تماشای بیش از حد تلویزیون خطر لخته خون
برخی از ما تماشای بیش از حد تلویزیون یکی از اصلی ترین تفریحاتشان در تعطیلات است. اما انجام این کار می تواند به لخته شدن خون منجر شود.

مضرات تماشای بیش از حد تلویزیون

اگر شما هم یکی از افرادی هستید که تعطیلات آخر هفته را به تماشای مجموعه‌ای از سریال‌های طولانی اختصاص می‌دهید و واقعا از این کار لذت می‌برید، بهتر است که هرچه زودتر درباره این عادت خودتان تجدید نظر کنید. یکی از مطالعات اخیر در همین زمینه نشان می‌دهد که نشستن مقابل تلویزیون برای مدت طولانی می‌تواند خطر شکل‌گیری لخته‌های خون مرگ‌بار را تا ۷۰ درصد افزایش بدهد.

پروفسور ماری کوشمان از مسئولان مطالعه و از اعضای دانشگاه ورمونت، می‌گوید: تماشای تلویزیون ذاتا بد نیست، اما مصرف خوراکی‌های پُرکالری درحین این کار و ادامه پیدا کردن تماشای تلویزیون برای چندین و چند ساعت واقعا برای همه ما مضر است. حتما به این مساله فکر کنید که چطور می‌توانید استفاده بهینه‌ای از زمان خودتان داشته باشید تا زندگی کامل‌تر و سالم‌تری را تجربه کنید.

یکی از ترفندهای جالب، قرار دادن تردمیل یا دوچرخه ثابت مقابل تلویزیون، و انجام دادن فعالیت‌های ورزشی همراه با تماشای برنامه‌های مختلف است. حتی می‌توانید هر ۳۰ دقیقه سریال خودتان را متوقف کنید و کمی پیاده‌روی کنید. ضبط کردن سریال‌ها و برنامه‌های مورد علاقه نیز این امکان را به شما می‌دهد که برنامه روزانه کارآمدتری داشته باشید و فعالیت‌های بدنی خودتان را افزایش بدهید.

این‌که تماشای بی‌رویه تلویزیون با افزایش خطر لخته شدن خون همراه است، به این مساله برمی‌گردد که ما درحین تماشای تلویزیون تقریبا پاهای خودمان را بی‌حرکت می‌گذاریم و همین حالت، جریان خون را به سمت لخته شدن خون می‌کشاند. این لخته‌ها در ادامه به سمت ریه‌ها می‌روند و می‌توانند به انسدادهای معروف به آمبولی ریه منجر شوند. این انسدادها نیز اکسیژن‌رسانی و تامین خون را مختل می‌کنند و درنتیجه می‌توانند فرد با را با خطر مرگ مواجه کنند.

اگر شرایطی داشته باشید که خطر تشکیل لخته خون را در بدن شما افزایش بدهد، پزشک شما حتما داروهای رقیق‌کننده خون را برای‌تان تجویز می‌کند یا به شما می‌گوید که جوراب‌های فشرده بپوشید. این شرایط خاص عبارت‌اند از ترومبوآمبولی وریدی به‌علت جراحی، بارداری، ابتلا به سرطان یا تجربه پیشینی لخته خون.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com