دخترها باهوش ترند یا پسرها
تفاوت بین دخترها و پسرها در بسیاری از جوامع هنوز وجود دارد، اما آیا تفاوتی در هوش و استعداد دخترها و پسرها وجود دارد؟ آیا پسرها باهوش ترند یا دخترها؟ در این مقاله به طور کامل به این مسئله می پردازیم.

 دختر و پسر ! کدام یک باهوش ترند؟؟

پروفسور دیوید والش David Walsh درباره تفاوت دختر و پسر می گوید: تفاوت هایی که در مغز دختر و پسر وجود دارد منجر به بروز رفتارهای اجتماعی متفاوت می شود. همه می دانند تفاوت های ذاتی بین دختر و پسر وجود ندارد. در واقع پرورش و تربیت است، و نه طبیعت، که منجر به بروز تفاوت در رفتارهای جنسیتی می شود. به هرحال بسیاری از والدین هم دختر و هم پسر دارند و هر دو را تربیت می کنند و نمی توان برخی تفاوت های اولیه را که با آن متولد می شوند نادیده گرفت.

علم جدید مربوط به مغز این معما را حل کرده است. اکنون ما می دانیم تفاوت هایی بین مغز دختر و پسر وجود دارد که تکنولوژی تصویربرداری از مغز پیگیری این مسئله را امکانپذیر ساخته است.

تفاوت دختر و پسر چیست؟

 دخترها باهوش ترند یا پسرها 

زبان یکی از مهم ترین تفاوت هاست. دخترها زودتر از پسرها شروع به صحبت کردن می کنند، در مدرسه دایره لغات بیشتری دارند و از جملاتی با ساختارهای پیچیده تر استفاده می کنند. در مدرسه دخترها در خواندن و نوشتن یک سال و نیم از پسرها جلوتر هستند. پسرها نیز دو برابر بیش از دخترها دچار مشکل در خواندن و نوشتن می شوند، علاوه بر این لکنت زبان در پسرها 3 تا 4 برابر بیشتر از دخترهاست.

دخترها در آزمون های مربوط به حافطه کلامی، املا و روانی کلام عملکرد بهتری دارند. به طور متوسط دخترها 2 تا 3 برابر پسرها در روز لغت به کار می برند و حتی سریعتر صحبت می کنند – در دقیقه دو برابر پسرها کلمه به کار می برند. این تفاوت زبانی در طول عمر ادامه پید ا می کند. به عنوان مثال در بین سالمندان که دچار سکته مغری شده اند، خانم ها توانایی تکلم خود را سریعتر از مردان به دست می آورند.

تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام شد نشان می دهد که مغز یک دختر با توانایی زبان ساخته می شود. در زمان نوزادی نیمکره چپ مغز (که برای اکثر مردم مرکز زبان در مغز است) در دخترها قبل از نیمکره راست رشد می کند، در حالیکه این مسئله در پسرها برعکس است. علاوه بر این دخترها حداقل 20 درصد بیشتر از مردها در منطقه بروکا* Broca در مغز خود نورون دارند و همچنین حجم منطقه ورنیک* Wernicke در مغز دختران بیشتر است.

* بروکا Broca : وظیفه اصلی ناحیه‌ی بروکا Broca در مغز انسان، تولید زبان معنادار بوده، به طوری که فرد بتواند به صورت منطقی و روان صحبت نماید.

*ورنیک یا ورنیکه Wernicke : مسئول درک اظهارات تولید شده توسط گوینده بوده که اساساً در. ... بیان درست کلمات به گونه‌ای که در لحظه‌ی سخن گفتن قابل درک و معنادار باشد، وظیفه عمده این بخش از مغز است.

لطفا بحث در مورد تفاوت های هوش بین دختر و پسر را تمام کنید. بر عکس آنچه برخی تصور می کنند، هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد پسرها از دخترها باهوش تر یا بالعکس دخترها از پسرها باهوش تر هستند. به هرحال تفاوت های جنسیتی در مورد مغز دخترها و پسرها وجود دارد. همانطور که مغز دخترها توانایی کلامی بالایی دارد، بررسی ها نشان داده اند که مغز پسرها دارای مهارت های فضایی بالاتری است که این مسئله باعث می شود پسرها بتوانند اشیا سه بعدی را بهتر تجسم کنند.

تفاوت های دیگری هم وجود دارد. به عنوان مثال تفاوت های هورمونی بین دخترها و پسرها باعث بروز تفاوت های رفتاری بین آنها می شود که والدین معمولا در بازی کردن دخترها و پسرها و چگونگی بیان خشم شان مشاهده می کنند.

همانطور که دانستن تفاوت ها بسیار مهم است، این مسئله نیز اهمیت دارد که بدانید تفاوت به معنای برتری یک جنسیت به جنسیت دیگر نیست. به علاوه به یاد داشته باشید که این علوم افراد معمولی را مورد بررسی قرار می دهند و نه افراد خاص را. تمایز بین دختر و پسر برای برخی موارد درست است و نه برای همه. بیولوژی تعیین کننده سرنوشت نیست، تجربه نقش مهمی در چگونگی شکل گیری مغز دارد.

به هرحال شما اگر فرزند دختر یا پسر دارید، می توانید با استفاده از نکات زیر از تعصب های جنسیتی پرهیز کنید:

- دختر و پسر خود را تشویق کنید که در فعالیت های مختلف شرکت داشته باشند.

- با توجه های خاص به مهارت زبانی پسر خود، سعی کنید مهارت زبانی وی را تقویت کنید.

- عواطف را برای پسر خود بیان کنید و به او کمک کنید تا در تعاملات اجتماعی شرکت کند.

- به دختر و پسر خود آموزش دهید تا خشم و عصبانیت خود را به روشی صحیح نشان دهند.

- به دختر خود آموزش دهید که در زمان ناراحتی راه حلی برای رفع ناراحتی و مشکل خود پیدا کند.

- برای دختر خود اسباب بازی هایی تهیه کنید که بتواند با آنها چیزی بسازد. وی را تشویق کنید برای آنچه خلق کرده اید، داستانی بیان کند و به او کمک کنید تجربه کار با ابزار آلات را داشته باشد.

-  پسر خود را تشویق کنید احساسات خود را بیان کند و در مورد آنها با شما صحبت کند. در بیان عواطف و احساسات برای پسرتان مدل سازی کنید، به عنوان مثال در موقعیت آن بگویید: من از اینکه پیک نیک رفتن مون به خاطر بارون کنسل شد خیلی ناراحتم.


چرا تصور عامه این است که پسرها باهوش ترند؟

 دخترها باهوش ترند یا پسرها

آنچه به عنوان تفاوت در ذهن و هوش و همچنین رفتارهای اجتماعی دختر و پسر مشاهده می شود ذاتی نیست و بلکه ناشی از برخوردهای اشتباه در تربیت و یک سری کلیشه های اجتماعی است که باعث می شود برخی نقص ها برای دختران به شکل باور در آید. به عنوان مثال چرا دخترها بعد از 6 سالگی تصور می کنند پسرها از دخترها باهوش ترند و این باور اشتباه گاهی تا آخر عمر همراه دختران می ماند؟؟؟

بررسی ها نشان داده دخترها بعد از 6 سالگی به این باور می رسند که پسرها ذاتا از دخترها باهوش ترند، در حالیکه تا قبل از این به هیچ عنوان چنین تصوری را ندارند. وجود کلیشه هایی در مورد دختر و پسر اصلا عجیب نیست، اما این کلیشه ها در سنین پایین برای کودکان قابل درک نیست.

اما بعد از سن 6 و 7 سالگی به کار گرفتن مردها در اکثر کارها برای کودکان قابل درک می شود و محققان این مسئله را در تحقیقی که روی 400 کودک انجام دادند دریافتند.

در این تحقیق ابتدا داستانی برای کودکان تعریف شد که جنسیت قهرمان داستان مشخص نبود. بعد از اتمام داستان از کودکان در گروه های مختلف خواسته شد جنسیت قهرمان داستان را حدس بزنند. دختران و پسران 5 سال همگی قهرمان داستان را با جنسیت خود مطابق می دانستند. یعنی دخترها قهرمان داستان را خانم و پسرها قهرمان داستان را آقا می دیدند. اما این در گروه دختران 6 تا 7 سال کمی متفاوت بود. دختران در این سن کمتر تمایل به انتخاب یک خانم به عنوان قهرمان داستان داشتند و بیشتر تصور می کردند قهرمان این داستان یک مرد است و در حالیکه پسرها همچنان قهرمان را مرد می دیدند که این به خاطر تاثیر کلیشه ها بر روی کودکان است.

در قسمت دیگر این تحقیق دو بازی را به بچه ها معرفی کردند، یک بازی به عنوان بازی مخصوص بچه های خیلی خیلی باهوش معرفی شد و دیگری بازی برای بچه هایی که نیاز به تلاش بیشتری دارند. در سنین پایین تر (4 تا 5 سال) دخترها و پسرها به طور مساوی بازی مربوط به بچه های خیلی خیلی باهوش را انتخاب می کردند، در حالیکه در سنین بین 6 تا 7 سال دخترها کمتر تمایل به انتخاب بازی اول داشتند و علت آن استفاده از عبارت بچه های خیلی خیلی باهوش بود که دخترها در این سن سطح هوش پسرها را بیشتر از خود می دانستند.

علت تمام این واکنش ها کلیشه های اجتماعی است که باید تغییر کند. تفاوتی بین هوش دختر و پسر وجود ندارد و شاهد این ادعا وجود تمام دختران و زنان موفق با وجود تمام این کلیشه هاست .

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رفتار پسرانه دختران و رفتار دخترانه پسران ناشی از چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دخترا اینور و پسرا اونور!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کشف تفاوت بین جنین دختر و پسر!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تفاوت های تربیتی دختران و پسران را می شناسید؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 8 تفاوت گریه پسران و دختران!!



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ