فیلم عصر یخبندان و اختلال شخصیت ضد اجتماعی و چند فیلم ایرانی دیگر
اختلالات شخصیتی از رایج ترین مشکلات روحی و روانی هستند که گاهی کارگردان ها برخی از آنها را در فیلم های خود به نمایش در می آورند. در این مقاله به بررسی 4 اختلال شخصیت در 4 فیلم متفاوت می پردازیم.

 اختلال شخصیت ضد اجتماعی در فیلم عصر یخبندان چگونه نمایش داده می شود؟

اختلال شخصیت عبارت است از یک الگوی بادوام و پایدار از رفتار و تجربه درونی که به طور قابل‌ملاحظه‌ای با انتظاراتی که از شرایط فرهنگی فرد وجود دارد، متفاوت باشد، فراگیر و غیرقابل‌انعطاف باشد، شروعش دوران نوجوانی یا اوایل بلوغ باشد، در طول زمان پایدار باشد و به ناراحتی یا آسیب‌دیدگی روانی منجر شود. برخی کارشناسان معتقدند اختلالات شخصیت به‌دلیل تجربیات اولیه‌ای که مانع رشد عادی الگوهای فکری و رفتاری شده‌اند، ایجاد می‌شوند و برخی دیگر عقیده دارند تاثیرات بیولوژیکی یا ژنتیکی ریشه پیدایش اختلالات شخصیتی هستند. به نظر می‌رسد ترکیبی از زمینه‌های ژنتیکی و متغیرهای محیطی در ایجاد این اختلالات دخالت دارند. از دیرباز اختلالات شخصیت مورد توجه فیلمسازان در سراسر دنیا بوده است.در این جا دکتر‌هانیه زایررضایی، روان‌شناس بالینی کودک و نوجوان چند اختلال شخصیت که در فیلم‌های ایرانی مورد توجه قرار گرفته‌اند را مورد بررسی قرار می دهند.


فیلم دربند و اختلال شخصیت مرزی Borderline personality disorder

دو شخصیت اصلی دربند، نازنین (با بازی نازنین بیاتی) و سحر(با بازی پگاه آهنگرانی) هستند.

در این فیلم سحر به‌طور واضح خصوصیات شخصیت مرزی Borderline personality disorder یا BPD ( ناپایداری حالت عاطفی خلق، رفتار و رابطه با دیگری) را نشان می‌دهد. مثلا او سابقه خودکشی دارد که در افرادی که شخصیت مرزی دارند، اقدام به خودکشی شایع است. از سوی دیگر، افراد دچار این اختلال از اینکه طرد شوند، به شدت می‌ترسند و سعی می‌کنند روابطشان را به هر قیمتی حفظ کنند و این خصوصیات به وضوح در سحر دیده می‌شود. معمولا این افراد از انجام کارهای خطرناک مثل مصرف موادمخدر و مشروبات الکلی هم ابایی ندارند. آنها خیلی زود با دیگران صمیمی می‌شوند. در فیلم هم می‌بینیم سحر در اولین برخورد با نازنین خیلی با او صمیمی می‌شود و حتی کلید خانه‌اش را به او می‌دهد، ولی از سوی دیگر، این اشخاص خیلی‌زود هم کنترل خود را از دست می‌دهند و خودشان رابطه ایجادشده را به هم می‌زنند و می‌ترسند دیگران آنها را طرد کنند بنابراین زودتر اقدام به این کار می‌کنند. در مقابل نازنین دختری است که از شهرستان آمده، ولی روشنفکر است. او برای تدریس خصوصی به خانه شاگردان می‌رود، پزشکی دانشگاه تهران قبول شده و دانشجویی نمونه است که برای خوابگاه گرفتن از این امتیاز استفاده می‌کند. او شخصیتی درونگرا دارد. باوجود اینکه خیلی‌وقت‌ها صریح‌ حرفش را می‌زند، گاهی رودربایستی‌ می‌کند و باحجب و حیاست.


عصر یخبندان و اختلال شخصیت ضداجتماعی Antisocial personality disorder

در فیلم عصر یخبندان فرید(بابازی بهرام رادان) اختلال شخصیت ضداجتماعی Antisocial personality disorder دارد. اغلب شخصیت‌های ضداجتماعی درگیری‌های مختلف با قانون و سوابق زندانی شدن دارند، اما در عین حال ممکن است ظاهری آراسته و مورد اعتماد داشته باشند. در این فیلم فرید آشپزخانه تولید مواد مخدر دارد و به طور وسیع مواد محرک تولید و پخش می‌کند. افراد دارای شخصیت ضداجتماعی در کنترل تکانه‌های خود از جمله تکانه پرخاشگری و تکانه‌های جنسی مشکل دارند که در این فیلم به خوبی هر دوی اینها نمایش داده شده است. از طرفی، این افراد توانایی همدلی با دیگران ندارند و به احساسات دیگران بی‌توجه هستند و پس از ارتکاب به جرم، به هیچ عنوان احساس ندامت و پشیمانی نمی‌کنند. بهرام رادان در این فیلم در به نمایش درآوردن شخصیت ضداجتماعی بسیار موفق عمل کرده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنايی با "اختلال شخصيت ضد اجتماعی"


فیلم بی‌خود و بی‌جهت و اختلال شخصیت وسواسی* Obsessive–compulsive personality disorder

 فیلم عصر یخبندان و اختلال شخصیت ضد اجتماعی و چند فیلم ایرانی دیگر

این فیلم درباره زندگی دو زوج جوان است. مژگان و محسن (با بازی رضا عطاران و پانته‌آ بهرام) به خاطر بی‌خیالی‌ها و رفیق‌بازی‌های محسن باید خانه‌شان را تخلیه کنند و به رضا و الهه(با بازی احمد مهرانفر و نگار جواهریان) تحویل دهند، درحالی که هنوز محسن خانه جدیدی تدارک ندیده و این درحالی است که برای ممانعت از برملاشدن بارداری الهه، باید همان شب مجلس عروسی او برگزار شود. شخصیت وسواسی فیلم، مادر الهه است (با بازی افسانه تهرانچی) که برای سرزدن و بررسی اوضاع آمده است و از همان لحظه ورود به عیب‌جویی و انتقاد از همه چیز می‌پردازد. شخصیت‌های وسواسی هیچ کاری را که تحت‌نظر مستقیمشان انجام نشده باشد، درست و کامل نمی‌دانند. یکی دیگر از خصوصیات آنها این است که نامنعطف و سرسخت هستند و در این فیلم به خوبی این خصوصیات به نمایش درآمده است.

* اختلال شخصیت وسواس-جبری Obsessive–compulsive personality disorder: این افراد کمالگرا بوده و به گونه‌ای انعطاف‌ناپذیر و بیش از حد، نگران کنترل تمامی جزئیات مربوط به تمامی مسائل بوده، و معتقدند باید تمامی جزئیات، دقیقاً بر سر جای خود باشند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نقش 2 فیلم مطرح هالیوودی در درمان اختلالات وسواسی


فیلم سارا و اختلال شخصیت وابسته

به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین فیلم‌هایی که درباره اختلال شخصیت وابسته ساخته شده، فیلم سارا داریوش مهرجویی است. در این فیلم حسام (با بازی امین تارخ) برای درمان بیماری‌اش مجبور است به خارج از کشور سفر کند. سارا (با بازی نیکی کریمی) همسر او مخارج سفر او را تامین می‌کند، اما می‌گوید این پول را از محل ارثیه پدرش به دست آورده است. حسام بهبود می‌یابد. سارا پنهان از چشم شوهرش با کار سخت و مداوم خیاطی سعی می‌کند بدهی‌های خود را پرداخت کند. گشتاسب (با بازی زنده‌یاد خسرو شکیبایی) مردی که به سارا کمک مالی کرده، متهم به جعل اسناد شده است و موقعیت شغلی او در بانک دچار خطر می‌شود و از سارا می‌خواهد از طریق اعمال نفوذ حسام که حالا رئیس بانک شده در شغلش ابقا شود. در این فیلم یکی از خصوصیت‌های اصلی شخصیت وابسته که ترجیح دادن نیازهای دیگران به نیازها و عواطف خود و اجازه دادن به دیگران برای راه بردن او در زندگی است، نشان داده شده. سارا در بیشتر صحنه‌های فیلم مشغول‌ کاری برای دیگران است؛ یا آشپزی و خانه‌داری می‌کند یا برای جبران قرض‌هایی که گرفته لباس عروس می‌دوزد یا مهمانی به مناسبت ارتقای شغلی همسرش می‌دهد که در همه اینها کار اصلی‌اش سرویس دادن به دیگران است و در پایان فیلم وقتی می‌فهمد تلاش‌هایش برای خدمت به حسام و مراقبت از او اصلا ارزشی نداشته، به‌هم می‌ریزد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با 10 اختلال شخصیت

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ۱۰ اختلال شخصیت: از خودشیفته‌ها تا ضد اجتماعی‌ها



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir