ارتباط آلودگی هوا و سینوزیت مزمن
 مبتلایان به آلرژی های بینی و سینوس در هوای آلوده آسیب پذیرتر هستند و بیش از دیگران در معرض ابتلا به سینوزیت مزمن هستند. در این مقاله با جزئیات بیشتر به این مطلب می پردازیم.

 مبتلایان به سینوزیت مزمن در هوای آلوده بیشتر مراقب باشند

دکتر خشایار احمدی، متخصص جراحی گوش، گلو و بینی:

انحراف تیغه بینی و ابتلا به آلرژی‌های بینی و سینوس، دو عامل مهم در ابتلا به سینوزیت‌های مزمن است و مبتلایان به این عارضه باید بیش از افراد عادی، از مواجهه مجاری تنفسی با هوای آلوده، خود را محافظت کنند.

ذرات معلق در هوا منشاء ابتلا به سینوزیت های مزمن هستند، زمانی که میزان ذرات مسموم کننده همچون سرب Lead و نیترات Nitrate موجود در هوا به بالاتر از میزان استاندارد افزایش می‌یابد، خطر ابتلا به این عارضه نیز بیشتر می‌شود.

ورود مواد مسموم کننده و آلوده از مجاری تنفسی فوقانی به ویژه از مجاری تنفسی بینی و سینوس ها باعث ایجاد سینوزیت های مزمن می‌شود. این مواد در مرحله اول، حرکت مژک های تنفسی را دچار اختلال می کنند.

ارتباط آلودگی هوا و سینوزیت مزمن

در سیستم تنفسی فوقانی، دو مکانیزم دفاعی وجود دارد: مژک ها و لایه میکرونی که بر روی آنها قرار دارند که از ورود میکروب ها و آلودگی هوا به بدن جلوگیری می کنند. زمانی که این مژک ها به مرور زمان کارآیی خود را از دست می دهند، مایع مخاطی روی مژک ها بر اثر آلودگی هوا خشک می شود. این عارضه منشاء شروع التهابات و عفونت های تنفسی شده، با ایجاد یک سیکل معیوب شخص را مستعد ابتلا به سینوزیت های مزمن می کند.

در مواردی که میزان آلاینده های موجود در هوا به بالاتر از میزان 110 تا 120 می رسد، افراد در معرض خطر (افرادی که سابقه سینوزیت مزمن یا برونشیت های مزمن دارند) حتی الامکان نباید از منزل خارج شوند و از مواجهه با آلودگی هوا اجتناب کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان سینوزیت با یک روش موثر خانگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علایم و درمان انواع سینوزیت

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مبتلایان به سینوزیت بخوانند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : برونشیت وسرفه خود را براحتی درمان کنید!!


 گروه های پرخطر مانند: کودکان و سالمندان در زمان استراحت در منزل و هنگام خواب از دستگاه های تصفیه کننده هوا استفاده کنند. این دستگاه ها باید دارای HEPA* باشد. این فیلترها کمک می کند تا ذرات معلق موجود در هوا گرفته شده و از نایژک ها و کیسه های هوایی ریه ها محافظت می کند. همچنین از حضور میکروب و قارچ در هوای تنفسی جلوگیری کرده، فرد را از ابتلا به التهابات و عفونت هی تنفسی مصون می دارد.

با توجه به متابولیسم کل بدن، توصیه می شود در روزهایی که میزان آلودگی هوا بالاست، روزانه حداقل 2 لیوان شیر تازه استفاده شود تا به دفع سموم از بدن و تصفیه کنندگی هوای آلوده کمک کند.

در روزهایی که میزان آلاینده های هوا بالاتر از میزان استاندارد (بالاتر از 110 تا 120) است، اگر به هر دلیلی گرو های پرخطر یا حتی کم خطر از منزل خارج می شوند، حتما از ماسک های فیلتردار هپا* HEPA استفاده شود. رعایت این نکات از ابتلا به التهابات و عفونت های تنفسی و در راس آن، سینوزیت های تنفسی پیشگیری می کند.

*هپا HEPA :  فیلتر هپا یکی از تجهیزات تصفیه هوا و از تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی است.

hepa.jpg
ماسک های فیلتردار هپا

افرادی که دچار رینیت آلرژیک* هستند، یعنی زکام آلرژیک بینی و ترشحات مدام بینی و گرفتگی دارند، یا در مواردی دچار سردردهای مکرر و احتقان هستند، مواجهه با هر نوع آلاینده هوا، تاثیر آلرژنی (حساسیت زدایی) را (به عنوان نوعی سم در بدن) دارد.

 * رینیت آلرژیک Allergic rhinitis : از علل بسیار شایع گرفتگی بینی بوده و همراه با عطسه، آبریزش، خارش بینی، ته حلق و چشم می باشد.

با توجه به اینکه مشخص نیست، فرد به کدامیک از فاکتورهای موجود در هوای آلوده ممکن است آلرژی داشته باشد، بنابراین به این افراد نیز توصیه می شود از مواجهه با هوای آلوده اجتناب کنند و از هواسازها و تصفیه کننده های هوایی که حاوی «HEPA» هستند، استفاده کنند.

انحراف تیغه بینی و ابتلا به آلرژی های بینی و سینوس (رینیت آلرژیک)، دو عامل بسیار مهم و حساس در ابتلا به سینوزیت‌های مزمن است بنابراین مبتلایان به این عارضه باید بیش از افراد عادی، از مواجهه مجاری تنفسی با هوای آلوده، محافظت کنند.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: farsnews.com