در صورت گزیدگی با نیش پشه، این کارها را نکنید
نیش پشه و قرمزی و التهابی که در اثر آن می‌ماند بسیار ناخوشایند است. برای رفع سوزش و خارش ناشی از نیش پشه روش‌های متعدد و موثری وجود دارد که در اینجا به شرح باید و نباید های آنها می پردازیم

اگر پشه نیشتان زد این کارها را نکنید

برخی از این روش‌ها از مادر بزرگ‌هایمان به ما رسیده‌اند اما همگی کاربردی و درست نیستند. این ۶ کار را هرگز بعد از گزیده شدن توسط پشه انجام ندهید.

 

خاراندن محل گزش

خاراندن محل گزش مخصوصا اگر ناخن‌هایتان آلوده باشد می‌تواند سبب عفونت ناحیه شود. از سوی دیگر خاراندن محل مانع از بهبود جای گزش و بدتر شدن التهاب ناحیه می‌شود.

 

مالیدن سرکه یا آب لیمو روی محل گزش

سرکه یا آبلیمو هیچ تاثیری بر گزش پشه ندارد و شاید حتی برای پوست مضر هم باشد. اگر احساس می‌کنید این کار موثر است باید قبول کنید که تاثیر پلاسبو یا دارونما دارد.

 

استفاده از آتش و موم روی محل گزش

گرما تاثیر مثبتی بر درمان گزیدگی ندارد. برعکس می‌تواند سبب سوختگی پوست شود که از گزیدگی بدتر است.

 

عدم استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده

عدم استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها می‌تواند خطر عفونت را افزایش دهد. در صورتی که محل گزیدگی عفونت کرده باشد مصرف آنتی بیوتیک ضرورت دارد. پس به محض آنکه حشره‌ای شما را گزید فورا محل گزش را ضد عفونی کنید.

 

استفاده از پرمنگنات

این ماده ضد عفونی کننده قرمز رنگ است و در صورتی که محل گزش عفونت کند قابل تشخیص نیست. بهتر است برای ضد عفونی کردن محل گزش از مواد ضدعفونی بی‌رنگ استفاده کنید.

 

مصرف آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهاب در صورتی که مشکوک به مالاریا هستید

در صورتی که مشکوک به مالاریا هستید مصرف آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهاب خطرناک است. این داروها یک مهارکننده تجمع ضد پلاکت است که باعث گسترش سریع انگل مالاریا است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: redmag.ir