دوش گرفتن در شب چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟
 دوش گرفتن صبح زود یا شب هر کدام دارای مزیت هایی برای بدن و پوست هستند که در این مقاله به مهم ترین فواید دوش گرفتن در شب اشاره می کنیم.

 دوش گرفتن در شب و فواید آن برای بدن و پوست

دوش گرفتن یکی از راه های آرام شدن ذهن و جسم بعد از یک روز سخت کاری است. اما اینجا سوال پیش می آید که آیا زمان خاصی برای دوش گرفنن توصیه شده است؟ همه ما در اطرافمان میبینیم که عده ای از افراد دوش گرفتن در شب را می پسندند و عده ای دیگر دوش گرفتن در صبح...هرکدام از این ها فواید خود را دارند که ما در این مقاله فواید دوش گرفتن در شب را برایتان نوشته ایم.


فواید دوش گرفتن در شب

به گفته‌ی برخی پژوهشگران، دوش گرم صبحگاهی می‌تواند به خوبی سرحال‌تان کند و حتی خلاقیت‌تان نیز را افزایش دهد. ولی اگر می‌خواهید کیفیت خواب‌تان را نیز بهتر کنید، دوش گرفتن در شب هم راهی مناسب است. به گفته‌ی متخصصان، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند دوش گرفتن در شب – اگر در موقع مناسب انجام شود – می‌تواند به آرامی خواب را با چشمان‌تان آشنا کند.

نکته‌ی مهم و اصلی این‌جا است که نباید دیرهنگام دوش بگیرید. دکتر دایان اوگِلی از مرکز پزشکی خواب در بیمارستان نیویورک پرسبیترین/ مرکز پزشکی ویل کرنل می‌گوید: "بهتر است دمای بدن‌تان را درست قبل از رفتن به تخت‌خواب بالا نبرید" زیرا دمای بدن در تنظیم ساعت زیستی (ریتم شبانه‌روزی) نقشی مهم ایفا می‌کند؛ ساعت زیستی به بدن اعلام می‌کند چه وقت بخوابد و چه وقت بیدار شود. در طول روز، دمای بدن به طور طبیعی تا نزدیکی غروب افزایش می‌یابد؛ و از آن به بعد، این روند برعکس می‌شود و دمای بدن رو به کاهش می‌رود. دکتر اوگلی می‌گوید: "کاهش دمای بدن، نشانه‌ای است که به ما اعلام می‌کند باید کم‌کم به تخت‌خواب برویم" بنابراین، مختل کردن این روند باعث می‌شود شرایط خواب‌مان به هم بریزد و به سختی به خواب برویم.

به گفته‌ی شلبی هریس، مدیر مرکز رفتاردرمانی خواب در مرکز پزشکی مونته‌فیور نیویورک، دوش گرفتن در اوایل شب به بدن‌تان این امکان را می‌دهد تا دمای خود را کاهش دهد و حتی باعث شود خواب‌تان بگیرد. مطالعات مختلف نشان داده‌اند، حمام کردن با افزایش دمای بدن می‌تواند باعث خواب‌آلودگی‌تان شود؛ البته اگر بدن‌تان، بعد از آن، زمان کافی برای کاهش دما داشته باشد. با این‌که بیش‌تر پژوهش‌ها بر حمام کردن تمرکز داشته‌اند، به گفته‌ی هریس، دوش گرفتن ۲۰ دقیقه‌ای نیز می‌تواند تاثیراتی مشابه روی بدن‌تان داشته باشد.

به پیشنهاد شلبی هریس، به خوبی برنامه‌ریزی کنید و تقریبا یک ساعت و نیم پیش از رفتن به تخت‌خواب، دوش بگیرید. از این طریق، وقتی روی تخت دراز می‌کشید، دمای بدن‌تان کاهش می‌یابد، موها و بدن‌تان خشک می‌شوند، و بدن‌تان برای خوابی خوب و راحت آماده می‌شود.

برای افزودن بر فواید دوش شبانه، شستن صورت نکته‌ای بسیار مهم است. به گفته‌ی بنیاد ملی خواب آمریکا، شستشو و پاکسازی صورت قبل از خواب، به شفافیت پوست و کاهش جوش و آکنه، جلوگیری از ایجاد چروک، و به اثرگذاری کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های پوست کمک می‌کند. در زیر به 4 مزیت دیگر دوش گرفتن در شب را ذکر کرده ایم.


1. دوش گرفتن در شب و تسکین پوست خشک سرما زده

هرچند بلغور جودوسر، ضدالتهابی است که از صدها سال پیش شناخته شده، اما محققان به‌تازگی فهمیدند جو دوسر، پوست ملتهب و خارش‌دار را تسکین می‌دهند. مقداری جودوسرکامل را در یک لنگه جوراب تمیز و خشک گذاشته و سر آن را با یک کش لاستیکی ببندید، این جوراب را داخل وان آب‌گرم بیاندازید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این وان غوطه‌ور باشید. سپس چند دقیقه در وان دراز بکشید.


2. دوش گرفتن در شب و دست یافتن به خواب عالی شبانه

دوش گرفتن در شب چه فوایدی برای بدن و پوست دارد؟

خوابیدن میان ملافه‌های خنک، به افت دمای بدن کمک می‌کند و این پیام به بدن می‌رسد که ملاتونین تولید کند، ملاتونین موجب سریع‌تر به خواب رفتن می‌شود. به همین دلیل یک حمام گرم پیش از رفتن به رختخواب کمک به خواب خوب است، موقتا دمای بدن بالا می‌رود و به مرور که درهوای خنک‌تر پایین می‌آید، موجب احساس خواب آلودگی در بدن می‌شود.


3. دوش گرفتن در شب و تقویت مغز

با استفاده از روغن‌های عصاره‌ای در حمام، فواید بیشتری هم نصیب‌تان می‌شود: مریم گلی، حافظه را تقویت می‌کند و ترنج هم استرس را کاهش می‌دهد.


4. دوش گرفتن و محافظت از بدن در برابر سرماخوردگی

حمام گرم، می‌تواند گرفتگی بینی را برطرف کرده و دردهای بدن را کاهش دهد. ضمنا آرام‌سازی، موجب رهاشدن اندروفین ضددرد در مغز می‌شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مدت زمان دوش گرفتن مان چقدر باشد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین موقع برای دوش گرفتن برای هرکس چه زمانی است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هنگام حمام کردن مرتکب این 6 اشتباه نشوید!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : دوش آب سرد بگیریم یا آب گرم؟ کدامیک برای سلامتی و پوست بهتر است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا نباید هر روز دوش بگیریم؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : alodoctor.ir