کدام گروه های خونی در معرض بیماری بیشتری هستند؟
 بسیاری از ما گروه خونی خود را نمی دانیم و معمولا  زمان بیماری یا خون دادن لزوم آن را احساس می کنیم. اما بهتر است بدانید گروه خونی شما میزان حساسیتتان به برخی بیماری ها را هم مشخص می کند.

گروه خونی شما چیست؟ پاسخ این سوال اغلب با یک مکث طولانی همراه است که در نهایت هیچ سر نخی به دست نمی آید. این مسئله حتی سوالات بیشتری در پی دارد، از جمله:

آیا واقعا لازم است گروه خونی خود را بدانید؟

گروه خونی شما به شما چه می گوید؟

خب گروه خونی مسئله خیلی بزرگی به نظر می رسد.

دکتر لارنس سیترین Lawrence Cytryn و استاد ارشد در بخش هماتولوژی – انکولوژی دانشکده پزشکی Icahn در کوه سینا Mount Sinai  (این مرکز در منهتن نیویورک در امریکا قرار دارد) می گوید: اولین دلیل برای دانستن گروه خونی انتقال خون است. دانستن گروه خونی به خاطر ایمنی در زمانی که به خون کسی احتیاج دارید یا قرار است خون بدهید لازم است. به علاوه دانستن گروه خونی اطلاعات ساده ای است و نمی توانید کاری با آن بکنید. بله، گروه خونی شما مشخص می کند که به چه شرایطی حساسیت کمتر یا بیشتری دارید، اما چه شرایطی؟ شما نمی توانید نوع خون خود را تغییر دهید.

اما به قول معروف دانستن به شما قدرت می دهد و شاید دانستن اینکه در معرض چه مسائلی هستید، به شما این انگیزه را بدهد که دیگر جنبه های زندگی خود را تغییر دهید تا سالم تر باشید. در اینجا به آنچه به دنبال آن هستید، اشاره می کنیم.


گروه خونی شما می تواند شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این 5 بیماری قرار دهد:

1. کدام گروه خوتی به لخته های خونی مبتلا می شوند؟

 کدام گروه های خونی در معرض بیماری بیشتری هستند؟

دکتر لارنس می گوید: افرادی که دارای گروه خونی O هستند، کمتر در معرض خطر بروز لخته های خونی هستند. یک بیماری به نام فون ویلبراند Von Willebrand (یک اختلال خونریزی که تمام طول عمر با فرد همراه است) وجود دارد که افراد دارای گروه های خونی A،   B و AB بیشتر از 30 درصد در معرض به ارث بردن این بیماری هستند. دکتر لارنس در ادامه می گوید طبق برآوردها داشتن گروه خونی AB تقریبا 20 درصد خطر ابتلا به لخته خونی را افزایش می دهد.

* فون ویلبراند Von Willebrand : شایع‌ترین اختلال خون‌ریزی‌دهندهٔ ارثی است. این بیماری بر اثر نقص کیفی یا کمی در فاکتور فون‌ویلبراند (یک پروتئین که برای چسبندگی پلاکت‌ها ضروری است) ایجاد می‌شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه کسانی در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند؟

2. کدام گروه خونی به سرطان معده مبتلا می شوند؟

 کدام گروه های خونی در معرض بیماری بیشتری هستند؟

داشتن گروه خونی O منفی یا مثبت می تواند برخی مaکلات جسمی را از شما دور کند. متاسفانه این برای دیگر افراد در دیگر گروه های خونی خبر بدی است. به عنوان مثال افرادی که دارای گروه خونی O هستند، به طور قابل توجهی کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان معده هستند. و اینکه چرا کسانی که دارای گروه خونی A هستند، بیشتر در معرض خطر هستند، هنوز مشخص نشده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علایم سرطان معده را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه کسی سرطان معده می‌گیرد؟


3. کدام گروه خونی به زخم معده مبتلا می شوند؟

 کدام گروه های خونی در معرض بیماری بیشتری هستند؟

اگر دارای گروه خونی A یا AB هستید و این مسئله باعث اضطراب شما شده است، خیلی ناراحت نباشید. تحقیقات نشان داده اند یکی از مزیت های داشتن گروه خونی A یا AB این است که کمتر از گروه خونی O در معرض ابتلا به زخم معده هستید. علت اینکه افراد دارای گروه خونی O بیشتر در معرض ابتلا به زخم معده هستند، مشخص نیست، اما محققان حدس می زنند این مسئله به تفاوت در پاسخ ایمونولوژیک* هر گروه خونی به عفونت مربوط می شود.

* پاسخ ایمونولوژیک  immunologic responses : پاسخ سیستم ایمنی بدن در چگونگی تشخیص و دفاع از خود در مقابل باکتری ها، ویروس ها و عوامل بیگانه و خطرناک را پاسخ ایمونولوژیک می گویند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علامت زخم معده را بشناسید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر زخم معده دارید بخوانید


4. کدام گروه خونی به بیماری قلبی مبتلا می شوند؟

 کدام گروه های خونی در معرض بیماری بیشتری هستند؟

طبق تحقیقاتی که در دانشکده بهداشت عمومی در هاروارد Harvard  انجام شد، کسانی که دارای گروه خونی O هستند، بیش از 23 درصد کمتر از دیگران  در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب coronary heart disease هستند. طبق این مطالعه، افراد دارای گروه خونی AB و B در بالاترین سطح خطر هستند. و باز هم، فراتر از مسئله ژنتیک، مکانیزم دقیق این مسئله مشخص نیست.

* بیماری عروق کرونر coronary heart disease : بیماری عروق کرونر عارضه‌ای است که فرد را در معرض بروز سکته قلبی و سایر بیماری‌های قلبی قرار می‌دهد. در بیماران مبتلا به این بیماری، رگ‌هایی که وظیفه خون‌رسانی را به ماهیچه‌های قلبی برعهده دارند، توسط لخته و رسوبات چربی تنگ و مسدود می‌شوند. این بیماری با نام تصلب شرایین نیز شناخته می‌شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 راه تشخیص بیماری های قلبی


5. کدام گروه خونی به سرطان پانکراس مبتلا می شوند؟

 کدام گروه های خونی در معرض بیماری بیشتری هستند؟

دکتر سیترین می گوید: یکی دیگر از مزیت های داشتن گروه خونی O این است که این افراد کمتر در معرض ابتلا به سرطان پانکراس خواهند بود. در حقیقت پژوهشی که در مجله ملی سرطان National Cancer Institute منتشر شد، مشخص شد افرادی که دارای گروه خونی A هستند، 32 درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پانکراس هستند و افرادی که دارای گروه خونی AB هستند، 51 درصد بیشتر و افرادی که در گروه خونی B قرار می گیرند، 72 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پانکراس هستند. یافته های این بررسی بیانگر این است که تحقیقات بیشتری لازم است تا علت دقیق اینکه چرا افرادی که در این گروه های خونی قرار می گیرند، از لحاظ ژنتیکی آسیب پذیرتر هستند؛ به ویژه تحقیق برای تاثیرات *آنتی ژن antigen خون بر روی التهاب لازم است.

 * آنتی ژن antigen: آنتی ژن یک سم یا ماده خارجی دیگری است که باعث واکنش پاسخ ایمنی در بدن و به ویژه تولید آنتی بادی ها می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم مشکلات پانکراس یا لوزالمعده

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مواد غذایی موثر در سرطان پانکراس


همانطور که سیترین اشاره کرد، شما نمی توانید گروه خونی خود را تغییر دهید. او می گوید: به هر حال شما می توانید برای بهبود این شرایط تغییراتی در شیوه زندگی خود اعمال کنید. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، ورزش کردن منظم و دوری کردن از سیگار از جمله این تغییرات هستند.

بیشتر بدانید : علت افزایش یا کاهش پلاکت ها در خون چیست؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ