ارتباط بین خودکشی و التهاب مغز
 معمولا علت خودکشی را بیماری های روحی و به ویژه افسردگی می دانند، اما تحقیقات جدیدی که در این زمینه انجام شده نشان داده است که التهاب مغز هم با افکار خودکشی در ارتباط است. اما مهم ترین عوامل التهاب مغز چه چیزهایی هستند؟

 ارتباط بین خودکشی و التهاب مغز + عواملی که باعث التهاب مغز می شوند

اگر با افکار خودکشی دست و پنجه نرم می کنید، جای شگفتی نیست که از نظر روانی با یک مشکل مواجه باشید، اما پژوهشی جدید نشان داده است این امکان وجود دارد که یک دلیل فیزیولوژیکی برای این افکار ناخوشایند و زیان آور و افسردگی ماژور یا افسردگی شدید یا عمده major depression در پس آنها وجود داشته باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : افسردگی چیست؟


نتایج مطالعه ای که در نشریه پزشکی Biological Psychology منتشر شده است، پیوندی بین التهاب مغزی و افکار خودکشی را نشان داده است. در شرایطی که التهاب مغزی پیش از این با افسردگی پیوند خورده بود، این مطالعه فراتر رفته و آن را با افکار خودکشی و افسردگی ماژور پیوند داده است.

پیش‌تر، پیشرفت اندکی در درک ما از چگونگی شکل گیری افکار یا تمایلات خودکشی در افراد حاصل شده بود. این کمبود اطلاعات ممکن است به راحتی موجب شود تا افراد خود را گول زده و به اشتباه فکر کنند که برای مقابله با چیزهایی که در زندگی خود تجربه می کنند، بیش از اندازه ضعیف هستند. اما مطالعه جدید نشان داده است دلیل بالقوه یا تشدیدکننده التهاب مغزی ممکن است مشکل اصلی باشد. 

متاسفانه سالانه افراد بسیاری در سراسر جهان اقدام به خودکشی می کنند و از این رو هر چیزی که بتواند دلایلی که منجر به این عمل می شوند را کاهش دهد، ارزش بررسی و مطالعه بیشتر را دارند.

اما چه چیزی موجب التهاب مغزی می شود؟ پژوهش در این زمینه همچنان نسبتا جدید است و از این رو به طور قطع نمی توانیم به آنچه در پس شکل گیری التهابی که موجب افکار خودکشی می شود، اشاره کنیم، اما از این موضوع آگاه هستیم که موادی به نام نوروتوکسین ها* (سمومی که به مغز و سیستم عصبی آسیب می زنند) می توانند موجب یا تشدیدکننده التهاب مغزی باشند.

* نوروتوکسین ها Neurotoxin : نوروتوکسین ها سموم مخربی هستند که به بافت های عصبی آسیب می زنند.

نوروتوکسین های مختلفی وجود دارند و نمونه های بسیاری در جوامع منتشر شده اند، که دلیل آن عمدتا با عدم انجام پژوهش های لازم برای بررسی ایمنی مواد شیمیایی توسط سازمان های نظارتی گره خورده است. در نتیجه، بسیاری از آفت کش ها، مواد مقاوم در برابر شعله، و دیگر مواد شیمیایی اجازه استفاده در محصولات مصرفی، غذاها و مواد ساختمان سازی را یافته اند. در شرایطی که نوروتوکسین های بی شماری وجود دارند که ممکن است به التهاب مغزی منجر شوند. در ادامه با برخی از شایع‌ترین آنها آشنا می شویم.


رایج ترین نوروتوکسین هایی که باعث التهاب مغزی می شوند

1. عامل التهاب مغز: کلروپیریفوس Chlorpyrifos

ارتباط بین خودکشی و التهاب مغز

شرکت مواد شیمیایی داو (Dow) این ماده شیمیایی را در سال 1965 به عنوان یک حشره کش روانه بازار کرد و خیلی زود به محبوب‌ترین حشره کش در خانه های مردم آمریکا تبدیل شد. در سال 1995، سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا این شرکت را به واسطه 200 گزارش مسمومیت مرتبط با ماده شیمیایی 732 هزار دلار جریمه کرد، که در مقایسه با میزان درآمد داو مبلغ بسیار کمی بود. کلروپیریفیوس همچنان به صورت گسترده در محصولات غذایی، و همچنین گلخانه ها و زمین های گلف مورد استفاده قرار می گیرد.


2. عامل التهاب مغز: اترهای دی فنیل پلی برومین  Polybrominated diphenyl ethers  یا PBDE ها

دی فنیل اترهای پلی برمه Polybrominated diphenyl ethers   که به نام PBDEs شناخته می شوند، مواد ضد شعله ای هستند که به صورت گسترده در مصارف خانگی، به ویژه در مبلمان و تشک ها، مورد استفاده قرار می گیرند. صنایع تولید کننده آن همچنان به فواید ضد آتش بودن این مواد بدون در نظر گرفتن آسیبی که می توانند موجب شوند، ادامه می دهند، در شرایطی که ضرر آنها می تواند فراتر از ویژگی های ضد آتش باشد. این مواد شیمیایی با آسیب مغزی، از جمله کاهش دامنه توجه و ضریب هوشی پیوند خورده اند. در همین راستا، تا حد امکان از مبلمان و تشک هایی که عاری از مواد ضد حریق هستند، استفاده کنید. همچنین، مصرف ماهی هایی مانند قزل آلای رنگین کمانی و سالمون آتلانتیک، سوسیس، پنیر، کره و شیر را محدود کنید زیرا PBDEs در این مواد غذایی مشاهده شده اند.

3. عامل التهاب مغز: سرب lead

سرب از نظر فنی یک ماده شیمیایی نیست، بلکه یک فلز سنگین محسوب می شود، که دارای اثرات مخربی روی مغز است. سرب در غذای کنسروی، رنگ، لوله های آب، روزنامه های رنگی، ظروف سرامیکی، دود سیگار، دود منتشر شده از وسایل نقلیه و خاک وجود دارد. غذایی که در آبی با محتوای سرب بالا پخته شده است، این فلز را جذب می کند. مشخص شده است که سرب با طیفی از اختلالات مغزی، از جمله ناتوانی در یادگیری، افزایش پرخاشگری، اختلال نقص توجه* Attention deficit hyperactivity disorder یا ADHD، زوال عقل و بیماری آلزایمر پیوند خورده است. اثرات نوروتوکسیک آن می تواند موجب یا تشدیدکننده التهاب مغزی باشند. پیشگیری از مواجهه با سرب می تواند دشوار باشد، اما تا حد امکان بهتر است از محصولات کنسروی و سیگار پرهیز کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علامت شروع آلزایمر

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رابطه بین استاتین‌ها و آلزایمر براساس آخرین تحقیقات

* اختلال نقص توجه یا بیش فعالی Attention deficit hyperactivity disorder : نوعی اختلال در کودکان است که گاهی تا بزرگسالی همراه آنها می ماند. کودک مبتلا به بیش فعالی دچار مشکل در تمرکز و کنترل تکانه هاست. البته بیش فعالی در دختران و پسران علائم متفاوتی دارد. در دختران با انزوا و گوشه گیری نمود پیدا می کند و در پسران با بیش فعالی مشخص می شود.

4. عامل التهاب مغز: تولوئن Toluene

تولوئن در حلال ها، لاک ناخن، عطرها، محصولات لباسشویی، نرم کننده های پارچه و دیگر محصولات معطر یافت می شود. تولوئن که به نام متیل بنزن Methyl benzene نیز شناخته می شود، یک نوروتوکسین مشهور است. بر همین اساس، محدود کردن یا عدم استفاده از این قبیل محصولات بهترین گزینه موجود محسوب می شود.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com