علائم کم خوابی
اگر خواب خوبی نداشته باشید، پوست شما خیلی زود کم خوابی را نشان می دهد. برخی بررسی ها نوعی ارتباط بین کم خوابی و آکنه (جوش پوستی) پیدا کرده اند، شاید به این علت است که چگونگی خواب شما هورمون های بدنتان را کنترل می کند.

این علائم نشان می دهند که شما کم خواب هستید!

1. با جوش های پوستی در مبارزه هستید!

 با جوش های پوستی در مبارزه هستید

اگر خواب خوبی نداشته باشید، پوست شما خیلی زود کم خوابی را نشان می دهد. برخی بررسی ها نوعی ارتباط بین کم خوابی و آکنه (جوش پوستی) پیدا کرده اند، شاید به این علت است که چگونگی خواب شما هورمون های بدنتان را کنترل می کند. کم خوابی به سیستم ایمنی بدن هم آسیب می زند و راه ورود مشکلات مختلف را به بدن باز می کند. 


2. چشم هایتان خوب به نظر نمی رسند!

چشم هایتان خوب به نظر نمی رسند

قرمزی، پف کردن چشم ها، تیرگی دور چشم ها و پف زیر چشم ها – همه علائمی هستند که نشان می دهند خواب کافی نداشته اید. مطالعات نشان داده اند فرد کم خواب بیشتر دچار چروک، خطوط نازک روی پوست، التهاب و افتادگی پوست می شود، علت آن چیست؟ شاید به این دلیل است که بدن کنترل هورمون ها و ترمیم بافت ها راکه تنها در مراحل عمیق خواب اتفاق می افتند،  از دست می دهد.


3. وزنتان افزایش پیدا می کند!

 وزنتان افزایش پیدا می کند

زمانی که شب به خوبی استراحت می کنید، بدن می تواند به درستی هورمون هایی را کنترل کند که بر روی چگونگی احساس گرسنگی شما تاثیر می گذارند، هورمون های گرلین* ghrelin و *لپتین leptin. بدون این هورمون ها شما بیش از حد نیاز به خوردن غذا می پردازید که این امر باعث افزایش وزن شما می شود.

*هورمون گرلین ghrelin: این هورمون، محرک احساس گرسنگی بوده و از سلول‌های طاق معده و سلول‌های اپسیلون در پانکراس ترشح می‌شود. غلظت این هورمون پیش از خوردن غذا افزایش و پس از آن، کاهش می‌یابد.

*پروتئین لپتین leptin: بوسیله بافت چربی در بدن انسان ساخته و در خون رها می‌شود و از راههای مختلف موجب کاهش اشتها و افزایش مصرف می‌شود، در واقع مانع زیاد چاق شدن ما می‌شود.افرادی که وزن کم می‌کنند، میزان لپتین کاهش پیدا می‌کند، چرا که بدن سعی می‌کند با این کاهش وزن مخالفت کند و از ذخایر انرژی خود (بافت‌های چربی) محافظت کند.


4. مواد غذایی کم ارزش junk food می خورید!

مواد غذایی کم ارزش junk food می خورید

پس از یک شب کم خوابی، بیشتر تمایل به خوردن چیز برگر و سیب زمینی سرخ شده دارید تا به خوردن سالاد. مغزی که دچار کم خوابی ست بیشتر به میان وعده ها و وعده های ناسالم تمایل دارد. شاید علتش این است که درحالت خستگی قضاوت و تصمیم گیری به درستی انجام نمی شوند. 


5. کافئین بیشتری مصرف می کنید!

کافئین بیشتری مصرف می کنید

خیلی مسئله عجیبی نیست: اگر مثل همیشه نوشیدن دو فنجان قهوه خستگی شما را برطرف نکرد، به این معناست که به انداره معمول استراحت نکرده اید. به نظر می رسد کافئین شبیه به پاسخی برای کم خوابی است، اما خیلی زود کافئین خودش بخشی از مشکل می شود. در کوتاه مدت نوشیدن قهوه یا نوشابه باعث هوشیاری شما می شود، اما در بلند مدت کافئین منجر به کم خوابی یا اضطراب می شود.


6. احساس بدخلقی می کنید!

 احساس بدخلقی می کنید!

تحریک پذیری یکی از بزرگترین علائم کم خوابی است. در یک پژوهش خواب افراد به مدت یک هفته به 4 ساعت، نصف خواب شبانه، محدود شد. نتایج به این شرح بودند: افراد مضطرب تر و عصبانی تر بودند و از لحاظ روحی خیلی خسته بودند. این افراد زمانی که به برنامه معمول خود بازگشتند، حس بهتری داشتند. 


7. احساس افسردگی می کنید!

احساس افسردگی می کنید

افسردگی و کم خوابی کاملا با هم در ارتباط هستند. بدتر اینکه این دو مسئله حالت چرخشی دارند – افسردگی باعث کم خوابی می شود و عکس این مسئله نیز رخ می دهد. 


8. تمرکز و حافطه کاهش پیدا می کنند!

تمرکز و حافطه کاهش پیدا می کنند!

حتی کمی کم خوابی – 2 ساعت کم خوابیدن اگر معمولا 8 ساعت می خوابیده اید – ممکن است باعث گیجی شما شده و بر روی تمرکز و حافظه تان تاثیر می گذارد. این مسئله ممکن است باعث کاهش مهارت در کار – یا بدتر از آن در رانندگی – شود. بیش از یک سوم افراد در هنگام رانندگی چرت می زنند. 


9. صبح ها حس ناخوشایندی دارید!

صبح ها حس ناخوشایندی دارید

بیدار شدن از خواب با گلو درد، دهان خشک یا سردرد به یک دلیل پزشکی برای کم خوابی اشاره می کنند – به عنوان مثال آپنه خواب، خر و پف کردن یا ریفلاکس اسید معده. اگر این علائم را بارها و بارها مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند با تعیین دارو یا دیگر روش های درمانی به شما کمک کند. 


اگر می خواهید بیشتر بدانید : آپنه خواب و انواع آن رابشنا سید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رفلاکس اسیدی معده چه علائمی دارد؟

10. به انداره کافی استراحت کنید!

به انداره کافی استراحت کنید

اکثر بزرگسالان به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه احتیاج دارند. اطمینان حاصل کنید که خوابتان با آرامش همراه است:

  • - یک برنامه منظم تنظیم کنید، به این معنا که هر روز راس یک ساعت به تخت خواب بروید و راس یک ساعت از خواب بیدار شوید. 
    - اتاق خوابتان را خنک، ساکت و تاریک کنید.
    - به طور منظم ورزش کنید، به ویژه تمرین هایی که پمپاژ قلب را بالا می برد. این امر باعث عمیق تر شدن خواب می شود. 
    - یک خواب خوب شبانه بدن و ذهن را ترمیم می کند که به شما کمک می کند بهترین عملکرد را داشته باشید. 


تهیه و ترجمه: گره سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ