دوش آب سرد برای مو، پوست و متابولیسم مفید است
گفته میشود که دوش آب سرد برای افزایش متابولیسم و زیبایی موثر است، ولی آیا دوش آب سرد این اثرات را دارد؟

فواید دوش آب سرد

گفته میشود که دوش آب سرد برای افزایش متابولیسم و زیبایی موثر است، ولی آیا این اثرات واقعیت دارد؟ ما برای پرسیدن همین سوال به سراغ پزشکان رفتیم. 

یک دوش انفجاری آب سرد ممکن است برای بدن مفید باشد، ولی به لرزیدن زیر آن می ارزد؟ در حال حاضر روشهای زیادی برای زیبایی وجود دارد، این یکی ممکن است مثل یک تکه کیک دلچسب باشد: بر اساس آمار پلتفرم اجتماعی پینترست  (Pinterest) جستجو برای دوش آب سرد 75 درصد است. طرفداران این روش ادعا میکنند که، باعث افزایش متابولیسم، بهبود روحیه و حتی سلامت بیشتر پوست و مو میشود. دوش گرفتن فقط برای تمیز شدن نیست ( برای آرامش هم هست )، پس احتمالا دوش آب سرد پیشنهاد بهتری است، درست است ؟

جسی چانگ ( Jessie Cheung) یک متخصص پوست در منطقه شیکاگو، میگوید: خب ... شاید . بگذارید اول راجع به منافع زیبایی اش صحبت کنیم . از لحاظ مو، سرما پوستک ( cuticles) پیچ خورده را باز کرده و رطوبت آن را بیشتر کرده و مانع از شکستن مو میشود. آب سرد در ابتدا به انقباض رگهای خونی پوستتان کمک کرده و به طور موقت منافذ پوستی را بسته و قرمزی و پف آن را کاهش میدهد. علاوه بر آن دمای سرد آب گردش خون را افزایش داده ( برای گرم نگه داشتن بدن ) که میتواند موجب درخشان تر شدن پوست صورت شود.

دوش آب سرد برای مو، پوست و متابولیسم شما مفید است1

همچنین یک دوش آب سرد روحیه را تقویت میکند، ولی شواهد کمی برای اثبات این مورد وجود دارد. نتایج یک تحقیق که در مجله بین المللی سلامت منشر شده است و بر روی تمرینات شنای زمستانی که در فنلاند بسیار مشهور است، انجام شده است، نشان میدهد که شنای منظم در عمق آب سرد ( شرکت کنندگان هفته ای 4 بار شنا میکردند )، ممکن است در بهبود انرژی و سلامت کلی بدن موثر باشد.

در تحقیقی که سال 2007 در فرضیه ی پزشکی منتشر ش، متوجه شدند دوش آب سرد 2 – 3 دقیقه ای ممکن است به از بین رفتن علایم افسردگی کمک کند، البته محققان اشاره کردند که مطالعات گسترده تری در این زمینه نیاز است. 

تعدادی از تحقیقات جدید نشان میدهد که، هوای سرد ممکن است باعث تحریک چربی قهوه ای شود، یک نوع چربی که کالری بیشتری میسوزاند. در یک مطالعه کوچک در سال  2014 ، مردانی که در معرض هوای سرد محیط قرار گرفته بودند، افزایش حجم چربی قهوه ای و فعالیت متابولیک بالاتری برای سوزاندن چربی داشتند. ولی باز هم باید بگوییم که تحقیقات کافی برای این که نشان دهد دوش آب سرد منجر به کاهش وزن میشود، انجام نشده است

دوش آب سرد برای مو، پوست و متابولیسم شما مفید است2

اولین منفعت واقعی شما از این صحبت ها در اجتناب از دوش آب داغ است.  آب داغ ممکن است احساس خوبی را به شما بدهد، ولی اثرات زیادی روی پوست و موی شما میگذارد. دکتر لنس براون ( Lance Brown)  یکی از متخصصین پوست نیویورک، توضیح می دهد: آب داغ بعضی از چربی های طبیعی و  محافظت کننده از پوست شما را پاک می کند. که باعث احساس خشکی پوست و احساس خارش و تشدید بیماری های پوستی از قبیل اگزما میشود. این مسئله به خصوص در طول زمستان که هوای سرد بیرون و هوای خشک و گرم داخل، به طور طبیعی باعث خشکی بیشتر پوست می شود، مشکل ساز است.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دوش آب سرد بگیریم یا آب گرم؟ کدامیک برای سلامتی و پوست بهتر است؟

 

خبر خوب: نیازی نیست مدت زمان زیادی در سرما بمانید تا منافع آن را روی پوست و موی خود ببینید. یک دوش آب سرد کوتاه، حداقل 10 ثانیه ای در آخر حمام هم برای شما مفید است.

اگر قادر به انجام این کار نیستید، در این مورد احساس گناه نکنید . دکتر براون پیشنهاد میدهد که، یک دوش 10 دقیقه ای کوتاه با آب ولرم کمی مایل به سرد بگیرید. با یک صابون بدون عطر ملایم خود را شسته و با حوله بدنتان را خشک کرده و از یک مرطوب کننده روی پوستتان که هنوز نم دارد، استفاده کنید و از درخشش آن لذت ببرید.


تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ