عواقب خطرناک جلوگیری از عطسه چیست؟
عطسه یک عمل غیر ارادی است که در افراد مختلف به شکل های متفاوتی ظاهر می شود. نکته مهم این است که جلوگیری از عطسه خطراتی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

عطسه کنید، جلوگیری از عطسه خطراتی به دنبال دارد

مسعود قاسمی جراح و متخصص گوش و حلق و بینی گفت: شایع‌ترین علت عطسه کردن آلرژی است و عطسه یک رفلاکس غیرارادی است و از دیگر دلایل ایجاد آن ویروس، سرماخوردگی و... است.

چندین قسمت از اعضای بدن در عطسه کردن شرکت دارند و اگر جلوی عطسه کردن را بگیریم، فشار به ناحیه‌های گوش، حلق، بینی و چشم وارد می‌شود.

به دلیل اینکه عطسه ارادی نیست هیچ راهی برای جلوگیری از عطسه وجود نداردو به بیمارانی که جراحی بینی انجام داده‌اند و احتمال خونریزی در آنها وجود دارد توصیه می‌شود با دهان باز عطسه کنند تا فشار کمتری به ناحیه گوش، حلق و بینی وارد شود.

شاید عطسه کردن از نظر افراد مورد ساده‌ای باشد ولی عطسه یک سازوکار پیچیده است که علاوه بر گوش و حلق و بینی، اندام‌های مغز، ریه و دیافراگم را درگیر می‌کند.

عواقب خطرناک جلوگیری از عطسه چیست؟



از آنجا که شرایط بدنی افراد با یکدیگر فرق می‌کند صدا و شدت عطسه آنها نیز با یکدیگر متفاوت است و فرد هیچ دخالتی در میزان شدت صدای آن ندارد.

عطسه یک سازوکار پرفشار است و وقتی از عطسه کردن جلوگیری و قصد رفع آن را می‌کنید، احتمال پارگی مویرگ‌های اعضای درگیر با عطسه وجود دارد. همچنین اگر اندام‌هایی مانند چشم و... تحت عمل جراحی قرار گرفته باشند بسیار حساس‌تر هستند و باید با دهان باز عطسه کنید.

در برخی موارد به دلیل ویروسی بودن ترشحات عطسه اگر در مکانی عمومی انجام گیرد امکان سرایت آن به افراد دیگر وجود دارد لذا باید جلوی دهان را با دستمالی پوشاند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : به چه دلایلی دچار عطسه های مکرر می شوید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 11 حقیقت شگفت انگیز درباره عطسه !

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آیا عطسه کردن در دوران بارداری خطرناک است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : جلوی عطسه را بگیریم یا نه؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: farsnews.com