آیا پرتو لیزر سرطان زاست؟
لیزر فرایند جدیدی است که در علم پزشکی و همچنین فرایندهای زیبایی مورد استفاده قرار گرفته است. اما نگرانی بسیاری از مردم سرطان زا بودن پرتوهای لیزر است. در این تحقیق به این مسئله می پردازیم.

آیا لیزر سرطان زاست و کاربرد لیزر چیست؟

دکتر رضا فکرآزاد، رییس انجمن پزشکی لیزری ، با تاکید بر اینکه انرژی لیزری که در پزشکی استفاده می شود سرطان زا نیست ، گفت : انرژی این لیزرها بین 600 تا هزار و 200نانومتر است و لیزرهای زیر 300 نانومتر سرطان زا هستند.

همچنین لیزرهای پزشکی در سطح تابانده می شوند و به عمق نفوذ نمی کنند بنابراین نمی توانند سرطان زا باشند. لیزر حتی در درمان زخم های بیماران سرطانی استفاده می شود البته باید توجه داشت که به تومور سرطانی تابانده نشود.

در کودکان و سالمندان نیز باید از لیزرهای کم توان استفاده کرد و باید توجه داشت که به صفحات رشد کودکان تابانده نشود. مساله تقاضا سبب ورود لیزر به حوزه زیبایی شده است اما نباید تصور کرد که لیزر تنها برای زیبایی کاربرد دارد درحالی که در بسیاری از مسایل درمانی مانند درمان زخم های دیابتی و زخم های ناشی از سرطان ها استفاده می شود و خاصیت ضددرد و ضدالتهابی دارد.

در مورد انجام لیزر در مراکز زیبایی و سالن های آرایشی می توان گفت باید فرهنگ سازی کرد و ذائقه مردم را در زمینه لیزر از زیبایی به سمت تشخیص و درمان بیماری‌ها برد تا تصورها و تقاضاهای نادرست در این زمینه کاهش یابد.

آیا پرتو لیزر سرطان زاست؟

افراد قبل از مراجعه به مرکزی برای استفاده از لیزر باید نسبت به داشتن تخصص پزشک مربوطه درخصوص کاربرد لیزر و همچنین تابلو و سربرگ های مطب توجه داشته باشند و برای اطمینان می توانند اسامی افراد متخصص در این زمینه را در سایت انجمن پزشکی لیزری مشاهده کنند.


همه تخصص های پزشکی می تواند از لیزر استفاده کنند البته باید دوره های مربوط به نحوه استفاده از این فناوری را گذرانده باشند چراکه ایمنی کاربران و بیماران همچنین همراهان آنها بسیار حائز اهمیت است.

 هرچند مباحثی مانند لیزر، سلول های بنیادی و نانو انقلابی در حوزه علم و فناوری به شمار می روند اما در افکار عمومی انتظارات مردم را بالا برده است؛ اما مردم باید بدانند که این علوم هنوز در مراحل اولیه هستند. این تصور اشتباه سبب برخی سوء استفاده ها در این حوزه شده است.



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir