آیا زندگی در نزدیکی یک بزرگراه شلوغ بر سلامت قلب تاثیر می گذارد؟
 همه ما از خطرات آلودگی هوا مطلع هستیم، اما به تازگی محققان دریافته اند در کنار تمام خطرات مربوط به آلودگی هوا، این مشکل بر روی سلامت قلب نیز تاثیر می گذارد.

 تاثیر ترافیک و آلودگی هوا بر سلامت قلب

یک تحقیق جدید در ایالات متحده نشان داده است که زندگی در نزدیکی یک جاده شلوغ با *بیماری های قلبی محیطی Peripheral artery disease و فشار خون بالا در کسانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند همراه است و با خطرات آلودگی هوای مرتبط با ترافیک مرتبط است.

* بیماری سرخرگ محیطی (Peripheral artery disease) : یا (PAD) یا (PVD) به معنی تنگی عروق محیطی است (مانند سرخرگ‌های پا و دست). در این بیماری عروق مرکزی مانند سرخرگ‌های قلب یا مغز آسیب ندیده‌اند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماران قلبی بخوانند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم بیماری قلبی که فکرش را هم نمی کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 راه تشخیص بیماری‌های قلبی


این پژوهش توسط محققان دانشگاه دوک Duke University انجام شده و اولین تحلیل گسترده ای است که در مورد تاثیرات آلودگی هوای ناشی از ترافیک بر بیماری عروق* و کرونری انجام شده است.

*بیماری عروق Vascular disease : بیماری عروق گروهی از بیماری های رگ های خونی است - شریان ها و رگ های سیستم گردش خون بدن.


گرچه آلودگی هوا مربوط به ترافیک در سراسر جهان رایج است و می دانیم که منشا بسیاری از مشکلات و بیماری هاست، اما در مورد تاثیر آن بر روی سلامت عروق، به ویژه در میان افرادی که دچار بیماری قلبی و عروقی هستند، اطلاعات کمی در دست است.

آیا زندگی در نزدیک جاده های شلوغ بر سلامت قلب تاثیر می گذارد؟

برای انجام این پژوهش تیم تحقیقاتی 2124 نفر را مورد بررسی قرار دادند که همه آنها در کارولینای شمالی زندگی می کردند و آزمایش کاتتریزاسیون قلبی* Cardiac catheterization را انجام داده بودند و همه در فاصله 3.2 کیلومتر (2 مایل) از جاده اصلی زندگی می کردند.

*کاتتریزاسیون قلبی Cardiac catheterization : که آنژیوگرافی عروق کرونر coronary angiogram نیز نامیده می شود، یک روش تصویر برداری است که برای تست بیماری های قلبی انجام می شود و برای پزشک این امکان را فراهم می کند که داخل رگ ها و چگونگی عملکرد قلب را مشاهده کند.


محققان دریافتند کسانی که به طور متوسط در کمتر از یک کیلومتری از بزرگراه اصلی زندگی می کنند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های سرخرگ محیطی قرار دارند. در این بیماری سرخرگ های محیطی به سمت پاها، معده، دست ها و سر تنگ می شوند و خطر بروز بیماری عروق کرونری* Coronary artery disease ، حمله قلبی و سکته مغزی افزایش پیدا می کند.

*بیماری عروق کرونری Coronary artery disease : بیماری عروق کرونر زمانی رخ میدهد که شریان های کرونر (رگهای اصلی خون که با رساندن خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب را حمایت می کنند) آسیب دیده یا معیوب شوند.

تیم تحقیقاتی همچنین متوجه شد که ارتباط بین ترافیک و بیماری سرخرگ محیطی در بین سفید پوستان و مردها خیلی چشمگیرتر است، در حالیکه ارتباط بین ترافیک و فشار خون بالا در بین سیاه پوستان و زنان بیشتر است.

فشار خون بالا اخیرا مجددا به این صورت تعریف شده است که عدد بالا: 130 میلی متر جیوه و بالاتر.  عدد پایین: 80 میلی متر جیوه و بالاتر. فشار خون بالا یک مشکل رایج در امریکاست و 46 درصد بزرگسالان از این عارضه رنج می برند و در معرض خطر بیماری سرخرگ محیطی نیز هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فشار خون چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 9 راه حل طبیعی برای کنترل فشار خون

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فشار خون بالا چه بیماری هایی ایجاد می کند؟


این یافته ها از یافته های تحقیقات قبل نیز حمایت کرد، تحقیقات پیشین نوعی ارتباط بین زندگی در نزدیکی بزرگراه های اصلی و افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی را نشان داده بودند.

دیگر بررسی ها نوعی ارتباط بین قرار گرفتن در معرض ترافیک و آترواسکلروز atherosclerosis  یا تصلب شرایین یافته اند. آترواسکلروز سفت شدن و تنگ شدن سرخرگ هاست که می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی و همچنین دیابت نوع 2 و التهاب را افزایش دهد.

طبق تحقیقات کمیسیون Lancet در مورد آلودگی و سلامت، آلودگی مسئول مرگ و میر 9 ملیون نفر (از هر 6 نفر یک نفر) در سراسر جهان در سال 2015 بوده است که اکثر آنها بر اثر بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، سرطان ریه و بیماری انسدادی مزمن ریه بوده اند. به هرحال آلودگی به تنهایی باعث مرگ و میر 6 و نیم میلیون نفر شد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بیماری‌های انسدادی مزمن ریه



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ