برای زندگی سالمتر و شاد تر بدن خود را دوست داشته باشید
محققان دریافته‌اند که اگر افراد، احساس مثبتی نسبت به بدن خودشان داشته باشند، توانایی‌شان برای تنظیم عادت‌های غذایی نیز بهبود پیدا می‌کند. به طور کلی، هرچه تصویر ذهنی افراد از بدن خودشان بهتر باشد، بدن سالم‌تر و زندگی بهتری هم خواهند داشت

چرا و چگونه بدن خود را دوست داشته باشیم

امروزه بخش قابل توجهی از مردم جهان، از بدن خودشان رضایت ندارند و واقعیت‌های آن را نمی‌پذیرند. با این‌حال، چرا پذیرفتن واقعیت‌ها و ویژگی‌های بدن تا این اندازه برای آنان سخت شده است؟

متخصصان می‌گویند که فضای جوامع امروزی، ارزش و اهمیت اصلی را به ظاهرِ بیرونی افراد اختصاص می‌دهد و ویژگی‌های درونی (مانند هوش، مهربانی و...) را نادیده می‌گیرد. بنابراین، افراد فکر می‌کنند که اگر تمامی «نقایص» بدن‌ و ظاهر بیرونی‌شان را اصلاح کنند، درنهایت به جایگاه مطلوبی در جامعه می‌رسند و «خوش‌بخت»‌ می‌شوند.

همین وضعیت مانع از این شده است که بسیاری از افراد جامعه، بدن خودشان را بپذیرند و واقعیت‌های آن را دوست داشته باشند. حقیقت این است که اگر ما بتوانیم با این حالت‌های منفی‌نگرانه مقابله کنیم و در ادامه به بدن خودمان عشق بورزیم و به آن احترام بگذاریم، درنهایت افراد سالم‌تر و شادتری خواهیم بود.

مطالعات علمی نشان داده‌اند که هرچه افراد، تصویر بهتری از بدن خودشان در ذهن داشته باشند، بدن سالم‌تر و زندگی بهتری خواهند داشت. نکات زیر، دلایل این تاثیرگذاری را به شما خواهند گفت.  

 

مهارت‌هایی کسب می‌کنید که برای کاهش وزن ضروری هستند

محققان دریافته‌اند که اگر افراد، احساس مثبتی نسبت به بدن خودشان داشته باشند، توانایی‌شان برای تنظیم عادت‌های غذایی نیز بهبود پیدا می‌کند.

به‌گفته دکتر میستی گرون (متخصص تغذیه)، «همراه با بهبود تصویر ذهنی از بدن، این ویژگی‌های مهم برای کاهش وزن در وضعیت مطلوبی قرار می‌گیرند: انگیزش مستقل، خود-کارآمدی یا افزایش اعتمادبه‌نفس فرد برای دستیابی به نتیجه دلخواه و مهارت‌های خودتنظیمی».  

 

کاهش وزن را راحت‌تر تحمل می‌کنید

درحالی که پذیرفتن بدن و عشق ورزیدن به آن ظاهرا نباید با خواست کاهش وزن همخوانی داشته باشد، اما این روند می‌تواند در درازمدت به کاهش وزن کمک کند.

یکی از مطالعات Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics نشان می‌دهد افرادی که از بدن خودشان رضایت دارند، کاهش وزن را راحت‌تر در درازمدت حفظ می‌کنند، درحالی که افراد ناراضی درنهایت به وزن قبلی خودشان برمی‌گردند و وضعیت جدید را تحمل نمی‌کنند. بنابراین، درحالی که هیچ کس تاثیر رژیم‌های استاندارد برای کاهش وزن را زیر سوال نمی‌برد، ‌اما باید بدانیم که چالش اصلی به حفظ وزن جدید برمی‌گردد.

پذیرش بدن و صحبت درونی مثبت با خود، دو عاملی هستند که می‌توانند کاهش وزن پایدار را برای ما امکان‌پذیر سازند.  

 

به‌خاطر علاقه و لذت، ورزش می‌کنید

با این‌که بیشتر ورزش‌ها براساس تمایل درونی به تغییر بدن به‌وجود آمده‌اند، اما پذیرش بدن باعث می‌شود که همراه با علاقه ورزش کنید و از زندگی بر مبنای ارزش‌های خودتان (مانند زندگی طولانی و سالم) لذت ببرید. یکی از مطالعات منتشرشده در مجله Appetite نشان می‌دهد که پذیرش بدن در درازمدت، میزان فعالیت بدنی را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.  

 

تمرکز حواس را بیشتر می‌کنید و آشفتگی ذهنی را کاهش می‌دهید

یکی از مطالعات منتشرشده نشان می‌دهد که مشارکت افراد چاق در کلاس‌های پذیرش بدن و تمرکز حواس، از جنبه‌های مختلفی برای آنان مفید است: مقابله با برچسب‌های اجتماعی ناشی از چاقی، بهبود کیفیت زندگی، کاهش آشفتگی‌های ذهنی، افزایش تحمل‌پذیری نسبت به مشکلات و تقویت انعطاف‌پذیری روان‌شناختی.

 

بدن خود را چگونه دوست داشته باشیم؟

ساده‌ترین کاری که هر کسی می‌تواند انجام بدهد، این است که پذیرش بدنش را انتخاب کند. این کار تنها یک انتخاب است، نه چیزی بیشتر. بنابراین، ابتدا واقعیت‌های بدن را بپذیرید و به خودتان تعهد بدهید که با مهربانی و صبر از خودتان مراقبت می‌کنید.

همه افرادی که می‌خواهند واقعیت‌های بدن‌شان را بپذیرند و به بدن خودشان احترام بگذارند، باید از استراتژی‌های مشخصی کمک بگیرند. این استراتژی‌ها حتی برای افرادی که اضافه‌وزن دارند نیز مناسب هستند و به آنها در بهبود روند کاهش وزن و داشتن زندگی‌ای سالم‌تر کمک می‌کنند. با بررسی چند پیشنهاد ساده اما کاربردی، متوجه می‌شویم که چطور می‌توانیم بدن خود را دوست داشته باشیم.  

 

انتخاب کنید

تصمیم بگیرید که از فردا تمامی واقعیت‌های بدن خودتان را بپذیرید، حتی اگر این تصمیم در روزهای اول کاملا جعلی و ساختگی باشد.

دکتر ربکا اسکریچفیلد می‌گوید: «ساده‌ترین کاری که هر کسی می‌تواند انجام بدهد، این است که پذیرش بدنش را انتخاب کند. این کار تنها یک انتخاب است، نه چیزی بیشتر. بنابراین، ابتدا واقعیت‌های بدن را بپذیرید و به خودتان تعهد بدهید که با مهربانی و صبر از خودتان مراقبت می‌کنید».

شما باید آزادانه انتخاب خودتان را با دیگران در میان بگذارید و از دوستان و اعضای خانواده درخواست حمایت کنید. پس به آنان اطلاع بدهید که دیگر از بدن خودتان بدگویی نمی‌کنید، بلکه تمام تلاش‌تان در راستای مراقبت از بدن‌تان است.  

 

گفت‌وگوی مثبت با خودتان را تمرین کنید

سرزنش و شرمندگی را کنار بگذارید، و قدردانی و واقع‌بینی را جایگزین آن‌ها کنید. کلماتی که هر روز برای توصیف ظاهر خودتان استفاده می‌کنید را بررسی کنید و کلمات مثبت را در میان آن‌ها قرار بدهید.

بعد بهتر است که یک دفترچه یادداشت بردارید و فهرستی از ویژگی‌های مثبت خودتان بنویسید: من لبخند زیبایی دارم؛ من چشم‌های زیبایی دارم یا من بازوان قوی خودم را دوست دارم و... . در ادامه هر شب این فهرست را بخوانید تا واقعا باورشان کنید. وقتی که این ویژگی‌ها را باور کردید، می‌توانید سراغ فهرست جدید بروید.  

 

بدن خودتان را با بدن دیگران مقایسه نکنید

این قانون مهم را در زندگی خودتان اجرا کنید: هرگز در آن دسته از بحث‌های مربوط به رژیم غذایی که شما را آشفته می‌کنند، مشارکت نکنید و هرگز هم درباره بدن دیگران بدگویی نکنید. به‌گفته متخصصان، وقتی که شما در ذهن یا کلام خودتان درباره دیگران با نظر مثبت صحبت می‌کنید، به زیبایی‌های متفاوت احترام می‌گذارید و دیگر برای درجه‌بندی زیبایی افراد تلاش نمی‌کنید.  

 

به بدن‌تان نشان بدهید که دوستش دارید

به‌جای این‌که فقط روی محدود کردن رژیم غذایی برای کاهش وزن یا ورزش کردن برای سوزاندن کالری‌ها تمرکز کنید، این کارها را انجام بدهید: تغذیه مناسب بدن، تحرک بدنی مناسب و لذت بردن از تجربه‌های زندگی.

بنابراین، فعالیت‌هایی را انجام بدهید که احساس خوبی نسبت به خودتان به‌وجود می‌آورند و قابلیت‌های بدن‌تان را به شما یادآوری می‌کنند، مانند ورزش‌های گروهی و مفرح، پیاده‌روی در پارک و... . این محرک‌های مثبت، احساسات خوبی در شما ایجاد می‌کنند و می‌توانند رابطه شما با بدن‌تان را اصلاح کنند.  

 

منابع مفید را پیدا کنید

مراکز درمانی، سازمان‌های مختلف،‌ دانشگاه‌ها، متخصصان و کتاب‌های خودآموز بسیار مفیدی در این زمینه وجود دارند که پذیرش بدن را به ما یاد می‌دهند. شما می‌توانید با استفاده از این منابع کاربردی، نگرش خودتان نسبت به ورزش، تصویر ذهنی از بدن و... را اصلاح کنید و مسیر تازه‌ای را در زندگی خودتان پیش بگیرید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com