طب سوزنی چیست و چگونه بیماری ها را درمان می کند
توازن در بالانس انرژی و مواد بیوشیمیایی با استفاده از طب سوزنی می تواند باعث تحریك توانایی های بدن در ترمیم طبیعی خودش و افزایش سلامت فیزیكی و روحی شود

طب سوزنی چگونه کار می کند

طب سوزنی، یک روش برای ایجاد بی دردی و یا تغییر کارکرد سیستم  بدن، با قرار دادن سوزن های نازک در پوست  بدن، مجموعه ای از خطوط و یا کانال، بنام کانالهای انرژی است. دیدگاه های باستانی نشان می دهد که بهبود سلامتی از طریق انرژی در بدن ایجاد می شود.

طب سوزنی یك روش درمانی است كه بدن را با استفاده از طب سوزنی تشویق به ترمیم طبیعی و و بهبود عملكرد می نماید و این قضیه بوسیله قراردادن سوزن و گرما دادن یا حتی تحریك الكتریكی در نقاط مخصوص طب سوزنی به انجام می رسد.

 

طب سوزنی چگونه عمل می كند؟

طبق نظریه كلاسیك چینی، كانالهای انرژی در مسیرهای منظمی در بدن و در سطح آن جریان دارند. به این كانالهای انرژی مریدین می گویند كه مانند رودخانه هایی از بدن می گذرند تا بدن را سیراب و تغدیه نمایند. یك انسداد در این حركات رودهای انرژی مانند سد باعث ایجاد مشكل در ان مریدین و سایر مریدینها نیز میشود.

این مریدین ها را می توان با قرار دادن سوزن در نقاط طب سوزنی تحت تاثیر قرار داد. سوزنهای طب سوزنی باعث رفع انسداد در این سدها می شوند و باعث برقراری مجدد جریان منظم در مریدینها می گردند. درمانهای طب سوزنی می تواند باعث كمك به ارگانهای داخلی شود تا بتوانند این عدم تعادلها را در جذب، هضم، فعالیت های تولید انرژی را تصحیح و جریان انرژی در مریدنها را تصحیح می نمایند.

با كشفیات علمی جدید ثابت شده است كه سوزن گذاری در نقاط طب سوزنی باعث تحریك سیستم عصبی به ترشح مواد شیمیایی از عضلات، طناب نخاعی و مغز می شود. این مواد شیمیایی می توانند باعث تغییر احساس به درد شوند و همچنین می توانند باعث تسریع در آزاد شدن مواد شیمیایی و هومونها تحت اثر سیستم داخلی تنظیم كننده شوند.

توازن در بالانس انرژی و مواد بیوشیمیایی در اثر طب سوزنی می تواند باعث تحریك توانایی های بدن در ترمیم طبیعی خودش و افزایش سلامت فیزیكی و روحی شود.

 

پزشك طب سوزنی Medical  acupuncture چیست و فرق آن با طب سوزنی معمولی چیست؟

طب سوزنی یك هنر درمانی بسیار قدیمی است كه جهت فراگیری آن راههای مختلفی وجود دارد.  :Medical acupuncture لغتی است كه جهت پزشكی كه در این زمینه تعلیم دیده است و در طب متعارف دارای پروانه می باشد اطلاق می شود كه معرف این است كه پزشك پس از طی دوره های تخصصی مربوطه پس از طی دوره طب عمومی آن را فرا گرفته است. چنین پزشكی می تواند از روش طب سوزنی و از پزشكی متعارف جهت درمان بیماران استفاده كند.

 

زمینه فعالیت پزشكی طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی پزشكی Medical Acupunture سیستمی است كه می تواند در این زمینه های سلامتی اثر بگذارد. این موارد شامل درمان بیمارها، جلوگیری از بیماری و درمان شرایط متفاوت پزشكی می شوند.

در حالیكه این باور وجود دارد كه طب سوزنی فقط جهت كنترل درد است ولی این هنر در دست افراد ورزیده و تعلیم دیده می تواند موارد درمان وسیع تری را نیز در بر گیرد. طب سوزنی می تواند به تنهایی یا همراه با درمانهای جراحی و درمانهای دارویی همراه طب متعارف، مورد استفاده قرار گیرد. سازمان بهداشت جهانی WHO، استفاده از طب سوزنی را جهت مسائل وسیع درمانی مورد تایید قرار داده است كه شامل موارد زیر هستند:

 

بیماریهای گوارشی: گاستریت و افزایش ترشح اسید، كولون تحریك پذیر، یبوست و اسهال.

بیماریهای تنفسی: سینوزیت، درد گلو، برونشیت، آسم، عفونت های مكرر سینه.

بیماریهای نورولوژیك و عضلانی: سردردها، تیك های صورتی، درد گردن، نوریت گردنی، سندرم شانه سفت، تنیس البوTennis elbow ، انواع مختلف تاندونیت، درد كمر، سیاتیكا، ارتروز.

بیمارهای ادراری، قاعدگی و ناباروری.

در ضمن طب سوزنی جهت درمان مشكلات فیزیكی در رابطه با استرس و شرایط روحی مفید است.

در مورد یك بیماری خاص كه درلیست بالا نباشد، می توانید با پزشك متخصص طب سوزنی Medical Acupuncturist صحبت نمایید.

 

 چند جلسه جهت درمان كافی است؟

تعداد جلسات بستگی به فرد دارد. جهت بیماریهای پیچیده و كهنه طبعآ جهت درمان جلسات بیشری مورد نیاز است، شاید یك یا دو جلسه در هفته جهت چندین ماه و برای بعضی بیماریها جلسات كمتری مورد نیاز است.

 

 آیا طب سوزنی عوارض جانبی دارد؟

معمولا ندارد. در صورتیكه انرژی به بدن راهنمایی شود، مواد شیمیایی و هورمونها تحریك می شوند و درمان شروع به كار می كند. گاها علائم اولیه جهت چندین روز اول تشدید می شود و ممكن است تغییرات عمومی در اشتها، خواب و مسائل روده ای و ادراری و مسائل روحی بوقوع بپیوندد. ولی این مسائل مهم نیستند چرا كه نشان دهنده این هستند كه طب سوزنی شروع به كار نموده است. حتی كاملا شایع است كه در جلسة اول یا دوم احساس كمی گیجی رخ دهد. این مسائل دوره كوتاهی دارند و گذرا هستند و فقط نیاز به استراحت جهت غلبه بر انها می باشد.

 

 سوزنها شبیه چی هستند؟ آیا آنها به ما آزار می رسانند؟

تجربه سوزن گذاری در افراد مختلف متفاوت است. بیشتر افراد درد كمی را احساس می كنند و تعدادی از آنان احساس هیچگونه دردی نمی كنند. سوزنهای طب سوزنی بسیار باریك ، ظریف و از جنس استینلس استیل هستند. سر آنها تیز است و هیچگونه شباهتی به سرنگ هایی كه جهت تزریق و خون گیری استفاده می شود ندارند. احتمال كبودی و تحریك پوستی كمتر از وقتی است كه از یك سوزن معمولی هیپودرمیك استفاده می شود.

بخاطر اینكه پزشك شما سوزنها را استریلیزه می كند (همچون وسایل جراحی ) یا از سوزنهای یكبار مصرف استفاده می كند احتمال عفونت وجود ندارد.

 

 آیا واقعا طب سوزنی اثر می كند؟

بله. در ۲۰۰۰ سال گذشته، افراد بیشتری در مقایسه با طب متعارف یا روشهای درمانی دیگر یا از طریق استفاده از این روش درمان شده اند. امروزه طب سوزنی در آسیا، شوروی و اروپا بطور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. درمان های طب سوزنی را می توان همراه با درمان پزشكی متعارف یا درمانهای استئوپاتیك یا كایروپراكتیك یا همیوپاتی بكار برد. مهم این است كه پزشك طب سوزنی شما بداند كه شما چه مشکلی دارید و بتواند در تصمیم گیری شما در انتخاب روش درمانی به شما كمك كند.

 

 آیا من باید به طب سوزنی عقیده داشته باشم كه بتواند موثر باشد؟

نه. طب سوزنی بطور موفقی در روی گربه ها، سگ ها، اسبها و دیگر حیوانات استفاده می شود. این حیوانات نمی دانند كه طب سوزنی چیست ولی طب سوزنی در درمان آنان استفاده می شود. ممكن است كه نظر مثبت شما در درمان، باعث تقویت درمان دریافتی شود، همچنانكه یك نگاه منفی می تواند اثرات طب سوزنی را همچون دیگر درمانها تحت تاثیر قرار دهد. یك نظر بیطرفانه جلوی اثر درمانی را نمی گیرد.

 

 در روز درمان چه كارهایی را باید انجام دهم و چه كارهایی را نباید انجام دهم؟

 

جهت افزایش اثر درمانی، اجرای موارد زیر مهم است:

از مصرف غذای سنگین قبل و بعد از طب سوزنی بپرهیزید.

از فعالیت ورزشی سنگین ، فعالیت جنسی و استفاده از مشروبات الكلی ۶ ساعت قبل و بعد از طب سوزنی بپرهیزید.

طوری برنامه ریزی كنید كه بتوانید بعد از درمان استراحت كنید یا از انجام كارهای روزمره با حداكثر توان بپرهیزید. اجرای این موارد بخصوص در جلسات اولیه درمان مهم است.

 

 به موارد زیر توجه فرمایید:

داروهای تجویزی توسط پزشك خانوادگی یا متخصصان دیگر را بدون هماهنگی قطع نكنید. عدم استفاده از الكل و داروهای مخدر حداقل یك هفته قبل از شروع درمان.

بخاطر داشته باشید كه اثرات ایجاد شده در اثر درمان را با پزشك خود در میان بگذارید، چرا كه در درمانهای بعدی كه او به شما خواهد داد موثر خواهد بود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hidoctor.ir