هرگز در رستوران روی غذایتان فلفل نریزید
عادت دارید در رستوران به غذایتان سرمیز نمک یا فلفل اضافه کنید؟ این کار می تواند باعث بیمار شدن شما شود.

کثیف ترین وسایل روی میز در رستوران

احتمالا از قبل شنیده اید که، منو یکی از کثیف ترین وسایل یک رستوران است که حدود 185000 باکتری را در خود جای داده است (که 100 برابر بیشتر از باکتری های موجود در نشیمنگاه توالت است). در کمال تعجب باید بگوییم که، دومین گزینه در لیست کثیف ترین وسایل یک رستوران دستشویی نیست، بلکه درست روی میزتان قرار گرفته است.

قبل از این که فلفل پاش را بردارید به این فکر کنید که چند نفر قبل از شما آن را برداشته اند. آیا به نظرتان تمیز است؟ آیا چسبناک است؟ متاسفانه عدم رعایت نظافت فلفل پاش و ... در رستوران ها یک امر غیر معمول نیست. این مشکل برای نمک پاش، شکر پاش، پنیر پاش و سایر وسایلی که روی میز قرار می گیرند هم صدق می کند، فقط فلفل در رقابت بین تکثیر باکتری های روی سطح فلفل پاش بقیه ی وسایل را شکست می دهد. بر اساس مطالعه انجام شده توسط اخبار ABC، به طور میانگین باکتری های روی یک فلفل پاش حدود 11600 عدد تخمین زده می شوند.

به گفته جوناس سیکلر (Jonas Sickler) مدیر عملیاتی موسسه ایمنی مصرف کننده (ConsumerSafety)، بیشتر نمک پاش ها و فلفل پاش ها فقط در صورتی که ظاهرشان کثیف شده باشد، تمیز می شوند، حتی در این زمان هم برای تمیز کردن آن ها فقط از یک پارچه مرطوب که گارسون ها در جیب شان نگه می دارند استفاده می شود. البته به ندرت هم پیش می آید که بعضی رستوران ها نمک پاش ها و فلفل پاش ها را جمع کرده، خالی کرده و بشویند.

یکی از حقایق دیگر این است که والدین، برای سرگرم کردن بچه های نوپای خود اجازه می دهند که با نمک پاش ها و فلفل پاش ها حین غذا خوردن بازی کنند و این به این معناست که این وسایل آغشته به بزاق و هر چیزی که روی دستان کودکان باشند، هستند که به جمع شدن میکروب روی سطح شیشه ای آن ها سرعت می بخشد. حتی افرادی که نمی خواهند غذای خود را طعم دار کنند هم آن ها را در اطراف میز حرکت می دهند، نکته ای که به خصوص در فصول ابتلا به آنفولانزا باید در نظر داشته باشیم.

هرگز در رستوران روی غذایتان فلفل نریزید

علاوه بر باکتری، فلفل پاش ها و وسایلی از این قبیل در رستوران با خطرات آلرژی همراه هستند. این وسایل می توانند به صورت اتفاقی هنگام نمک یا فلفل زدن در غذایتان بیوفتند. اگر غذایی که قبلا در میز شما صرف شده نمک پاش را مثلا به میگو آلوده کرده باشد و شما به این غذای دریایی آلرژی داشته باشید ممکن است برایتان خطر ساز شود.

به جای استفاده از فلفل پاش روی میز در صورتی که تمایل دارید غذایتان تند شود از آشپز بخواهید این کار را در آشپزخانه انجام دهد. در مورد نمک هم بهتر است از این فرصت برای کم کردن مصرف سدیم استفاده کنید. مطمئن باشید که بدن تان در سنین بالاتر در این مورد از شما سپاسگذار خواهد شد.

تعدادی دیگر از موارد شکه کننده آلوده به باکتری در رستوران ها عبارتند از لیمو و یخ، که در چندین کافی شاپ انگلستان باکتری های مدفوع رویشان مشاهده شده است. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کثیف ترین چیزها در رستوران که نباید به آنها دست بزنید، مراقب باشید!

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ