پوشیدن کفش های پاشنه بلند چه آسیب هایی به پاها می زنند؟
 کفش های پاشنه بلند طرفداران زیادی در بین خانم ها دارند. بعضی خانم ها با پوشیدن کفش پاشنه بلند احساس زیبایی و اعتماد به نفس بیشتری می کنند. اما این کفش ها آسیب های زیادی نه تنها به پاها که به تمام قسمت های بدن می زنند. 

 آیا پوشیدن کفش های پاشنه بلند برای پاها بد هستند؟

آیا کفش های پاشنه بلند برای پاها بد هستند؟ بسیاری از افراد متوجه این مسئله می شوند و درک می کنند زمانی که مسئله انتخاب کفش مطرح می شود، کفش های پاشنه بلند سالم ترین انتخاب نیستند. با این حال، خیلی ها بدون توجه به این مسئله کفش پاشنه بلند دوست دارند زیرا که باعث می شود قد بلندتر و حتی گاهی لاغرتر به نظر برسند. مشکل اینجاست که اگر برای تقویت و کشش پا تلاش نمی کنید تا آسیب ناشی از کفش های پاشنه بلند را کاهش دهید، خود را برای دردهای شدید آماده کنید.

کفش های پاشنه بلند مکانیسم طبیعی بدن را در یک وضعیت کاملا ناکارآمد قرار می دهند. استفاده طولانی مدت از کفش های پاشنه بلند در حقیقت بر روی هر بخشی از بدن تاثیر می گذارد که این تاثیر از پاها شروع می شود. (در نهایت عادت کردن به کفش پاشنه بلند می تواند دردی را تا گردن در سراسر بدن شروع کند.). محققان بریتانیایی دریافتند که پوشیدن منظم کفش پاشنه بلند در طول زندگی فرد می تواند تا 13 درصد عضلات ساق پا را کوتاه کند. علاوه بر این، پوشیدن کفش پاشنه بلند تاندون آشیل را ضعیف می کند که نوعی پتانسیل برای افتادن در دونده ها محسوب می شود. و این مسئله نیز نکته بسیار مهمی است: افرادی که به طور مداوم کفش پاشنه بلند می پوشند، حتی بعد از در آوردن کفش ها هم احساس درد می کنند.

در سال 2015 دانشگاه آلاباما Alabama در بیرمنگام Birmingham آمار بی نظیری مربوط به آسیب های ناشی از کفش های پاشنه بلند منتشر کرد. بین سال های 2002 تا 2012 کفش های پاشنه بلند حدود صد و بیست و سه هزار و سیصد و بیست و پنج زن را راهی اورژانس کردند. پس از بررسی اعداد به دست آمده از هر صد هزار زن حدود 7.32 نفر از آسیب های شدیدی رنج می بردند و نیازمند مراقبت در بیمارستان بودند.

خانم های جوان در سنین بین 20 و 29 سال بیشتر از این آسیب ها رنج می بردند، اما زنان در سنین بین 30 تا 39 سال نیز در معرض آسیب بودند. و بعد از این اتفاقات امروزه بیشتر از قبل افراد این سوال را می پرسند: "آیا کفش های پاشنه بلند برای پاها بد هستند؟" – آسیب های ناشی از کفش های پاشنه بلند طی 11 سال گذشته حدودا دو برابر شده است.

پاسخ به این سوال که "آیا کفش های پاشنه بلند برای پاهایتان بد هستند؟" کاملا واضح است، اما تاثیرات بد آن فقط به پاها محدود نمی شود.

پوشیدن کفش های پاشنه بلند چه آسیب هایی به پاها می زنند؟

آیا کفش پاشنه بلند برای پاهایتان بد است؟

آسیب ها و فشارها

پوشیدن کفش های پاشنه بلند، شما را به جستجوی روش های درمانی آسیب های مچ پا و فراتر از آن در اینترنت وا می دارد. زمانی که محققان دانشگاه آلاباما در بیرمینگام، بایگانی های مربوط به کفش های پاشنه بلند را در اورژانس مورد بررسی قرار دادند، متوجه شدند که آسیب ها و فشارهای مربوط به پا و مچ پا بیشترین آسیب ها هستند. یکی از بررسی ها نشان داد که پوشیدن کفشی با پاشنه حدودا 8.9 سانتی متر در مقایسه با کفش های پاشنه کوتاهتر، پاشنه یک سانتی، مکانیک مچ پا را به نحوی تغییر می دهد که خطر بروز آسیب های قوزک پا را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

رشد ناخن های پا به داخل گوشت

پوشیدن کفش های پاشنه بلند چه آسیب هایی به پاها می زنند؟

پوشیدن کفش های پاشنه بلند باعث بروز مشکل رشد ناخن های پا به داخل گوشت نیز می شود. کفش های پاشنه بلند فشار مزمن به ناخن های بزرگ پا وارد کرده و این امر منجر به رشد نامناسب ناخن پا می شود. به علاوه، این عارضه به عنوان اونيکوکريپتوز (onychocryptosis) شناخته می شود که فرورفتگی ناخن در انگشت پاست و در نتیجه فشرده شدن انگشتان پا به یکدیگر بروز می کند. این امر منجر به رشد ناخن بزرگ پا به داخل پوست می شود. می دانم، این عارضه ناخوشایند است. به ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید مراقب پوشیدن کفش های پاشنه بلند باشند زیرا پوشیدن کفش های پاشنه بلند می تواند گردش خون در پاها را محدود کند.

کمر درد

کفش های پاشنه بلند باعث می شوند که راه رفتن طبیعی افراد دچار اختلال شود. در سال 2012 دانشمندان لهستانی ثابت کردند که کفش های پاشته بلند سبب می شوند عضلات پشتی مهره های کمر به شدت درد بگیرند، این اتفاق به علت استفاده بیش از حد از این ماهیچه بوده و باعث ایجاد کمر درد می شود.
با پوشیدن کفش های پاشنه بلند، دامنه و فضای حرکت لگن کم می شود و فرد مانند گذشته گام برنمی دارد. به این معنا که پوشیدن این نوع کفش به طور کلی سبب آشفتگی در مدل وشکل کلی بدن می شود.

بیرون زدگی شست پا یا بونیون Bunions

پوشیدن کفش های پاشنه بلند چه آسیب هایی به پاها می زنند؟

بیرون زدگی شست پا یا بونیون Bunions برای کسانی که مرتبا کفش پاشنه بلند می پوشند، مشکل رایجی است. در ابتدا شاید فکر کنید بیرون زدگی شست پایتان مشکل بزرگی نیست، اما اگر بیرون زدگی شست پا یا بونیون درمان نشود، منجر به شکل گیری بافت های زخم ناخوشایند در پا، ناهنجاری های مختلف در پا و بروز درد شدید می شود. 

بونیون یک برآمدگی استخوانی است که در قسمت پایه استخوان انگشت بزرگ پا بیرون می زند. این عارضه زمانی بروز می کند که استخوان یا بافت واقع در مفصل از محل قرار گرفتن خود خارج شوند. پوشیدن کفش های پاشنه بلند و نوک تیز برای مدت طولانی منجر به بروز فشار غیر طبیعی می شود و باعث بروز این مفصل استخوانی یا بونیون می گردد.

مهم ترین مشکلات در وضعیت

پوشیدن کفش های پاشنه بلند در سال های نوجوانی، بیشترین آسیب ها را به همراه دارد. پوشیدن کفش های پاشنه بلند باعث اختلالات وضعیتی دائمی می شود، از جمله این اختلالات عبارتند از:

  • سندروم سر و گردن به جلو
  • ایجاد گودی کمر
  • چرخش به جلو لگن Pelvic anteversion
  • زانو درد

آسیب عصبی

خانم ها 8 تا 10 برابر بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به مورتون نروما یا تومور عصبی مورتون Morton’s neuroma هستند. مورتون نروما شرایطی است که با التهاب، ضخیم شدن یا بزرگ شدن عصب بین استخوان های پا مشخص می شود. رایج ترین نوع مورتون نروما در بین انگشت های سوم و چهارم مشاهده می شود، اما ممکن است در بین استخوان های دوم و سوم نیز رخ دهد. به علاوه، نوروم intermetatarsal (اعصاب بین انگشت ها) یک عصب فشرده شده است که منجر به بروز درد شدید، سوزش یا دردهای ناگهانی می شود. پوشیدن کفش های بلندتر از 5 سانتیمتر باعث فشار غیر طبیعی در پاشنه پا می شود.

آیا کفش های پاشنه بلند برای پاهایتان بد هستند؟ بله (در اینجا کمک می کنیم چطور از بروز برخی آسیب ها پیشگیری کنید)

در حالت ایده آل، بهترین کار کنار گذاشتن کفش های پاشنه بلند است. اما متوجه شده ام که افراد بسیاری با پوشیدن کفش پاشنه بلند اعتماد به نفس بیشتری دارند، بناباین اگر کفش های پاشنه بلند می پوشید، برخی اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

- از پوشیدن هر روز کفش پاشنه بلند اجتناب کنید.
- از راه رفتن یا ایستادن طولانی مدت با کفش پاشنه بلند اجتناب کنید (اگر قصد پیاده رفتن به جایی را دارید کفش ورزشی بپوشید و در محل کفش های خود را عوض کنید و کفش پاشنه بلند بپوشید.)
- اگر کفش پاشنه بلند می پوشید، از پوشیدن کفش هایی که نوک تیز و تنگ هستند، اجتناب کنید.
- رادنی استاک Rodney Stuck، DPM، متخصص پا در سیستم بهداشت دانشگاه لویولا Loyola University Health System، پیشنهاد می دهد رد پای خود را روی یک قطعه کارتن بکشید و آن را برش بزنید و در هنگام خرید کفش سعی کنید کارتن بریده شده را در داخل کفش جای دهید. اگر کارتن در داخل کفش جا نگرفت، کفش برای شما تنگ است.
- ناخن های پایتان را به صورت صاف مرتب کنید تا از رشد ناخن به داخل گوشت جلوگیری کنید.
- پای خود را در انتهای روز در آب نمک قرار دهید.
- عضلات ساق پایتان را به طور مرتب بکشید تا از کوتاه شدن مزمن ماهیچه های ساق پا جلوگیری کنید.


تهیه و ترجمه: گره سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ