مهم ترین علل خواب رفتن دست و پا یکی از این مشکلات است!
 خواب رفتن دست و پا گاهی بر اثر تحت فشار قرار گرفتن عصب ها رخ داده و موقتی است، اما خواب رفتن مزمن دست و پا مشکلی است که باید جدی گرفتته شود. در ادامه به مهم ترین علل خواب رفتن دست و پا می پردازیم.

 علت خواب رفتن دست و پایم چیست؟

حس ناخوشایند خواب رفتن دست و پا می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. در موارد موقتی و بی‌خطر این حس ممکن است به علت فشار بر یکی از اعصاب به‌وجود آمده باشد. به عنوان مثال وقتی دستتان زیر سرتان مانده باشد و شما به خواب رفته باشید. یا برای مدت طولانی پاهایتان را روی هم انداخته باشید و به یکی از اعصاب پا فشار وارد شده باشد. در هر دو این مثال‌ها حس سوزن‌سوزن‌شدن که معمولا بدون درد است پس از مدت کوتاهی که فشار برطرف شود از بین خواهد رفت. در سایر موارد خواب رفتن دست و پا ممکن است شدید و مزمن بوده و کارهای روزانه شما را مختل کند. همچنین خواب رفتن دست و پا می‌تواند همراه با علائم دیگری از قبیل درد، خارش و بی حسی باشد. در این موارد خواب رفتن دست و پا می‌تواند به دلیل آسیب دیدن عصب بر اثر ضربه، فشار مداوم روی عصب، عفونت باکتریایی یا ویروسی، قرار گرفتن در معرض مواد سمی و بیماری‌هایی از قبیل دیابت باشد.


مهم ترین علل خواب رفتن دست و پا که  نباید از آن غافل شوید

اگر خواب رفتن دست و پا مکررا اتفاق می‌افتد، یافتن علت اصلی آن بسیار مهم است زیرا اگر در ابتدای بروز مشکل آن را تحت کنترل خود درآورید از عواقب جدی آن در آینده در امان خواهید بود.


1. خواب رفتن دست و پا بر اثر سندرم به دام افتادن عصب Nerve Entrapment Syndrome

شامل اختلالاتی مثل سندرم تونل کارپال Carpal tunnel syndrome، فلج عصب اولنار ulnar،از اعصاب مهم اندام فوقانی، فلج عصب پرونئال peroneal، شاخه‌ای از عصب سیاتیک و فلج عصب شعاعی است.


2. خواب رفتن دست و پا بر اثر بیماری‌های سیستماتیکsystematic sclerosis

این بیماری‌ها شامل انواع اختلالات کلیوی، بیماری‌های کبد، آسیب‌های وریدی و بیماری‌های خونی، آمیلوئیدوز* amyloidosis، بیماری‌های بافت هم‌بند و التهابات مزمن، عدم تعادل هورمون‌ها (مثل کم‌کاری تیروئید)، تومورهای خوش‌خیم که به اعصاب حمله می‌کنند و سرطان‌ها می‌شوند.

*  آمیلوئیدوز amyloidosis : به انباشت و رسوب پروتئین آمیلوئید در بافت ها و اندام های سراسر بدن گفته می شود. در صورت درمان نشدن بسیار کشنده است.


3. خواب رفتن دست و پا بر اثر کمبود ویتامین ها

ویتامین‌های E ،B1 ،B6 ،B۱۲ و نیاسین niacin یا ویتامین B3 برای عملکرد سالم عصب، ضروری هستند. کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند به کم‌خونی خطرناک منجر شود و این کم‌خونی از علل مهم نوروپاتی محیطی* peripheral-neuropathy است. اما برعکس، ازدیاد ویتامین B۶ باعث خواب رفتن دست و پا می‌شود.

*نوروپاتی محیطی peripheral neuropathy : اختلال در اعصابی است که از مغز و طناب نخاعی سرچشمه می گیرند. بیماران مبتلا به نوروپاتی محیطی ممکن است شرایطی همانند خارش، بی حسی و احساس غیرمعمول، ضعف و دردهای سوزاننده را تجربه کنند.


4. خواب رفتن دست و پا بر اثر ترکیبات سمی (زهرابه)

در فلزات سنگین مثل سرب، آرسنیک، جیوه و ترکیبات تالیوم، برخی مواد شیمیایی صنعتی و زیست محیطی وجود دارد. البته برخی داروها به ویژه داروهای شیمی درمانی که مخصوصا برای سرطان ریه استفاده می‌شوند و بعضی داروهای ضدویروسی و آنتی‌بیوتیک‌ها هم حاوی این مواد هستند. ورود این ترکیبات سمی به بدن احتمال به خواب رفتن دست و پا را افزایش می دهد.


5. خواب رفتن دست و پت بر اثر عفونت‌ها

مهم ترین علل خواب رفتن دست و پا یکی از این مشکلات است!

مثل بیماری لایم* Lyme، زونا Shingles یا آبله مرغان یا زوستر Herpes zoster ، عفونت سیتومگالوویروس cytomegalovirus، ویروس هرپس سیمپلکس herpes simplex یا تب خال و اپشتین بار ویروس Epstein-Barr (از خانواده ویروس هرپس) و ویروس بیماری ایدز.

* بیماری لایم Lyme: بیماری لایم عبارت است از یک بثور پوستی که پس از هفته‌ها یا ماه‌ها، علائم آن بر روی دستگاه عصبی مرکزی، دستگاه قلب و عروق و مفاصل اثر می گذارد. این بیماری یک بیماری محدود است و معمولاً بدون درمان برطرف می‌شود.

* سیتومگالوویروس cytomegalovirus : یک نوع ویروس از خانواده ویروس هرپس است که می‌تواند افراد را در تمام سنین آلوده کند. ولی آلودگی به این ویروس اغلب در کودکی و نوجوانی ایجاد می‌شود.


6. خواب رفتن دست و پا بر اثر بیماری‌های خودایمنی

انواع این اختلالات شامل سندرم گلین باره (Guillain-Barre)، پلی‌نوروپاتی التهابی میلین زدای مزمن Chronic inflammatory demyelinating polyneuropathy  یا CIDP (نوعی از گلین باره)، لوپوس lupus و روماتیسم مفصلی Rheumatoid arthritis می شود.

* سندرم گلین باره Guillain-Barre : اختلال نادری است که در اثر حمله سیستم ایمنی بدن به اعصاب محیطی ایجاد می شود.

* لوپوس lupus : یک بیماری خودایمنی مزمن است که می تواند ارگانهای متعددی یخصوص پوست ،مفاصل،خون ،کلیه ها وسیستم عصبی مرکزی را در بدن درگیر کند.

* روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید Rheumatoid arthritis : یک بیماری مزمن است که موجب تورم و درد در بعضی مفاصل بدن بخصوص مفاصل کوچک دست میشود.


7. خواب رفتن دست و پا بر اثر اختلالات ارثی

شامل مواردی است که در علائم حسی و حرکتی خود را نشان می‌دهد و رایج‌ترین نوع این اختلال به عنوان بیماری شارکو ماری توث Charcot-Marie-Tooth شناخته می‌شود.


* بیماری شارکو-ماری-توث Charcot-Marie-Tooth : گروهی از اختلالات ارثی است که موجب آسیب عصبی می‌شود. این صدمه بیشتر به بازو و پاها (اعصاب محیطی) وارد می‌گردد. نام دیگر شارکو-ماری-توث، نوروپاتی ارثی حرکتی و حسی است.

8. خواب رفتن دست و پا بر اثر جراحات

اغلب مربوط به تروما، تحت فشار بودن اعصاب، خرد شدن عصب‌ها یا آسیب دیدن آنها می شود، که منجر به درد عصب می‌شود. مثل فشار ناشی از باد فتق که به دیسک کمر وارد می‌شود یا دردها و آسیب‌های ناشی از دررفتگی استخوان.


چطور خواب رفتن دست و پا را درمان کنیم؟

موفقیت در درمان خواب رفتن دست و پا به تشخیص دقیق نوع و علل اختلال مورد نظر بستگی دارد، هرچقدر زمینه‌ی بروز مشکل درست‌ و دقیق‌تر تشخیص داده شود درمان مؤثرتر خواهد بود. اگر به موقع به پزشک مراجعه شود و پیگیری دقیق صورت بگیرد احتمال اینکه سلول‌های عصبی محیطی از بین نرفته باشند، بیشتر است و می‌توانند دوباره‌ ترمیم شوند. اگرچه عملا درمانی برای انواع نوروپاتی محیطی که زمینه‌ی ارثی دارند وجود ندارد، اما در عوض بسیاری از انواع اکتسابی این نوع اختلال، قابل درمان و بهبودی هستند. به عنوان نمونه، اگر این بیماری ناشی از دیابت باشد کنترل درست قند خون می‌تواند پیشرفت این نوروپاتی دیابتی را کُند یا متوقف کند و همین‌طور مصرف مکمل‌های ویتامین در بهبود افراد مبتلا به نوروپاتی محیطی ناشی از کمبود ویتامین، مؤثر است.

انجام تمرینات ورزشی مناسب زیر نظر پزشک معالج، رعایت رژیم غذایی سالم و حفظ وزن متعادل بدن، قرار نگرفتن در معرض سموم مختلف و اجتناب از مصرف الکل می‌تواند در عدم پیشرفت یا درمان این اختلال مؤثر باشد. از طرفی پزشکان توصیه می‌کنند که افراد سیگاری مبتلا به نوروپاتی، کشیدن سیگار را ترک کنند، چون مصرف دخانیات باعث انقباض عروق خونی و اختلال در جریان خون می‌شود که این امر مانع از تأمین مواد مغذی مورد نیاز اعصاب محیطی خواهد شد. در برخی موارد خواب رفتن دست و پا یا سایر علائم نوروپاتی محیطی ممکن است به وسیله‌ی روش‌ها و داروهایی که برای درمان تشنج و افسردگی پیشرفته تجویز می‌شود هم کاهش یابد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 دلیل مور مور شدن دست و پا

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواب رفتن دست و پا می تواند خطرناک باشد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت اصلی خواب رفتن دست و پا



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: alodoctor.ir