تاثیر صابون آنتی باکتریال بیش از صابون معمولی نیست
امروزه بازار صابون های آنتی باکتریال بسیار داغ است. اما تاثیر صابون های آنتی باکتریال بیش از صابون معمولی نیست.

صابون آنتی باکتریال بهتر است یا صابون معمولی؟

یک بیانیه جدید از بیش از 200 دانشمند و پزشک متخصص بیان کرده که، صابون ها و مایع های آنتی باکتریال (ضد باکتری antibacterial) یا ضد میکروب (antimicrobial) هیچ مزیت سلامتی اضافه ای را ارائه نمی دهند و در حقیقت می توانند باعث ایجاد آسیب های بیشتر هم برای مصرف کننده و هم محیط زیست شوند. خبرهایی که از طریق سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA )، سال گذشته منتشر شده، بیان کرد 19 ماده شیمیایی ضد میکروبی از جمله تریکلوسان (triclosan) و تریکلوکاربان (triclocarban)، موثر نبوده اند و نباید بدون مجوز در محصولات بهداشتی استفاده شوند. با این حال، دانشمندان پشت این گزارش جدید بیان می کنند که تصمیم FDA به اندازه کافی محکم نیست.

آرلن بلوم (Arlene Blum) از موسسه سیاست های علمی سبز (Green Science Policy) گفت: خوشحال بودم که بالاخره FDA برای حذف این مواد شیمیایی از صابون ها اقدام کرد، ولی زمانی که متوجه شدم در داروخانه محلمان اکثر محصولات حاوی جایگزین هایی هستند که ممکن است بدتر باشند، دلسرد شدم.

علاوه بر استفاده در صابون و محصولات بهداشتی، آنتی باکتریال ها در انواع محصولاتی که روزمره از آن ها استفاده می کنیم، هم یافت می شوند که شامل رنگ ها، تشک های ورزشی، کف پوش ها، لباس ها، ظروف ذخیره سازی مواد غذایی، منسوجات خانگی، وسایل الکترونیکی، وسایل آشپزخانه، لوازم مدرسه و صفحات ضد آب می شود. 

تاثیر صابون آنتی باکتریال بیش از صابون معمولی نیست

گرچه گزارشها اطلاع می دهند که ضد میکروب ها می توانند در محصولاتی خاص از قبیل رنگ استفاده شوند، اما اذعان می کنند که، هر گونه ادعای سلامت در مورد محصولات حاوی مواد ضد میکروب به طور عمده نامعتبر است. با این وجود انتظار می رود که، فروش محصولات ضد میکروب افزایش پیدا کند.

به گفته تد شتلر (Ted Schettler) از شبکه علمی و بهداشت محیطی (Science and Environmental Health)، مشتریان تصور می کنند که اضافه شدن ضد میکروب ها راهی برای کاهش عفونت است، ولی در اغلب محصولات شواهدی در این زمینه موجود نمی باشد.

باربارا ساتلر (Barbara Sattler) از دانشگاه سان فرانسیسکو می افزاید: مردم فکر می کنند که مایع یا صابون ضد میکروب باعث ایجاد محافظت بیشتر در مقابل بیماری می شود. ولی به طور کلی مایع یا صابون ضد میکروب هیچ مزیتی نسبت به صابون ساده و آب ندارد.

گزارش های عنوان شده توسط دانشمندان بیان می کند که، استفاده غیر مستقیم از ضد میکرروب ها باید کاهش پیدا کند. رالف هالدن (Rolf Halden) از دانشگاه ایالتی آریزونا توضیح می دهد: قرار گرفتن انسان در معرض تریکلوسان و تریکلوکاربان سبب تاثیرات گسترده این مواد روی زنان باردار، جنین های در حال رشد و نوزادان شیرخوار می شود. ما باید جایگزین های بهتری برای آن ها پیدا کنیم و از مواجهه غیر ضروری با مواد شیمیایی ضد میکروب اجتناب کنیم.

این یافته ها به صورت آنلاین در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شده است.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ