دلیل احساس رخوت و بی حالی در اثر گرما
در فصل تابستان و گرما فعالیت بدن برای خنک ماندن افزایش می‌یابد و این کار، باعث بروز احساس خستگی می‌شود، در اینجا به شرح دلیل این احساس رخوت و بی حالی می پردازیم

چرا گرما باعت رخوت و بی‌حالی می‌شود؟

 به گفته کارشناسان در فصل تابستان و گرما فعالیت بدن برای خنک ماندن افزایش می‌یابد و این کارِ اضافی، باعث بروز احساس خستگی می‌شود. همچنین بدن در این فصل از سال به خصوص زیر نور خورشید به سختی کار و تلاش می‌کند تا دمای طبیعی و داخلی خود را حفظ کند.

در روزهای داغ تابستان بدن برای حفظ و ثابت نگه داشتن دمای خود راهکارهای متفاوتی را در نظر بگیرد. به طور مثال رگ‌های خونی باز شده و باعث می‌شود خون بیشتری در نزدیکی سطح پوست جریان داشته باشد. در این فرآیند خون گرم خنک شده و گرما به سمت خارج پوست هدایت می‌شود. همچنین به دلیل افزایش جریان خون در نزدیکی پوست صورت افراد هنگام احساس گرما سرخ‌تر می‌شود.

علاوه بر این، بدن هنگام گرما تعریق می‌کند. تعریق روی سطح پوست موجب خنک شدن آن می‌شود. در این شرایط ضربان قلب و میزان سوخت و ساز بدن افزایش می‌یابد. افزایش ضربان قلب و بالا رفتن میزان سوخت و ساز در نهایت موجب می‌شود فرد احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: isna.ir