راز طول عمر
طول عمر جزو مسائلی است که بسیاری از ما به آن فکر می کنیم. به راستی راز طول عمر برخی افراد چیست؟

با رعایت این نکات می توانید 100 ساله شوید

در حال حاضر بیش از 72 هزار آمریکایی داریم که وارد 100 سالگی شده اند. در این مقاله به شما می گوییم که چگونه یکی از آن ها باشید.

همیشه فکر کنید سن تان آن چیزی نیست که در شناسنامه نوشته شده است
همیشه فکر کنید سن تان آن چیزی نیست که در شناسنامه نوشته شده است

حس می کنم انگار 35 ساله ام نه 55 ساله!؟ بر اساس مطالعه ای که اخیرا در انگلیس انجام شده، این نوع طرز تفکر برای طول عمر مفید است. افرادی که حس می کردند 3 سال یا بیشتر، جوان تر از سن واقعی شان هستند (این گروه سن شان بالای 65 سال بود)، نسبت به افرادی که حس می کردند مثل سن واقعی شان یا پیر تر هستند، در دوره 8 ساله مطالعه، مرگ و میر کمتری داشتند. یافته ها بسیار قوی بودند، احساس پیرتر بودن با افزایش 41 درصدی مرگ و میر مرتبط بود. بر همین اساس نویسنده مطالعه به پزشکان توصیه می کند که به عنوان بخشی از معاینه سالانه از بیماران خود بپرسند احساس می کنند چند ساله هستند. 

این دو چیز را بیشتر بخورید
این دو چیز را بیشتر بخورید

بر اساس مطالعه ای که در دانشگاه میشیگان روی افراد بالای 70 سال انجام شده است، زنانی که بیشتر میوه و سبزیجات مصرف می کنند، نسبت به سایرین در دوره 5 ساله مطالعه، 46 درصد مرگ و میر کمتری داشتند ( با ارزیابی سطح ترکیبات گیاهی خاص در خون ). ساکنین اوکیناوا در ژاپن که دارای بالاترین نسبت سنی در جهان هستند ( حدود 50  نفر در 100 هزار نفر در مقایسه با 20 نفر در آمریکا)، اثبات زنده ای برای افزایش طول عمر با مصرف سبزیجات هستند. افراد مسن در اوکیناوا در بیشتر عمر خود رژیم غذایی گیاهی دارند و اغلب، تمام عمر یا بخشی از عمر خود را در باغ ها زندگی کرده اند.

ناراحتی ها را از خود دور کنید
ناراحتی ها را از خود دور می کنید

بر اساس مطالعه ای که در سال 2012 روی 243 داوطلب انجام شد و در مجله Aging به چاپ رسید، افرادی که سن شان نزدیک به 100 سال است یک سری ویژگیهای اخلاقی مشترک دارند، از قبیل خوش بینی و خرسندی. به گفته دکتر روزان لیپزیگ (Rosanne Leipzig) استاد داروهای تسکین دهنده و بیماری های مرتبط با پیری در مدرسه پزشکی ایچان در مونت سینای نیویورک، سازگاری و انعطاف پذیری به شما کمک می کند از استرس و اضطراب دوری کنید و همین امر منجر به افزایش طول عمر شما می شود

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه حالت های ناخوشایند روحی را از خودمان دور کنیم؟

ذائقه خوبی داشته باشید
ذائقه خوبی داشته باشید

تحقیقاتی در دانشکده هاروارد نشان داد، افراد مسنی که سطح اسیدهای چرب امگا3 بالاتری در خون داشتند، نسبت به افرادی که سطح امگا3 در خون شان پایین تر بود، به طور متوسط حدود 2 سال بیشتر عمر می کنند. شرکت کنندگان مکمل روغن ماهی دریافت نمی کردند، فقط مقدار زیادی ماهی در رژیم غذایی شان بود که سرشار از امگا3 است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 ماده خوراکی، حاوی بیشترین میزان امگا 3

مثل یونانی ها غذا بخورید
مثل یونانی ها غذا بخورید

ما می دانیم که داشتن رژیم غذایی مدیترانه ای (رژیمی که روی مصرف روغن زیتون، حبوبات، آجیل، غلات کامل، میوه ها، سبزیجات و ماهی تاکید دارد) با زندگی طولانی مرتبط است. ولی تحقیقات جدیدی که در هاروارد روی 4600 زن انجام شده نشان داده است که، تغذیه خوب روند پیری را کاهش می دهد. محققان بر اساس میزان نزدیکی سبک تغذیه افراد با این رژیم به آن ها امتیاز دادند، افرادی که بالاترین امتیاز را گرفته بودند، میزان پیری سلولی شان کم تر بوده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی مدیترانه ای را بیشتر بشناسید

چرت زدن بین روز را از دست ندهید
چرت زدن بین روز را از دست ندهید

ساکنان ایکاریا (Ikaria) در یونان، جزیره ای کوچک در مدیترانه با جمعیت سالمندان نزدیک به 100 سال، همگی خواب میان روز دارند و مشخص شده که برای سلامتی شان خوب است. مطالعه محققان هاروارد روی 23 هزار نفر به مدت 6 سال نشان داد، افرادی که به طور منظم 30 دقیقه خواب بعد از ظهر داشته اند، احتمال مرگ و میرشان بر اثر بیماری های قلبی 37 درصد کمتر از افرادی است که تمام روز را بیدار بوده اند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مدت زمان خواب نیمروزی چقدر باید باشد؟

برای افزایش طول عمر بدوید
برای افزایش طول عمر بدوید

مطالعه ای که در سال 2012 در Internal Medicine انجام شد اثبات کرد که آمادگی جسمانی در میان مدت می تواند میزان سلامت شما را در آینده پیش بینی کند. بعد از پیگیری سبک زندگی 19 هزار فرد میانسال مشخص شد، افرادی که آمادگی جسمانی بیشتری دارند احتمال کمتری برای پیشرفت آلزایمر، سرطان های خاص، بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 در 70 سالگی و بعد از آن دارند. مردان که از سلامت جسمانی بهتری برخوردار بودند، سطح آمادگی جسمانی شان برابر با دویدن 1.6 کیلومتر در عرض 8 دقیقه و برای زنان در عرض 10 دقیقه بوده است. به گفته دکتر جرمی والستون (Jeremy Walston) استاد جراحی دانشکده پزشکی جان هاپکینز، افرادی که فعالیت جسمانی خود را در طول دوره عمرشان حفظ می کنند، چه دویدن باشد چه راه رفتن یا دوچرخه سواری، طول عمر بیشتری دارند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید دویدن

به دنبال هدفی معنادار در زندگی باشید
به دنبال هدفی معنادار در زندگی باشید

مطالعه ای در Psychological Science نشان داد، افرادی که احساس می کنند هدفی در زندگی دارند، در دوره 14 ساله مطالعه، مرگ و میر کمتری داشتند. دوست جدید پیدا کنید، سرگرمی جدیدی دست و پا کنید یا داوطلب انجام کاری شوید. دکتر والستون می گوید: عموی بزرگ من که در اواسط دهه 90 زندگی اش است، تقریبا هر روز در مغازه نجاری خود مشغول به کار است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر هدف داشتن در زندگی برروی عمر و سکته!

اندازه دور کمرتان در طول عمرتان موثر است
اندازه دور کمرتان در طول عمرتان موثر است

در مطالعه ای مشخص شد، زنانی که دور کمرشان 37 اینچ یا بیشتر بود نسبت به زنانی که دور کمرشان 27 اینچ یا کمتر بود، بعد از 40 سالگی، امید به زندگی شان 5 سال کمتر بود.

برای مردان دور کمر 43 اینچ یا بیشتر نسبت به افرادی که دور کمرشان 35 اینچ یا کمتر بوده، با کاهش 3 سال امید به زندگی در ارتباط بود. کم بودن سایز شلوارتان حتی به اندازه چند اینچ می تواند تاثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. دکتر لپزیگ می گوید: من به بیمارانم توصیه می کنم تا حد ممکن به جای رانندگی، پیاده روی کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اندازه دور کمر مطلوب برای زنان و مردان چقدر است؟

با خانواده و دوستان در ارتباط باشید
با خانواده و دوستان در ارتباط باشید

احساس وابستگی به خانواده و دوستان، افراد را مشغول کرده و سلامت در کهنسالی را افزایش می دهد. کار کردن به تنهایی و در مسیر مخالف دیگران می تواند منجر به بیماری های مزمن شود. به گفته دن باتنر (Dan Buettner) یکی از همکاران National Geographic که برای مطالعه روی افرادی که عمری طولانی داشته اند، به سراسر جهان سفر می کند، در ساردینا (Sardinia)، ایتالیا، یکی دیگر از جزایر مدیترانه با جمعیت زیاد 100 ساله ها، کلید سلامت شان دوستی است. زندگی بسیار اجتماعی است، مردم روزانه یکدیگر را در خیابان ملاقات می کنند و از هم صحبتی با هم لذت می برند. روی هم حساب می کنند، اگر کسی بیمار شود همیشه همسایه ای برای کمک به او وجود دارد. 

اطراف خود را با افراد سالم پر کنید
اطراف خود را با افراد سالم پر کنید

ارتباط در هر نوعی که باشد مهم است، ولی اگر افرادی که با آن ها در ارتباط هستید سالم و با انگیزه باشند می تواند تاثیر بسیار زیادی روی طول عمرتان داشته باشد. یک مجله پزشکی ادعا می کند که، اگر دوستان تان اضافه وزن پیدا کنند، شانس این که شما هم دچار افزایش وزن شوید، 57 درصد است. این یافته به این معنا نیست که دوستان تان را که از سلامتی کمتری برخوردارند کنار بگذارید، بلکه به دنبال فعالیت هایی برای تناسب اندام باشید که بتوانید با هم آن ها را انجام دهید. 

چای بنوشید
چای بنوشید

نوشیدن یک تا دو فنجان چای به صورت روزانه برای قلب تان عالی است. چای سبز و سیاه حاوی کاتچین (catechins) هستند که رگ های خونی را منبسط می کند. با این حال باید به جای استفاده از چای های آماده، خودتان چای درست کنید، در چای های آماده احتمالا بیشتر کاتچین موجود در چای قبلا حل شده، بنابراین اثری که بر سلامت قلب تان می گذارد، بسیار کمتر است. حواستان باشد که اضافه کردن شیر به چای می تواند اثر منفی بر سلامتی تان بگذارد. عسل هم به همین صورت است. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 چای مفید برای بدن، از کاهش وزن تا از بین بردن بوی بد دهان

نوشابه مصرف نکنید
نوشابه مصرف نکنید

این نوشیدنی محبوب پر از کافئین بر خلاف چای کاملا برای سلامتی مضر است. مصرف نوشابه حتی یک بار در روز خطر سندرم متابولیک را دو برابر می کند که به نوبه خود منجر به بیماری های قلبی، دیابت و افزایش وزن می شود

بدتر از آن این که شیرین کننده های استفاده شده در نوشابه (چه طبیعی و چه مصنوعی) می تواند تمایل جوانه های چشایی شما را برای خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین بیشتر کند. به تله نوشابه های رژیم هم نیافتید چون تاثیر تقریبا یکسانی بر سلامتی تان دارند. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : محتویات نوشابه را می شناسید؟

کارهای روزمره تان را خودتان انجام دهید
کارهای روزمره تان را خودتان انجام دهید

خانه خود را تمیز نگه دارید، همزمان بدن تان را سالم. روزانه یک ساعت را به انجام کارهای خانه سپری کنید، مثل جارو کردن یا شستن پنجره ها، این کارها تقریبا می توانند 300 کالری بسوزانند! بر اساس مطالعه ای که روی افراد بین 70 تا 90 سال انجام شد، اگر به این کارها عادت کنید، خطر مرگ را تا 30 درصد کاهش می دهید. به نظر می رسد انجام این کارهای ساده ارزشش را داشته باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ورزش هنگام کارهای منزل

خوراکی های بنفش بخورید
خوراکی های بنفش بخورید

به نظر تصادفی می رسد، ولی ظاهرا خوردن خوراکی های بنفش رنگ می تواند در بهبود سلامتی تاثیر بسزایی داشته باشد. ما در مورد آبنبات یا بستنی های با طعم انگور صحبت نمی کنیم. ما در مورد خود انگور و بلوبری صحبت  می کنیم. این میوه ها سرشار از پلی فنول (polyphenols) است که می تواند خطر بیماری های قلبی و آلزایمر را کاهش دهد. خوردن بلوبری و انگور بنفش همچنین می تواند عملکرد مغز و حافظه را بهبود دهد، پس تا می توانید از این میوه ها بخورید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رژیم غذایی قرمز-بنفش چیست و چه فایده ای دارد؟



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ