وقت خود را در خانه سپری می کنید. و باید آن را به عنوان عاملی برای جایگزینی خرید فست فود و یا خرید شکلات از فروشگاه ببینید. ولی اگر خانه خود را درست تنظیم نکرده باشید، ممکن است باعث افزایش عادات بد شما شود. دنبال راهی برای پیروزی در این نبرد هستید؟ به گفته دکتر شری پاگوتو (Sherry Pagoto) استادیار پزشکی در بخش طب پیشگیرانه و رفتاری دانشکده پزشکی ماساچوست، میتوانید محیط خانه خود را بازسازی کرده تا از شما در مقابل مصرف خوراکی های ناسالم و یک روش زندگی بی تحرک محافظت کند، از ساماندهی آشپزخانه خود تا تنظیم سیستم گرمایش. ادامه این مقاله را مطالعه کنید تا 10 موردی که باعث میشود در خانه چاق شوید را کشف کنید.

 

1 . کابینت شما مملو از خوراکی است

 کابینت شما مملو از خوراکی است

اگر کابینت خود را پر کرده اید به طوری که نیاز دارید مواد غذایی را بر روی کانتر آشپزخانه، یخچال و طاقچه قراردهید، شما ولع خوردن را در خودتان تحریک می کنید. به گفته پاگوتو، یک بسته چیپس سیب زمینی یا آبنبات که روی کانتر آشپزخانه گذاشته اید و موقع راه رفتن جلوی چشمتان است، به محض این که چشمتان به این خوردنی خوشمزه بیافتد، دلتان می خواهد.

راه حل: تمیز کردن آشپزخانه به طور منظم. از شر خوراکی هایی که تاریخ انقضایشان گذشته و وسایلی که خریداری کرده اید، ولی نمی خواهید بخورید ( ولی نگه داشته اید) خلاص شوید، حتی اگر سالم هستند. یا از یک برنامه جایگزین استفاده کنید، مانند ذخیره کردن مواد غذایی در قفسه ای در انباری منزلتان. 

 

2 . همه سیب هایتان در یخچال است

همه سیب هایتان در یخچال است

از سویی دیگر، همه خوراکی های سالم را دور از چشم گذاشته اید که باعث می شود کمتر خورده شوند. به خصوص میوه هایی که نیازی به یخچال ندارند( مثل سیب یا گلابی)، یا همه سبزیجات تان را در جا میوه ای یخچال یا کیسه های مخصوص نگهداری سبزیجات جا داده اید. وقتی عجله دارید، بازکردن یک بسته چیپس راحت تر از آماده کردن یک ظرف سالاد است.

راه حل: یک کاسه یا سبد میوه زیبا که بیشتر تمایل به پر کردن آن داشته باشید را بخرید و جلوی چشم بگذارید تا راحت تر به آن دسترسی داشته باشید. سبزیجات را تکه کرده و در یک محفظه شفاف جلوی دید و وسط یخچال بگذارید تا برای میان وعده راحت تر در دسترستان باشد.

 

3 . خانه شما بیش از حد گرم است

خانه شما بیش از حد گرم است

حقیقت این است که هر جا می روید، خانه، اداره، فروشگاه، دما روی محدوده 21 – 26 درجه سانتیگراد تنظیم شده است که، به گفته حرفه ای ها به طرز شگفت آوری روی چاقی تاثیر گذار است. یک مطالعه در سال 2014 در روند متابولیسم و غدد درون ریز بیان میکند که در این دما بدنتان نیازی به صرف انرژی بیشتر برای گرم کردن خود ندارد و در نتیجه سوخت و ساز بدن کند می شود.

راه حل: چند درجه خانه تان را خنک کنید. سرما چربی های قهوه ای شما را فعال می کند، که در واقع متابولیسم را بهبود بخشیده و حساسیت به گلوکز را تحریک می کند. اگر این تغییر خیلی برایتان ناگهانی است با یک درجه شروع کرده و کم کم دما را کاهش دهید. شما خیلی سریع با دمای کمتر وفق پیدا خواهید کرد.

 

4 . تجهیزات ورزشی تان پنهان است

به گفته دکتر پاتاگو، اغلب افراد به خاطر وجود مهمان های غیر منتظره دلش میخواهد تجهیزات ورزشی شان را جایی پنهان نگه دارند. ولی واقعا حضور مهمانان غیر منتظره چقدر اتفاق می افتد؟ یا آن ها را در اتاقی می گذارید که از آن استفاده نمی کنید. وقتی قرار باشد بین رفتن روی تردمیلی که تارعنکبوت بسته و نشستن روی مبل راحتی که جلوی تلویزیون است، یکی را انتخاب کنید، انتخاب مبل جلوی تلویزیون تعجب آور نیست.

راه حل: دمبل های خود را کنار مبل نگه دارید، تا موقع تماشای تلویزیون از آن استفاده کنید. وسایل ورزشی تان مثل حصیر یوگا یا دوچرخه ثابت را در فضایی از خانه که دوست دارید، قرار دهید، مثلا جلوی پنجره.

 

5 . با آدم هایی که نباید معاشرت دارید

با آدم هایی که نباید معاشرت دارید

به گفته دکتر جیمز او هیل (James O. Hill) مدیر مرکز تحقیقات چاقی کلراد، نگاهی به دوستانتان بیاندازید، شما شبیه کسانی می شوید که با آن ها وقت می گذرانید. اگر دوستان شما جزو افرادی هستند که تمایل به نشستن و خوردن چیپس و نوشابه دارند، پس شما هم مثل آن ها خواهید شد.

راه حل: بسیار خب، هیچ کس از شما نمی خواهد از دوستانتان دست بکشید، مهم نیست که چقدر عادات مضر برای سلامتی داشته باشند. به دنبال دوستانی بگردید که عادات درست دارند و وقت بیشتری با آن ها صرف کنید. اگر افراد فعالی هستند و به خوردن خوراکی های مغذی عادت دارند، شما به احتمال زیاد از عاداتشان پیروی خواهید کرد. چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید.

 

6. نور خانه ی شما خیلی کم است

نور خانه ی شما خیلی کم است

هنگامی که خواب کافی نداشته باشید، بدنتان برای به تعادل رساندن سطح هورمون هایی که گرسنگی را کنترل میکند، تلاش می کند و باعث ولع شما برای خوردن هله هوله می شود. در یک مطالعه مجله بین المللی غدد درون ریز مشخص شد که، بزرگسالان محروم از خواب که در معرض نور کم صبحگاهی قرار گرفتند، غلظت کمتری از هورمون سیری لپتین (leptin) در خونشان مشاهده شد، ولی افرادی که در مقابل نور آبی ( لامپ هایی با انرژی کارآمد ) قرار گرفته بودند، سطح بالایی از لپتین داشتند.

راه حل: وقتی از خواب بیدار می شوید، پرده ها را کنار زده و اجازه دهید نور خورشید وارد شود و چراغ بالای سرتان را روشن کنید. این کار به سریع تر بیدار شدن هم کمک می کند.

 

7 . غذا را روی میز سرو می کنید

غذا را روی میز سرو می کنید

برداشتن یک قاشق بیشتر پوره سیب زمینی یا پاستا وقتی که تمام آن روی میز گذاشته شده باشد، کار راحت تری نسب به زمانی است که باید از سر میز بلند شوید، حتی اگر واقعا گرسنه نباشید.

راه حل: غذای خود را به جای این که از دیس بکشید، مستقیما از قابلمه یا ماهیتابه بکشید. یک مطالعه در دانشگاه کرنل نشان می دهد، این راه حل مصرف مواد غذایی را تا 10 درصد در زنان کاهش می دهد. به پیشنهاد دکتر پاتاگو، راه حل دیگر این است که، بشقابتان را پر کنید و سر میز بنشینید و مقداری از غذا را در ظرف دیگر خالی کرده، بگذارید بماند. اگر دوباره بخواهید بشقاب را پر کنید، مجبور خواهید شد آن قسمتی را که در بشقاب ریخته بودید، دوباره گرم کنید، که اغلب افراد این کار را نمی کنند. حداقل، این کار به بدنتان اجازه می دهد برای احساس سیری زمان داشته باشید، بنابراین در دور دوم مقدار کمتری غذا می خورید.

 

8 . شب ها خانه تان زیادی دنج است

شب ها خانه تان زیادی دنج است

به گفته دکتر پاتاگو، شما خسته به خانه می رسید، شام می خورید و روی مبلتان لم داده و شب را به تماشای تلویزیون سپری می کنید. این حالت شما را خواب آلوده، بی تحرک و راحت می کند، به این معنا که شب برای شما می آید و قبل از این که شب شده باشد، بدنتان را وارد حالت استراحت شب کرده اید.

راه حل : لباس های خیلی راحت نپوشید، چراغ ها را روشن کنید، بعد از شام یک موزیک شاد بگذارید. یک مطالعه در PLOS One نشان می دهد که، افرادی که موزیک شاد گوش می کنند سریعتر راه رفته و تحرک بیشتری نسبت به افرادی که موزیک آرام گوش می دهند، دارند. با انرژی بیشتر احتمال این که بعد از شام دلتان بخواهد قدم بزنید، بیشتر خواهد شد.

 

9 . زیادی تلویزیون می بینید

زیادی تلویزیون می بینید

تماشای زیاد تلویزیون با خطر اضافه وزن و چاقی در ارتباط است. به گفته دکتر هیل، زمان تماشای تلویزیون زمان کم تحرکی است، به علاوه اغلب ما به تماشای برنامه هایی می نشینیم که واقعا آنها را دوست نداریم، بلکه تنها می خواهیم زمان بگذرد. 

راه حل: لازم نیست تلویزیون را کاملا کنار بگذارید. سعی کنید تلویزیون را از اتاق خواب ( متخصصین عنوان می کنند که این محدوده را به خواب و رابطه جنسی اختصاص دهید ) و آشپزخانه تان ( تلویزیون باعث افزایش میزان خوردن در وعده های غذایی و میان وعده می شود ) بیرون ببرید. در انتخاب برنامه ها دقیق تر عمل کنید. برنامه هایی که تمایل چندانی ندارید کنار گذاشته و فقط آنهایی را که واقعا دوست دارید، نگاه کنید. کم کردن زمان نگاه کردن تلویزیون باعث می شود بدون هیچ کار خاصی تحرکتان را بیشتر کنید.

 

10 . کاسه بشقاب هایتان زیادی بزرگند

کاسه بشقاب هایتان زیادی بزرگند

بشقاب هایی که به بزرگی دیس هستند، لیوان هایی که به بزرگی گلدان هستند و کاسه هایی با عمق زیاد که مانند قدح هستند، این ظرف های بزرگ شما را فریب می دهند. شما نا خودآگاه می خواهید آن ها را پر کنید و بیشتر غذا می کشید. نکته، در تحقیقات کرنل مشخص شد، کودکان و بزرگسالانی که غلات بیشتری در کاسه های بزرگتر می ریختند، 44 درصد کالری بیشتری مصرف می کردند.

راه حل: برای کاهش مقدار هر وعده، قطر بشقاب ها نباید بیشتر از 22 تا 25 سانتیمتر باشد و حجم کاسه ها باید کمتر از 575 میلی لیترباشد


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ