3 مکمل که باید بخورید ، 3 مکمل که خرید آنها پول هدر دادن است
 برخی افراد عادت به مصرف انواع مکمل ها و ویتامین ها دارند، اما آیا مصرف تمام این مکمل ها و ویتامین ها لازم است؟ در ادامه به مکمل های ضروری و غیر ضروری اشاره می کنیم

3 مکمل مهم و 3 مکمل غیر مهم

سلامت تبدیل به یک کسب و کار شگفت انگیز شده است. مردم هزینه های زیادی صرف مکمل های مختلف می کنند. اما آیا صرف این هزینه موثر است؟

به گفته دکتر برایانا الیوت Brianna Elliott، مشاور تغذیه در EvolutionEat در برخی موارد مکمل ها می توانند کمبودهای تغذیه ای را پر کنند، اما برخی مواد مغذی هستند که احتمالا به اندازه کافی آنها را در رژیم غذایی خود دارید و در نتیجه مصرف مکمل های آنها غیر ضروری می شود.

بهتر است بدانیم کدام مکمل ها به حفظ سلامت شما کمک می کنند و مصرف کدام مکمل ها غیر ضروری است. در ادامه به مکمل های ضروری و غیر ضروری اشاره می کنیم.


مکمل ضروری : ویتامین D

 3 مکمل که باید بخورید ، 3 مکمل که خرید آنها پول هدر دادن است

ویتامین D که به عنوان ویتامین خورشید نیز شناخته می شود – زیرا این ویتامین را می توانید از نور خورشید دریافت کنید – به بدن در جذب کلسیم کمک می کند. به علاوه ویتامین D باعث کاهش التهاب شده، خلق و خو را بهبود می بخشد و عملکرد سیستم ایمنی را تقویت می کند.

افراد بسیاری دچار کمبود ویتامین D هستند؛ دکتر الیوت می گوید افرادی که در مناطق کوهستانی زندگی می کنند و به طور طبیعی نور خوشید کمتری دریافت می کنند، دچار کمبود ویتامین D هستند.

به علاوه جذب ویتامین D از منابع غذایی بسیار سخت است. کمبود ویتامین D با مشکلات جدی در ارتباط است، از جمله افسردگی، زوال عقل و بیماری قلبی.

یک بررسی جدید در دانشگاه قلب شناسی در امریکا نشان داد در واقع افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، حدود 20 درصد بیش از دیگران در معرض ابتلا به یک مشکل یا نارسایی قلبی و یا حتی حمله قلبی هستند.

پروفسور هایدی مای Heidi May نویسنده این تحقیق در امریکا و اپیدمیولوژیست قلب و عروق در مرکز پزشکی Intermountain می گوید: تاثیرات کمبود ویتامین D به صورت تجمعی خواهد بود. هر چه مدت بیشتری دچار کمبود ویتامین D باشید، بیشتر در معرض ابتلا به مشکلات و بیماری ها خواهید بود.

بحث های زیادی در مورد میزان مناسب دریافت ویتامین D وجود دارد. توصیه متخصصین برای میزان مناسب ویتامین D به اندازه 600 واحد بین المللی است که انجمن غدد درون ریز میزان بالاتری در حدود 2000 واحد را توصیه می کند.

دکتر مای می گوید: خیلی خوب خواهد بود که با پزشک در این باره مشورت کنید و آزمایشی برای تعیین سطح ویتامین D بدهید و سپس می توانید بر اساس وضعیت خود میزان ویتامین D مورد نیاز خود را مشخص کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کمبود ویتامین D در مردان چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با 12 منبع مفید دریافت ویتامین D


مکمل ضروری : منیزیم

 3 مکمل که باید بخورید ، 3 مکمل که خرید آنها پول هدر دادن است

منیزیم برای برخی عملکردهای مهم، از هضم درست گرفته تا کنترل قند خون، برای بدن ضروری است. اما رژیم غذایی اکثر مردم فاقد میزان مناسب منیزیم است که میزان منیزیم توصیه شده 400 تا 420 میلی گرم است.

در پژوهش The Crop Journal که اخیرا انجام شده است مشخص شد سلامت خاک نسبت به گذشته کمتر شده و در نتیجه سبزیجات منیزیم کمتری از خاک می گیرند و ما نیز باید میزان بیشتری سبزیجات بخوریم تا این منیزیم را دریافت کنیم.

بنابراین ممکن است غذاهایی بخورید که در واقع سرشار از منیزیم هستند – از جمله سبزیجات برگ سبز، لوبیا، آجیل ها، برنج قهوه ای و گندم سبوس دار – اما آن میزان منیزیم را که تصور می کنید، دریافت نکنید.

الیوت می گوید: میزان مناسب منیزیم دریافتی از مکمل ها 350 میلی گرم در روز است، اما با میزان کمتری شروع کنید – به عنوان مثال حدود 150 میلی گرم – و این میزان را طی چند هفته به تدریج افزایش دهید تا سیستم گوارش بدن تان به میزان منیزیم دریافتی سازگار شود. در غیر این صورت در معرض مشکلات گوارشی مانند اسهال خواهید بود. بنابراین مطمئن شوید که میزان درست منیزیم را دریافت می کنید.

به دنبال منیزیم کلرید شده chelated magnesium باشید – ماده معدنی کلرید شده برای جذب بهتر با آمینو اسیدها ترکیب شده است – زیرا از اکسید منیزیم بهتر است. اکسید منیزیم در هر گرم دارای منیزیم بیشتری است، اما بدن به خوبی آن را جذب نمی کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم کمبود منیزیم در بدن تان که بسیار خطرناک است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کمبود منیزیم، علت، علائم ودرمان


مکمل ضروری : پروبیوتیک

 3 مکمل که باید بخورید ، 3 مکمل که خرید آنها پول هدر دادن است

پروفسور جوی دوبوست Joy Dubost، متخصص تغذیه می گوید: پروبیوتیک – باکتری های موثری که در روده زندگی می کنند – به هضم غذا کمک کرده و جذب مواد معدنی و ویتامین ها را از رژیم غذایی ساده تر می کنند.

به گفته دکتر دوبوست تحقیقات در مورد مزیت های پروبیوتیک همچنان در حال انجام است، اما می دانیم که پروبیوتیک ها به بهبود عملکرد ایمنی کمک می کنند.

می توانید پروبیوتیک را از برخی منابع غذایی، از جمله لبنیات محلی، کلم بروکلی و کیمچی* kimchi دریافت کنید، اما مصرف مکمل روزانه این اطمینان را به شما می دهد که در حال دریافت پروبیوتیک هستید.

* کیمچی kimchi : یک خوراک تخمیرشده سنتی کره‌ای است که از سبزیجات و ادویه‌جات گوناگون و البته بیشتر اوقات با نوعی کلم چینی و فلفل قرمز درست می‌شود.

دوبوست پیشنهاد می کند آن مکمل پروبیوتیکی را انتخاب کنید که دارای بیشتر از 3 گونه مختلف باکتری باشد. هر باکتری دارای عملکرد منحصر به فرد خود است و این باکتری ها یکدیگر را کامل می کنند تا سلامت دستگاه گوارش را بهبود بخشند.

مکمل هایی را استفاده کنید که دارایباکتری هایی به نام لاکتوباسیلوس lactobacillus و بیفیدوباکتریوم bifidobacterium است که باعث کاهش عفونت های تنفسی و بهبود هضم می شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 11 منبع پروبیوتیک خوشمزه و تاثیرشان بر روده و هضم غذا در بدن شما


مکمل غیر ضروری : ویتامین C

 3 مکمل که باید بخورید ، 3 مکمل که خرید آنها پول هدر دادن است

اکثر مردم معتقدند که برای جلوگیری سرماخوردگی بهتر است قرص های ویتامین C یا غذاها و میوه های سرشار از ویتامین  C مصرف کنید.

اما بررسی های انجام شده اثبات نکرده اند که ویتامین C می تواند از سرماخوردگی پیشگیری کند و برخی بررسی ها نشان داده اند ویتامین C می تواند دوره علائم را کاهش دهد. به هرحال دریافت میزان کافی ویتامین C از مواد غذایی به راحتی انجام می شود.

طبق بررسی های انجام شده بزرگسالان به میزان 90 میلی گرم در روز به ویتامین C احتیاج دارند – می توانید سه برابر این میزان را از فلفل دلمه زرد خام دریافت کنید.

به گفته الیوت اکثر اوقات مکمل های ویتامین C میزان زیادی از این ویتامین را در خود دارند، به این ترتیب بدن مقدار اضافه آن را از طریق ادرار دفع می کند زیرا ویتامین C قابل حل در آب است.


مکمل غیر ضروری : ویتامین B کمپلکس

 3 مکمل که باید بخورید ، 3 مکمل که خرید آنها پول هدر دادن است

از مزیت های ویتامین B کمپلکس عبارتند از: سوخت و ساز قوی تر، پوست سالم و تبدیل بهتر غذا به سوخت برای انرژی. بنابراین دریافت مکمل B کمپلکس با تمام ویتامین های آن منطقی به نظر می رسد.

میزان نیاز بدن به ویتامین های موجود در B کمپلکس – که عبارتند از ویتامین B 12، فولات یا ویتامین B 9، پانوتنیک اسید pantothenic acid یا ویتامین B 5، ریبوفلاوین riboflavin یا ویتامین B 2، نیاسین niacin یا ویتامین B 3 و بیوتین biotin یا ویتامین B 7 – متفاوت است. به عنوان مثال بدن روزانه 1.3 میلی گرم ویتامین B6 و 2.4  ویتامین B12 نیاز دارد. به هرحال استفاده از آن به عنوان مکمل ضروری نیست.

ویتامین های گروه B در میوه ها، سبزیجات، آجیل ها و غلات فراوان وجود دارند. یک قوطی تن حدود 0.87 میلی گرم ویتامین B6 و 2.5 میلی گرم ویتامین B12 را برای بدن تامین می کند.

دکتر روسل می گوید: ویتامین های گروه B هرجایی هستند و مصرف بیشتر ویتامین گروه B برای سلامت اثبات نشده است.

به علاوه ادعای بسیاری از نوشیدنی های انرژی زا در مورد افزایش انرژی از طریق ویتامین B کمپلکس واقعیت ندارد، احتمالا افزایش انرژی از طریق میزان زیاد کافئین موجود در این نوشیدنی هاست.

در حقیقت مصرف زیاد ویتامین B مانند نیاسین مضر است. پژوهشی موردی اخیرا بر روی کارگر ساختمانی 50 ساله که مبتلا به هپاتیت حاد تشخص داده شد، انجام شده است. پزشکان معتقدند این مشکل بر اثر مصرف بیش از حد ویتامین B بروز کرد.

به علاوه مانند ویتامین C، ویتامین های گروه B نیز محلول در آب هستند. بنابراین مصرف بیشتر این ویتامین هیچ فایده ای ندارد و از طریق ادرار دفع می شود. به هر حال دفع ویتامین به معنای بی خطر بودن آن نیست. دفع این ویتامین به کبد آسیب می رساند.


مکمل غیر ضروری : کلسیم

 3 مکمل که باید بخورید ، 3 مکمل که خرید آنها پول هدر دادن است

کلسیم یک ماده معدنی ضروری برای تقویت استخوان ها و عملکرد سیستم عصبی است. اما آیا لازم است از مکمل کلسیم استفاده کنید؟

تنها در صورتی لازم است مکمل کلسیم مصرف کنید که از خوردن غذاهای سرشار از کلسیم به هر دلیلی اجتناب می کنید، یا اگر گیاهخوار هستید و یا دچار عدم تحمل لاکتوز می باشید و یا دچار شرایطی مانند پوکی استخوان هستید.

کلسیم بسیار مهم است، اما دریافت آن از طریق غذا بسیار راحت است. علاوه بر محصولات لبنی، مانند ماست، می توانید کلسیم را از اسفناج، کلم، کلم بروکلی، بادام، ماهی سالمون، ساردین، دانه چیا* chia  و بوک چوی bok choy (نوعی کلم چینی) دریافت کنید.

برای مردان 19 تا 50 سال میزان مصرف روزانه کلسیم 1000 میلی گرم است. اگر 230 گرم ماست کم چرب، یک فنجان اسفناج پخته و 28 گرم پنیر سوئیسی بخورید، این مقدار کلسیم را به دست آورده اید.

دلیل دیگر برای برتری غذاهای حاوی کلسیم به مکمل های کلسیم این است که مکمل های کلسیم به تحقیق بیشتری احتیاج دارند.

*  چیا Chia : گیاهی بومی امریکای مرکزی و از خانواده مریم گلی و نعناعیان است. 


بیشتر بدانید : 7 ویتامین و مکمل مورد نیاز بدن بعد از 40 سالگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کلسیم در چه چیزهایی وجود دارد؟

بیشتر بدانید : قرص های ویتامین و 21 نکته درباره زمان مصرف, مقدار مصرف و جذب آنها که نمی دانید



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ