پاسخ به سوالات شما درباره صفحه رشد و افزایش قد
در این مطلب به سئوالات کاربران در مورد صفحه رشد پاسخ داده شده است

تا چه زمانی قد می کشیم؟

صفحه رشد ( Epiphyseal plate) 

سئوال: من امروز از صفحات رشد زانوم عکس گرفتم که متاسفانه بسته بود. می خواستم ببینم که آیا احتمال اینکه صفحات رشد ستون مهره ها و کمر باز باشند هست یا نه؟ هنوز پیش دکتر اورتوپت نرفتم. راستی من17سالمه و بلوغم تقریباً 2 سالی هست که شروع شده. 

پاسخ: عکس دقیق که رشد کل بدن رو پیش بینی میکنه عکس از مچ دست است نه زانو. احتمالا عکس از زانو رو برای مورد دیگری درخواست کردن. معمولا رشد، دو سال بعد از بلوغ به اتمام میرسه، اما با توجه به سن شما و اینکه پسر هستین احتمالا یک سال دیگه هم وقت دارین و ورزش مناسب و تغذیه مناسب با لبنیات و پروتئین ها رو جدی بگیرین.

 

سئوال: من پسری 18 ساله هستم و قدم روی 172هستش می خواستم بدونم اگه تغذیم مناسب باشه و به طور متوسط روزی 20 دقیقه بارفیکس برم قدم بلند تر میشه؟ 

پاسخ: معمولا در این سن صفحه رشد بسته شده است، ولی تشخیص دقیق با عکس از مچ است. شما بر اساس قد پدر و مادر حداکثر رشد خودتون رو میتونین تخمین بزنین و اگر باز هم جا داشته باشه و صفحه رشد هم باز باشه احتمال افزایش قد هست.

 

سئوال : من 15سالمه، قدم 170 است و قد پدرم 176 و قد مادرم 165 است. آیا ممکن است قدم به 185 برسد؟

پاسخ: میزان رشد هر فرد به عوامل مختلفی مثل ژنتیک، تغذیه و محیط زندگی (آب و هوا و شرایط) بستگی داره و نمیشه پیش بینی کرد رشد شما چقدر خواهد بود، اما از فرمول رشد با قد پدر و مادرتون میتونین پیش بینی کنین تا چقدر حداکثر رشد میکنه و شما تا 13 سانتی متر دیگه میتونین رشد کنین.

 

سئوال: دخترم ١٣ سال سن دارد، ده سالگى با قد ١٥٠پریود شد، از آن زمان رشدی نداشته است. از مچ دست هم عكس گرفتیم گفتند صفحه رشد بسته شده یعنی امكان هیچ گونه رشدی وجود ندارد؟

پاسخ: بعد از بسته شدن صفحه رشد، افزایش قد متوقف میشه. سن بلوغ شما حدود 10 سال بوده و تا دو سال بعد معمولا صفحه رشد بسته میشه و باید در اون زمان اقدام درمانی انجام میدادین. در حال حاضر درمانی نیست. به عنوان یک پزشک هم خدمت شما عرض میکنم زیبایی انسانها به میزان مهربانی و بخشندگی آنها است نه ظاهر. باز هم ورزش و تغذیه با لبنیات رو جدی بگیرین در موارد نادری افزایش قد مشاهده شده است. 

 

سئوال: من پسری ۱۷ ساله هستم. رفتم دکتر گفت صفحات رشد تو بسته شده آیا امکان دارد که افزایش قد داشته باشم؟ البته ۱۷ سالم هم هنوز تموم نشده است.

پاسخ: بعد از بسته شدن صفحه رشد، افزایش قد متوقف میشه، ولی با توجه به اینکه در مواردی عکس دقیق نیست و شما تا 18 سالگی جا دارین، ورزش و تغذیه رو جدی بگیرین.

 

سئوال: من 17 سال دارم و از چهارده سالگی بلوغم شروع شده و قدم ۱۷۷هست. احتمالش هست که قدم بلندتر شه؟؟ والدین من قدشون ۱۷۷و۱۷۰هست. یه سوال دیگه آیا ورزش بدنسازی مانع رشد قد میشه؟

پاسخ: بله شما احتمالا تا 18 سالگی تا 10 سانتی متر دیگه هم میتونین رشد کنین و با تغذیه و ورزش مناسب به این رشد کمک میکنین. بدنسازی باعث کاهش رشد قدی میشه. ورزشهایی مثل والیبال و بسکتبال و یا شنا بسیار مفید هستند. مصرف لبنیات رو جدی بگیرین.

 

سئوال: من تقریبا 15 روز دیگه وارد 16 سال میشم. قدمم 1.79 هست می خواستم بدونم که جا واسه رشد دارم؟ و اینکه والیبال هم میرم و می خوام از ارژنین هم استفاده کنم.

پاسخ: رشد شما به بسته یا باز بودن صفحه رشد بستگی داره که با عکس از مچ مشخص میشه، ولی معمولا تا 18 سالگی رشد شما ادامه پیدا میکنه. ورزش و تغذیه برای شما بسیار مهمه. والیبال بسیار خوبه و ادامه بدین. لبنیات و پروتئین کافی هم مصرف کنین. بعضی مطالعات جدید هم موثر بودن آرژنین رو که یک نوع آمینو اسید (یکی از اجزای پروتئین ها) است رو تایید کرده است، اما زیاده روی نکنید، چون هنوز به اثبات نرسیده.

 

سئوال: من پسری ۱۴ ساله با قد ۱۷۴ هستم. خواستم بدونم تا زمان بسته شدن صفحه رشدم میتونم تا ۱۸۵ بلند شم؟

پاسخ: میزان رشد هر فرد به عوامل مختلفی مثل ژنتیک، تغذیه و محیط زندگی (آب و هوا و شرایط) بستگی داره و نمیشه پیش بینی کرد رشد شما چقدر خواهد بود اما از فرمول رشد با قد پدر و مادرتون میتونین پیش بینی کنین تا چقدر حداکثر رشد میکنین.

 

سئوال: من 17 سالمه. صفحه رشدم بسته شده و پیش دکتر غدد که رفتم بهم گفت دیگه نمیشه کاری کرد. ولی با اصراری که کردم 2_3 تا آمپول نوشت که گفت بزن. حالا من موندم بزنم یا نه؟ آخه اولش گفت نمیشه. قدم 162 است. 

پاسخ: بعد از بسته شدن صفحه رشد دیگه رشد استخوانهای بلند متوقف میشه و پزشکتون کاملا صحیح گفته، ولی مردم ما اصرار میکنند و پزشک هم براتون نوشته. تزریق کردن یا نکردن آن دارو تاثیر چندانی نداره. اما ورزش و لبنیات رو تا 18 سالگی جدی بگیرین. احتمال افزایش قد هست.  

 

سئوال: من پسری هستم 16 ساله. دکتر غدد پس از دیدن عکس مچ دستم گفت تقریبا رشد قدت تمام شده. سن استخوانی 18 است. قد پدرم 173 است و قد مادرم 150 و قد خودم 164 آیا امکان رشد وجود دارد؟ 

پاسخ: بر اساس فرمول رشد، قد شما بیش از این هم میتونه رشد کنه و مشکل از ژنتیک نیست. ورزش و مصرف پروتئین و لبنیات رو ادامه بدین. تا 18 سالگی احتمال افزایش قد وجود داره چون در عکس شما کاملا صفحه رشد بسته نشده است.

 

سئوال: پسری هستم که شش ماه است وارد سن هفده سالگی شدم. قدم حدودا 170هستش یک سال و نیم پیش رشد سریع قدم تموم شد. می خواستم بدونم آیا بازم با ورزشی مثل بارفیکس می تونم قدمو افزایش بدم؟ آیا هنوز صفحات رشد من بازه؟ و اگر بازه تا چه زمانی باز میمونن؟

پاسخ: باز یا بسته بودن صفحه رشد با عکس از مچ مشخص میشه و از طرفی سن بسته شدن استخوانی پسران هم به طور طبیعی در 14 تا 16 سالگی است. قاعدتا اگر صفحه رشد بسته نباشه ورزش و تغذیه مناسب باعث افزایش قد میشه.

 

سئوال: من دختری با قد 180 هستم و 16 سالمه دیگه نمی خوام بیشتر از این بلند شم. چه کار کنم تا صفحات رشدم بسته شه؟

پاسخ: آیا شما تحت بررسی هیپوفیز قرار گرفتین؟ باید تحت نظر یک فوق تخصص غدد بررسی بشین و اگر بلندی قد شما پاتولوژیک باشه، درمان داره. ولی اگر بلندی قد شما ژنتیکی باشه درمانی نداره.

 

سئوال: دختر هستم. 14 سالم پر شده و قدم 146 است. از مچ دستم عکس گرفتن نوشته بود صفحات رشد بسته شده و سن استخوانی 16 ساله یعنی من به هیچ وجه دیگه قد نمیکشم؟

پاسخ: پس از بسته شدن صفحه رشد، افزایش سایز قدی و عرضی استخوانهای بلند متوقف می شود. 

 

سئوال: من 18 سالمه چند سال پیش از مچ دستم عکسی گرفتن و گفتن که سن استخوانیم 2 سال عقب تره، یعنی صفحه رشدم 2 سال دیرتر بسته میشه؟

پاسخ: یعنی شما تاخیر در رشد دارین و باید توسط فوق تخصص غدد بررسی بشه و اگر بیماری مثل کم کاری تیروئید وجود داره درمان بشه و یا ممکنه شما مشکل تغذیه دارین و باید دقت کنین و از تمام دسته های مواد غذایی به میزان کافی مصرف کنین تا این رشد برگرده، تاخیر رشد به معنای تاخیر بسته شدن صفحه نیست.


بیشتر بدانید : فرمول پیش بینی رشد قدی در دختران و پسران

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا بسته شدن صفحه رشد سبب توقف رشد شما می شود؟

بیشتر بدانید : صفحه رشد تا چه زمانی باز است؟


تهیه و تدوین: گروه سایت سلامت دات لایف/ دکتر مهدی زمانی
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ