چطور خانه‌داری می‌تواند شما را بیمار کند؟!
فقط مواد شیمایی سفیدکننده نیستند که می‌توانند مشکلاتی برای سلامتی شما به‌وجود بیاورند. نحوه انجام دادن کارهای خانه و نوع محیط خانه هم می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

چند درصد از ما تمیز کردن خانه را بدون ضرر رساندن به سلامتی خودمان به پایان می‌رسانیم؟

از آن‌جایی که بیشتر ما به‌طور منظم خانه‌های‌مان را تمیز می‌کنیم، یاد گرفتن اصول صحیح و ایمنی لازم برای تمیز کردن بی‌خطر خانه واقعا ضروری است. افرادی که اساسا شغل‌شان تمیز کردن خانه‌ها است، شدیدا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از خانه‌داری و تمیز کردن خانه قرار می‌گیرند. فقط مواد شیمایی سفیدکننده نیستند که می‌توانند مشکلاتی برای سلامتی شما به‌وجود بیاورند. نحوه انجام دادن کارهای خانه و نوع محیط خانه هم می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.

شناخت محصولات شوینده و تمیزکننده

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که استفاده از محصولات سفیدکننده، حتی یک بار در هفته، خطر ابتلا به بیماری انسدادی ریوی مزمن (COPD) را حدود ۳ برابر بیشتر می‌کند. این مطالعه، اولین مطالعه‌ای نیست که رابطه میان شوینده‌های شیمیایی و بیماری‌ها را مطرح می‌سازد.

طبق گزارش The Healthy Facilities Institute، این ترکیبات در محصولات پاک‌کننده و شوینده رایج با بیماری‌های تنفسی ازجمله آسم مرتبط هستند: ترکیبات سفیدکننده، آمونیاک یا ترکیبات چهاراتمی آمونیاک (نوعی ضدعفونی‌کننده)، فتالات و بسیاری از ترکیبات آلی فرّار (VOCs).

این موسسه می‌گوید که ترکیبات شیمیایی مضر و مخرب می‌توانند در محصولات زیر وجود داشته باشند:

- محصولات برپایه سفیدکننده

- پاک‌کننده‌های ضدچربی و روغن حاوی ۲-butoxyethanol یا butyl cellosolve، و ethylene glycol butyl ether (EGBE).

- ضدعفونی‌کننده‌ها

مقامات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (US. CDC) می‌گویند که این ترکیبات شیمیایی می‌توانند از طریق پوست یا از طریق استنشاق به درون بدن راه پیدا کنند و اثرات مخربی داشته باشند.

پاک‌سازی خانه با شیوه‌های سالم‌تر

از آن‌جایی که بیشتر ما به‌طور منظم خانه‌های‌مان را تمیز می‌کنیم، یاد گرفتن اصول صحیح و ایمنی لازم برای تمیز کردن بی‌خطر خانه واقعا ضروری است. به‌علاوه، افرادی که اساسا شغل‌شان تمیز کردن خانه‌ها است، شدیدا در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های ناشی از خانه‌داری و تمیز کردن خانه قرار می‌گیرند. متخصصان توصیه می‌کنند که موقع خانه‌داری حتما این نکات را جدی بگیرید: پوشیدن دستکش، لباس آستین‌بلند، عینک ایمنی، ماسک استاندارد و دیگر ابزارهای محافظتی، و همچنین کار کردن در محیطی که دارای تهویه مناسب باشد. بعضی از محققان حتی می‌گویند که استفاده از جوش شیرین و سرکه، به‌عنوان ترکیبات طبیعی و بی‌خطر، می‌تواند برای تمیز کردن بسیاری از سطوح خانه کافی باشد.

توجه کردن به حالت بدن موقع کار

محققان می‌گویند که آماده‌سازی بدن برای خانه‌داری و تمیز کردن خانه باید مانند آماده‌سازی بدن برای تمرن ورزشی باشد. درواقع، کارهای خانگی اساسا فشاری مشابه با فعالیت‌های ورزشی به بدن وارد می‌کنند و گرم کردن بدن واقعا برای شروع این کارها ضرورت دارد.

حتی حالت بدن موقع استفاده از جاروبرقی یا تی کشیدن می‌تواند همه چیز را تغییر بدهد. پس به‌جای این‌که کمرتان را بیش از حد خم کنید و فشار مضاعفی به کمرتان بیاورید، دسته جاروبرقی یا تی را بلندتر انتخاب کنید تا بتوانید بدن را موقع تمیز کردن خانه در حالت طبیعی نگه دارید.

اگر باید سطوح دور از دسترس و بلند را تمیز کنید، حتما از نردبان‌های خانگی و محکم کمک بگیرید. یکی از راه‌های مناسب برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی هم استفاده از هر دو دست موقع تمیز کردن خانه است.

فراموش نکنید که استفاده صرف از یک سمت بدن می‌تواند به سندرم سوء استفاده (overuse syndromes) منجر شود و فشار مازادی را به مفصل‌ها، دیسک‌ها و باقی اندام‌های بدن وارد کند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatism.com